Ugrás a fő tartalomra

2024/3/10 - Az utolsó napok (szeptember 7)



 10. Az utolsó napok (szeptember 7)


És akkor meglátják az Emberfiát eljönni a felhőkön, nagy hatalommal és dicsőséggel. És akkor elküldi az angyalokat, és összegyűjti választottait a négy égtáj felől, a föld szélétől az ég határáig.
(Márk 13:26-27)


A jövő


És akkor mi lesz? Hogy lesz? Meg egyébként mikor lesz? Ezek a kérdések foglalkoztatják az emberi képzelőerőt évezredek óta. A jövő: legyen az reményteli, vagy borúlátó. Itt van néhány frissebb alkotás, amely ismerős lehet, és azzal foglalkozik, hogy “és akkor” mi lesz.

  1. Egy átfogó önkényuralom? Az éhezők viadala című film.
  2. A technológia robbanásszerű fejlődése, a mesterséges intelligencia öntudatra-ébredése és fegyverként való felhasználása? Mátrix, vagy Terminátor című filmek.
  3. Poszt-apokaliptikus világ? Z világháború, vagy a Fallout című filmek.
  4. Klímaváltozás miatti természeti összeomlás? Csillagok között, vagy a WALL-E című filmek.


Szerinted ezek közül van, amely reális? Van olyan, ami szerinted biztosan kizárható? Mit mond el az emberekről, hogy a jövővel kapcsolatban ezeket látják kihívásnak? Szerinted mennyire van hatása az emberiségnek, és mennyire neked egyénnek arra, hogy mi lesz a jövő? Mennyire tudunk rá hatni, vagy mennyire vagyunk tehetetlenek?


A zsidóságot és a belőlük kinövő Jézus-mozgalmat is érdekelte a jövő, és megpróbálták papírra vetni saját jövőlátásukat. Volt, aki így, volt, aki úgy látta, hogy mi fog történni: a forgatókönyv egészen eltérő is lehet egy-egy bibliai szerzőt összehasonlítva. Nem csoda, hogy a keresztények között is sok az ellentét ebben a témában attól függően, ki melyik szöveget hogyan hangsúlyozza. Nem nehéz megcsúszni ezen a témán, és beleesni egy beteg vallásosságba.


Mit gondolsz a következő idézetről?

“Sajnos az utolsó idők eseményeiről alkotott vélemények gyakran eredménytelen vitákat váltanak ki keresztények között. A hívők gyakran próbálnak egy kozmikus forgatókönyvet felállítani, amelybe beilleszthetik az ismert történelmi eseményeket. Mivel azonban sok ilyen menetrend van forgalomban arról, hogy Isten mit fog tenni, hogyan fogja tenni, és különösen mikor fogja tenni, ez rengeteg veszekedésre ad lehetőséget olyan hívők között, akiket egyébként csomó minden összekötne. A különböző keresztény csoportok eltérően gondolkodnak Krisztus visszatérésének idejéről, a millenniumról, az elragadtatásról, az utolsó ítéletről, az antikrisztusról és a nyomorúságról szóló részleteket illetően. Figyelmünket ilyen dolgokra rögzíteni kicsit olyan, mintha a szülési fájdalmak természete, erőssége és gyakorisága kötné le a figyelmünket, amikor a babára kellene gondolnunk! Bár a végidők eseményeinek "vajúdása" lenyűgöző lehet, kellő figyelmet kell szentelnünk a belőlük születendő új világnak. Ezért itt a "babára", a megszületésre váró új világra összpontosítunk.” (Craig G. Bartholomew, The Drama of Scripture)


Egy új világ születése, egy régi elmúlása


A templom pusztulása: Mit jelent ez számunkra?


Márk 13-ban Jézus egy elég meredek kijelentést tesz: "Nem marad itt kő kövön, amit le ne rombolnának." Ez a templomra vonatkozó kijelentés nem csak a tanítványokat sokkolta, de ma is sokakat elgondolkodtat. Miért lenne ez fontos? Mit jelenthet ez?


A templom a zsidó vallási élet központja volt, egy szimbolikus hely, ahol az emberek Isten jelenlétével találkoztak. Azonban, ahogy az idő haladt, ez a hely egyre inkább a hatalom, a korrupció és az igazságtalanság szimbólumává vált. A vallási vezetők pénzt és befolyást halmoztak fel, a gyengéket és a társadalom peremén élőket kizárták. Ez a templom már nem az a hely volt, ahol az emberek találkozhattak Istennel, hanem egy hely, ahol a vallási elit kisajátította Istent a saját céljai érdekében.


Jézus próféciája a templom, majd utána a “pusztító utálatosság” (13:14) megsemmisüléséről egyértelmű: egy olyan világot képzeljünk el, ahol az igazságtalanság és a képmutatás csábító, rövid távon sikeres, de hosszú távon elbukik. Egy olyan világot álmodik meg az író, ahol nem a hatalom és a pénz beszél, hanem ahol Isten szeretete és igazságossága uralkodik. Ez a gondolat mai napig releváns. Nem arról szól, hogy elítéljünk egy fizikai épületet vagy vallási rendszert, hanem arról, hogy felismerjük: minden, ami igazságtalan és embertelen, az össze fog omlani. Az üzenet nekünk is szól: milyen “templomokat” építünk az életünkben, amelyek talán nem állják ki az igazság próbáját?


Kitartani egy új világért


A következő rész egy kicsit nyomasztóbb: Jézus beszél háborúkról, éhínségekről, földrengésekről és üldözésekről. Ezek mind olyan dolgok, amiket a történelem során már láthattunk és amik valószínűleg még fognak is történni. Azonban, van egy mondat, ami újra és újra megjelenik: "De aki mindvégig kitart, az üdvözül."


Mit jelent kitartani? Az élet, ahogy Jézus tanítja, nem mindig könnyű: kihívásokkal, konfliktusokkal és üldözésekkel teli lehet. Azonban ez sem akadályozhatja meg, hogy egy nagyobb célért éljünk. Jézus példája alapján, akik nem hajlandóak kompromisszumot kötni az igazságtalansággal, akik kitartóan szeretik az ellenségeiket, akik megbocsátanak, és akik a reményt hordozzák egy olyan világban, ahol mindenki inkább az ítélkezést választaná, ők egy új világ előfutárai.


A kitartás persze itt nem azt jelenti, hogy vakon elfogadjuk a szenvedést, hanem hogy szembe merünk nézni vele, és hisszük, hogy az új világ, amit Jézus elhozott, már elkezdődött, és végül az lesz a mindent átható valóság. Kitartani azt jelenti, hogy nem a félelemre és a pesszimizmusra építjük az életünket, hanem a hitre és a szeretetre, függetlenül attól, hogy mi történik körülöttünk.


Hogyan néz ki az új világ?


A végén Jézus beszél egy új világ születéséről – olyan képekkel, mint "az Emberfia eljönni a felhőkön." Ez a kép sokaknak misztikus és talán ijesztő is lehet. De nézzük meg, mit is mond ez valójában. Az "Emberfia" kifejezés itt arra utal, hogy Jézus valami új és dicsőséges eljövetelt képvisel, amely teljesen átalakítja a világot. Ez nem csak egy kozmikus esemény, hanem egy olyan dolog, ami az életünk minden aspektusára hatással van.


Az új világban nem az fog számítani, hogy ki mennyit birtokol vagy mennyire sikeres a hagyományos értelemben, hanem hogy mennyire vagyunk hajlandóak szeretetben, igazságban és kegyelemben élni, mennyire vagyunk erre nyitottak. Ez egy meghívás, hogy ne csak várjuk az új világ eljövetelét, hanem aktívan dolgozzunk érte. Hogyan nézhet ki ez az új világ? Gondoljunk a megbocsátásra, az egymásért való társadalmi kiállásra, a szegények megsegítésére és a béketeremtésre. Itt az ideje, hogy ne csak álmodjunk róla, hanem tegyünk is érte! Van konkrét ötleted, milyen tevékenységre hív téged ez a gondolat?


Akkor most mi lesz?


Az utolsó idők eseményeiről szóló próféciák sokszor félelemmel és zavarral töltenek el minket. De ha figyelmesen olvassuk Márk 13-at, látni fogjuk, hogy a lényeg nem a félelemkeltés, hanem a remény. A cél nem az, hogy elveszettnek érezzük magunkat a világ zűrzavarában, hanem hogy megtanuljuk, hogyan és mi mellett tartsunk ki és hogyan legyünk részesei az új világ megszületésének.


A kérdés tehát nem az, hogy "Mikor jön el a vég?" hanem inkább az, hogy "Hogyan élek most?" “Tudok-e úgy élni, hogy ha eljön az új világ, otthon érezzem benne magam?” Az új világra összpontosítsunk, ne a régi fájdalmaira, és legyünk azok az emberek, akik a reményt és az igazságot hordozzák minden körülmények között.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2015/3/12 - Pál missziója és üzenete

Mielőtt belekezdenénk Pál „missziói stratégiájának” tanulmányozásába, érdemes megemlítsük, hogy ha Pál nincs, emberileg nézve nincs keresztyénség. Ő volt a nagybetűs MISSZIONÁRIUS. Pálnak egyetlen dolog kötötte le minden idejét és figyelmét, ez pedig a misszió volt. Igen, jól értetted. Mindent hátrahagyott, minden mást feleslegesnek ítélt, és teljes erővel arra a küldetésre koncentrált, amit a Damaszkusz felé vezető úton kapott ( ApCsel 9:1-31 ). Ez egy jól felépített stratégiát eredményezett, aminek nézzük most meg néhány pontját!

2024/4/7 – Boldogok, akik hisznek (november 16)

  Boldogok, akik hisznek (…) boldogok, akik nem látnak és hisznek. János evangéliuma 20:29 János evangéliumában számos egymástól különböző, eltérő hátterű emberrel találkozhatunk, akiknek más volt a hite, a tapasztalata, de mindannyian bizonyságot tettek Jézus kilétéről. „Ímé, az Isten Báránya” (Jn 1:36)! „Megtaláltuk a Messiást” (Jn 1:42). „Rabbi, te vagy az Isten Fia, te vagy az Izráel Királya” (Jn 1:50)! „Vajon nem ez a Krisztus” (Jn 4:29)? „…magunk is hallottuk, és tudjuk, hogy bizonnyal ő a világ üdvözítője” (Jn 4:42). „Uram, kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van tenálad” (Jn 6:68). „Igen, Uram, én hiszem, hogy te vagy a Krisztus, az Isten Fia, akinek el kellett jönnie a világra” (Jn 11:27, ÚRK). „…noha vak voltam, most látok” (Jn 9:25). Meg tudjátok mondani egy-egy megszólalás alapján, hogy ki mondta? Kik voltak ezek az emberek? Beszélgessetek róla, hogy melyik történet ismerősebb számotokra, melyik kevésbé? Melyik szereplő (érzelmi) helyzetébe tudjátok leginkább beleképz...

2024/3/4 – Példázatok (július 27)

  Példázatok Ezt is mondta nekik: „Gondoljátok át alaposan, amit hallotok! Amilyen mértékkel mértek, ugyanazzal fognak nektek is mérni. Sőt, még ráadást is kaptok. Akinek ugyanis már van, annak majd még többet adnak. Akinek azonban nincs, attól még azt is elveszik, amije eddig volt.” Márk evangéliuma 4,24-25 EFO Talán már nektek is feltűnt, de Jézusnak gyakran voltak nehezen érthető mondatai, amik már akkor fejtörést okoztak hallgatóinak. Most, 2000 évvel később, a Biblia olvasóit pedig még inkább zavarba ejtik ezek a megszólalások. Gondoljatok csak az olyan kijelentésekre, mint a fentebbi alapige! Próbáljátok megfejteni, mit jelenthet ez a mondat önmagában! A kérdést akár találós kérdésként is feltehetnénk: mi az, amiből ha valakinek van, még többet kap belőle, ha viszont nincs (vagy úgy tesz, mintha nem lenne), akkor a meglévőt is elveszik tőle? Természetesen nehéz megoldást találni egy ilyen gondolatra, különösen ha kiragadjuk azt a szövegkörnyezetéből. Hiszen Jézus mindig vala...