Ugrás a fő tartalomra

2024/3/11 - Jézus elfogatása és kihallgatása (szeptember 14)


 

Jézus elfogatása és kihallgatása


Megtörtént már veled, hogy te voltál az áruló vagy az elárult személy szerepében? Szerinted milyen feltételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy valakinek meg lehessen bocsátani? Mit gondolsz, Isten is hasonló szempontok alapján dönti el, hogy megbocsát-e?

Olvasd el Márk evangéliuma 14. fejezetét! Ezen a héten ezt a hosszabb elbeszélést fogjuk górcső alá venni. Te milyen témákat fedezel fel az elbeszélésben, amelyek összekötik a történet egyes részeit? 

„Árulkodó Júdás!” – szoktak csúfolódni a gyerekek, amikor valaki lebuktatja valamilyen csínytevésüket. Júdás alakja az idők folyamán a hűtlenség szimbólumává vált. Érdekes módon a szóban forgó evangéliumi szakaszban Jézus nem csak Júdás árulását jövendöli meg, hanem azt is, hogy minden tanítványa el fogja őt hagyni. Szerinted mi a különbség és a hasonlóság Júdás és a többi tanítvány hűtlensége között?

Márk evangéliuma 14. fejezetének elején a Jézus megkenetéséről szóló történetet olvashatjuk. Ez a rész azt a gondolatot hangsúlyozza, amit, úgy vélem, több más evangéliumi történetben is megtalálunk: a Jézus körüli emberek közül csak néhányan értették igazán, hogy mit jelent Jézus messiási mivolta. Míg az emberek többsége – maga Júdás is (Jn 12:4-6) – szidalmazta az asszonyt, aki olajjal kente meg Jézust, maga Jézus rávilágít arra, hogy az asszony érti csak igazán, mi fog történni vele, hiszen, ahogy Jézus fogalmaz „előre megkente a testemet a temetésemre” (8.v.). 

Ha Júdás tudta, hogy Jézusnak meg kell halnia, lehetséges, hogy nemes szándékkal ő csak elő szerette volna segíteni az isteni terv teljesülését. Ez a felvetés nem egy újkeletű gondolat. Például már a második századi keresztény apokrif iratban, Júdás evangéliumában is megjelenik.

Mit szólsz ehhez a lehetőséghez? Te mit gondolsz, csak felesleges találgatás az ilyen és ehhez hasonló nézőpontok figyelembevétele?

Az evangéliumok egyértelműen negatív színben tüntetik fel Júdás árulását, maga Jézus is elítéli azt (Mt 26:24; Mk 14:21). János evangéliuma már az árulást megelőzően negatív szereplőként jeleníti meg Júdást (Jn 12:6). Ellen White adventista írónő sem épp pozitív alakként ábrázolja őt, az árulásért érzett bűnbánatát pedig Péterével ellentétben felszínesnek és elégtelennek állítja be.

Amikor Júdás és a többi tanítvány hűtlenségét összehasonlítják, sokan a szándékosságot, előre eltervezettséget emelik ki különbségként. Azt is elmondják, hogy a többi tanítvány csak az elfogatás traumájának hatására hagyta el Jézust.

Többek szerint ezek a különbségek nagyban megnehezítik, ha nem ellehetetlenítik Júdás bűnének megbocsáthatóságát. Egyetértesz ezzel? Miért? Miért nem?

Véleményem szerint kiemelendő, hogy bár Júdás nem a legnemesebb lelkülettel rendelkezett, mégiscsak ember volt. Sok esetben az életben emberek azért követnek el szörnyű tetteket, mert különböző negatív hatások érték őket. Nem tudjuk pontosan, hogy Júdást mi sodorta a lelki züllöttségbe. Egyetlen ember sem választhatja meg születésének és neveltetésének körülményeit. A kora gyermekkori hatások, amelyek felett a gyermeknek nincs uralma, hatalmas mértékben meghatározzák, mivé lesz valaki.

Szerinted az az igazságos, ha mindenkinek egyenlő módon jár a megbocsátás Istentől, bármit is követett el? Mit gondolsz, vannak az isteni szeretetnek határai? Hogyan érhető el, hogy ne csupán a külsejük és a magaviseletük alapján ítéljük meg az embereket és döntsük el, hogy meg lehet-e nekik bocsátani? 

Hogy látod, a fenti szemléletmód csak még több felelősséghárításhoz vezet, vagy elősegítheti a sérült emberek gyógyulásához szükséges biztonságos és együttérző légkör létrejöttét?

D. Marci


A képen rajz, vázlat, clipart, Vonalas grafika látható

Automatikusan generált leírás

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2015/3/12 - Pál missziója és üzenete

Mielőtt belekezdenénk Pál „missziói stratégiájának” tanulmányozásába, érdemes megemlítsük, hogy ha Pál nincs, emberileg nézve nincs keresztyénség. Ő volt a nagybetűs MISSZIONÁRIUS. Pálnak egyetlen dolog kötötte le minden idejét és figyelmét, ez pedig a misszió volt. Igen, jól értetted. Mindent hátrahagyott, minden mást feleslegesnek ítélt, és teljes erővel arra a küldetésre koncentrált, amit a Damaszkusz felé vezető úton kapott ( ApCsel 9:1-31 ). Ez egy jól felépített stratégiát eredményezett, aminek nézzük most meg néhány pontját!

2024/4/7 – Boldogok, akik hisznek (november 16)

  Boldogok, akik hisznek (…) boldogok, akik nem látnak és hisznek. János evangéliuma 20:29 János evangéliumában számos egymástól különböző, eltérő hátterű emberrel találkozhatunk, akiknek más volt a hite, a tapasztalata, de mindannyian bizonyságot tettek Jézus kilétéről. „Ímé, az Isten Báránya” (Jn 1:36)! „Megtaláltuk a Messiást” (Jn 1:42). „Rabbi, te vagy az Isten Fia, te vagy az Izráel Királya” (Jn 1:50)! „Vajon nem ez a Krisztus” (Jn 4:29)? „…magunk is hallottuk, és tudjuk, hogy bizonnyal ő a világ üdvözítője” (Jn 4:42). „Uram, kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van tenálad” (Jn 6:68). „Igen, Uram, én hiszem, hogy te vagy a Krisztus, az Isten Fia, akinek el kellett jönnie a világra” (Jn 11:27, ÚRK). „…noha vak voltam, most látok” (Jn 9:25). Meg tudjátok mondani egy-egy megszólalás alapján, hogy ki mondta? Kik voltak ezek az emberek? Beszélgessetek róla, hogy melyik történet ismerősebb számotokra, melyik kevésbé? Melyik szereplő (érzelmi) helyzetébe tudjátok leginkább beleképz...

2024/3/4 – Példázatok (július 27)

  Példázatok Ezt is mondta nekik: „Gondoljátok át alaposan, amit hallotok! Amilyen mértékkel mértek, ugyanazzal fognak nektek is mérni. Sőt, még ráadást is kaptok. Akinek ugyanis már van, annak majd még többet adnak. Akinek azonban nincs, attól még azt is elveszik, amije eddig volt.” Márk evangéliuma 4,24-25 EFO Talán már nektek is feltűnt, de Jézusnak gyakran voltak nehezen érthető mondatai, amik már akkor fejtörést okoztak hallgatóinak. Most, 2000 évvel később, a Biblia olvasóit pedig még inkább zavarba ejtik ezek a megszólalások. Gondoljatok csak az olyan kijelentésekre, mint a fentebbi alapige! Próbáljátok megfejteni, mit jelenthet ez a mondat önmagában! A kérdést akár találós kérdésként is feltehetnénk: mi az, amiből ha valakinek van, még többet kap belőle, ha viszont nincs (vagy úgy tesz, mintha nem lenne), akkor a meglévőt is elveszik tőle? Természetesen nehéz megoldást találni egy ilyen gondolatra, különösen ha kiragadjuk azt a szövegkörnyezetéből. Hiszen Jézus mindig vala...