November 18
7. Misszió a szomszédságban
A gyülekezet, mint pokoli szomszéd
Gyerekként sokat játszottam egy “Pokoli szomszédok” nevű számítógépes játékkal. Ebben a játékban egyszerű a feladat: karakterünkkel a szomszéd házában kell lopakodni, csapdákat elrejteni, hogy őrületbe kergessük a gyanútlan lakót. Különböző módon mérgelhetjük fel a ház lakóját: elfűrészelhetjük karosszékét, "elejthetjük" a banánhéjat a padlón, szappannal síkossá varázsolhatjuk a fürdőszoba padlócsempéjét, vagy akár egy filctollal elcsúfíthatjuk a festményeit. A játék célja, hogy a szomszéd minél dühösebb legyen. És minél jobban sikerül feldühítened, annál nagyobb jutalmat kapsz a végén. Sokat játszottam ezzel a játékkal, és sokat elmond az emberi természetről is az, hogy van bennünk egy vágy, hogy így bánjunk a “szomszéddal”.
A te gyülekezeted szerinted jó, rossz, vagy esetleg pokoli szomszéd? Te jó szomszéd vagy? Ahhoz, hogy elkezdjünk ezen gondolkodni, először is határozzuk meg, vajon mit is jelent az a szó, hogy “szomszéd”. Próbáld meg definiálni úgy, hogy kitalálsz valamilyen leíró szóösszetételt minden betűjéhez, mint egy mozaikszóhoz: SZ, O, M, SZ, É, D!
Ősi alapok
A Biblia további nagyon érdekes definíciók felé vezet. A legizgalmasabb benne, hogy nem magyarul íródott, hanem más nyelveken, ezért rengeteg érdekes dolog bukkan ki, amikor ráhangolódunk a Biblia ősi hullámhosszára. A Szentírás fordítói abban a 66 könyvben, amit mi ismerünk, több tucat héber és görög szót fordítanak úgy időnként, hogy “szomszéd”. Most nézzünk meg ezek közül egyet!
A rejtélyes szavunk nem más, mint a רֵעַ (ejtsd: réá). Ez a Biblia első felében egy gyakran használt szó: 183-szor találkozunk vele. Hogy elkezdj ráhangolódni a Biblia hullámhosszára, olvasd el a következő egy-két szakaszt, hátha sikerül ráérezned, merre vezet ez a furcsa héber szó. Először is, olvasd el 2Mózes 11:2-t! Ha igazán bátor vagy, 1Sám 15:28-at is keresd ki, és próbáld meg kitalálni, vajon melyik magyar kifejezés rejti a רֵעַ héber szót! Ha az segít, fordíts egy kis időt arra, hogy a szövegkörnyezetet is megnézed!
Talán legismertebb megjelenése ennek a szónak 3Mózes 19:18-ban található. Ha teheted, olvasd el ezt a szöveget is! Megint meg fogsz lepődni. Az említett héber szó, most megint egy új formájában jelentkezik: “felebarát”!
Mi a csuda az a felebarát? Ez a szó rendkívül sokszor előfordul a Bibliában (pl. ismerős lehet a Tízparancsolatból, 2Mózes 20-ból, ahol ugyancsak ez a héber szó van felebarátnak fordítva). A probléma az, hogy ma nem használjuk ezt a szót. Például nekem fogalmam sincs, hogy mikor hívtam valakit felebarátomnak (szerintem soha). Maga a szó is furcsa képeket jelenít meg a fejemben.
Vissza a jelenbe
Ilyenkor jó, hogy előkaphatjuk a Keresztyén bibliai lexikont online. Azok, akik ezt a lexikont összerakták, egyetértenek velem abban, hogy ez a héber szó sok mindent jelenthet: szomszéd, embertárs, másik ember, barát, családtag, társ, stb. Egy időben nagyon elterjedt egy olyan értelmezés, ami e szót kizárólag honfitársnak, atyafinak értelmezte. Ez egy nemzetileg, nemileg, és geopolitikailag is elég szűk keresztmetszet. E megközelítés hívei szerint a “szomszéd”, vagy “felebarát” csak az izraeli népközösség tagja lehet, a szeretet parancsa másokra nem vonatkozik. Ha idegen vagy, nem vagy a “felebarátom”. Minél “másabb” az ember, annál szabadabban gyűlölhetem.
Ez egy rendkívül emberi hozzáállás, így számodra is ismerős lehet. Szerinted mi az oka annak, hogy azokat kedveljük a leginkább és legkönnyebben, akik hozzánk (nézeteinkben, lakóhelyükben, vallásukban vagy egyéb módon) közel állnak? A jövevény, az idegen, a távolinak érzett személyek nem tartoznak a “szomszédaink”, “felebarátaink” közé.
Hetednapi adventistaként általában hol húzzuk meg a fogalom határát? A katolikusok a körön belül vannak, vagy kívül? A protestánsok? A gyülekezet tagjai? Mi a helyzet a munkahelyi, családi, vagy lakókörnyezeti befolyási körünkkel, vagy a más etnikumból származókkal, más vallásúakkal? (Érdekesség, hogy épp most, amikor ezt írom, tört ki háború Gáza és Izrael között. Volt olyan “keresztény” ember, aki azt írta, hogy a palesztinokra “atomot kellene dobni”. Ez alapján nála a palesztinok messze kikerültek a “szomszéd”, “felebarát” fogalmon kívülre. Ő pedig lehet, hogy a “keresztény” körön kívülre került ezzel a hozzáállással.)
Kihívás
Készen állsz egy kihívásra? Gondold át a szomszéd egy új értelmezését: ahogyan a Jézus-mozgalom magyarázta azt. Jézus elindított egy mozgalmat, amelynek egészen érdekes értelmezése van a “szomszéd” és a “felebarát” szóról. Többször is nyaggatták a kérdéssel: Kit nem kell szeretnünk? Hol húzzuk meg a határt? Jézus mindig meglepő választ adott erre. Ha a rövid összefoglalás érdekel, olvasd el Máté 5:43-44-et! Ha egy történetet olvasnál erről a témáról, akkor Lukács 10:25-37-et ajánlom.
Próbáld a héten tágítani azok körét, akik a “szomszédaid”! Akár kezdheted a lakókörnyezetedben, vagy a gyülekezet környezetében élőkkel. Van valami kreatív és innovatív ötleted, hogyan lehetsz hozzájuk kedves? Nem kell egyből nagy dologra gondolni…
H. Zsombor
Megjegyzések
Megjegyzés küldése