„Nyilvánvaló, hogy Jézus nem az angyaloknak nyújtott segítő kezet, hanem Ábrahám utódainak.Ezért kellett Jézusnak minden tekintetben hasonlóvá válnia a testvéreihez. Csak így lehetett könyörületes és hűséges Főpap, aki Istent szolgálja. Csak így szerezhette meg Isten bocsánatát a nép bűneire. Jézus megtapasztalt minden kísértést és szenvedést, ezért most valóban tud segíteni azoknak, akiket ugyanezek a kísértések tesznek próbára.” (Zsidók 2:16-18 EFO)
Az engesztelés napja Izrael számára a legfontosabb ünnep volt. Nekünk Izrael hitbeli utódainak szintén a leginkább megértendő ennek a mondanivalója.
Röviden áttekintve mi is történt itt:
- A bűnért való áldozatok vére egész évben gyűlt a templomban a szentélyben és az oltáron.
- A főpap mielőtt bármit is tett volna, magáért mutatott be áldozatot
- Ezután két kecskebakra sorsot vetettek és az egyiket feláldozták, a templom megtisztításáért(majd szertartásosan megtisztították a templomot az egész évben odakerült vértől)
- A másik kecskebakot (Azázel bakját) elűzték messze a tábortól.
Fontos tudni, hogy itt nem a bűnbocsánatért mutatták be az áldozatot, hanem a bűntől való megtisztulásért. A bűnbocsánatért az év előtte lévő szakaszában vittek áldozatokat. (A ceremónia pontos leírását megtaláljátok Mózes harmadik könyvének 16. fejezetében) Nagyon sok nézőpontból lehet vizsgálni ezt a ceremóniát. Isten megváltási tervének minden részlete megtalálható benne. Éppen ezért most csak az egyik- számomra a legmélyebb tanítást adó- nézőpontból vizsgáljuk. :-)
Van további lépés a bűneinkre való bocsánat megszerzésén túl a keresztény életben?
Nézzünk erre egy példát:
Olvassuk el 3Mózes 14:1-29 igéket.
- A tisztátalan személy (aki Téged és engem jelképez a bűn fogságában) a táboron (Isten családján) kívül van.
- A tisztulásának napján ki kellett hívnia a papot a mezőre aki áldozatot mutatott be. Ez az áldozat Jézus áldozatát jelképezi, amit a Golgota keresztjén értünk bemutatott. Ezután a tisztátalan (te és én, a bűnösök) visszatérhetett a táborba, DE nem mehetett vissza a családjához.
Mielőtt továbbmennénk álljunk meg ennél a DE szónál. Számomra ez mutatja meg az engesztelési nap lényegét. Szerinted miért nem mehetett vissza a családjához? Ez mit mondd nekünk? Vajon Jézus kereszten értünk folyt vére még nem minden ami a megváltásunkhoz szükséges? A bűnbocsánat még nem elég ahhoz, hogy az Atyához mehessünk?
Térjünk vissza a poklos megtísztításának rendjéhez. A ceremónia szerint 7 napig a poklos a táboron belül lehetett, de a családjához nem térhetett még vissza.
- A 8. napon egy újabb áldozat következett, és ezenkívül még olajat és fehérlisztet kellett magával vigyen. Az áldozatot bemutatták és egy nagyon érdekes dolog következett: Az olajjal és az áldozat vérével bekenték a megtisztrulandó fülét kezét és lábát, ezenkívül a maradék olajat a fejére öntötték.
Ha a mezőn történt ceremónia Jézus kereszthalálát jelképezte, akkor vajon mit jelképez ez az újabb áldozat?
Az Úr egy sokkal mélyebb tapasztalatra hív a puszta bűnbocsánatnál. Ő nem csak el akarja engedni a bűn zsoldját, hanem meg is szeretne tisztítani minket a bűnös jellemünktől.
- Megtísztítani a fülünket, hogy azt halljuk amit Ő mondd!
- Megtísztítani a kezünket, hogy az Ő akaratát cselekedjük!
- Megtísztítani a lábunkat, hogy oda menjünk ahova Ő kívánja!
Nos, igen; a második ceremónia Isten Lelkének a munkáját szimbolizálja. Szükséges megszerezned a második ceremóniának a tapasztalatát Isten Lelkével. Hogy hol? A templomban. És mi a templom? Olvasd el az 1Kor 6:19-et!
A megtisztulandó, miután része volt a második ceremóniában, visszatérhetett családjához is.
Tehát nem elég az üdvösséghez, hogy a bűneid meg vannak bocsátva. Alkalmassá kell válj arra, hogy a mennybe belépj. Ezért van szükség az engesztelés napjára. Arra, hogy a bűnös jellemedtől is meg legyél tisztítva, ne csak a bűnös tetteid következményétől.
Isten Lelke hív Téged ma, hogy ne elégedj meg azzal az állapotoddal amiben vagy. Azzal, hogy keresztény vagy, tagja vagy egy gyülekezetnek. Az Ő akarata az, hogy részesülj a második ceremónia tapasztalatában, egy sokkal mélységesebb lelki élményben; hogy ne csak egy közösséghez tartozz, hanem az Úrhoz magához, személyesen.
ZséBálint
Megjegyzések
Megjegyzés küldése