„Senkinek se tartozzatok semmivel, csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki a másikat szereti, betöltötte a törvényt.” (Róm 13:8)
A törvény olyan, mint a kőfal. A fal lehet jó vagy rossz. Az otthon fala véd, a börtön fala bezár. Minden attól függ, hogy mi van belül, benned. Ha szeretsz – véd, ha nem – megítél. Tőled függ, hogy mi számodra a törvény.
- A római törvények az állami élet biztonságát szavatolták (Jézus szülei is alkalmazkodtak hozzá, elmentek a betlehemi összeírásra). Hogyan viszonyul egy mai keresztény ember az állami törvényekhez (jó-e pl. a KRESz)? Mi történjék akkor, ha az állami törvények szembefordulnak Isten nyilvánvaló parancsolataival? (ApCsel 4:17-20)
- Hogyan viselkedett Jézus az ószövetségi polgári törvényekkel kapcsolatban? Elismerte-e a szanhedrin tekintélyét? – Nem volt tiszteletlen, bár a maga véleményét bátran képviselte velük szemben is. Megfizette-e a templomadót? – Igen, bár azt is tudta és tanítványainak elmondta, hogy a templom mulandó, csak eszköz és nem cél. A zsidó nép szokásait elfogadta-e? – Igen, mint zsidó élt a zsidók között, benne teljesedtek a messiási ígéretek.
- Mire valók az istentiszteletet szabályozó szertartási törvények? A jelképes cselekmények segítették megérteni a valóságos történéseket (a bárány feláldozása – Isten bárányának áldozatát). Ha a jelkép eltorzul, a valóságot eltakarja. Ezért a törvények pontosan körülírták a tennivalókat. Ha a jelképezett valóságot valaki megtagadja, értelmetlen lesz a jelkép. Ha valaki Jézus kereszthalálát elfogadja, mint a bűneinkért hozott áldozatot, felesleges tovább bárányt áldoznia.
A Jézus korában élő írástudók és farizeusok törvényekkel akarták a törvényeket oltalmazni. Az emberi törvény eltakarta Isten szándékát, amiért a törvényeket adta. 613 törvényre bontották szét azt a törvényt, ami egy szóba belefér: szeress. A héber haláka szó azt jelenti járni, de a farizeus nem utat épített ezekkel a törvényekkel, hanem útakadályt (pl. 39 tilalommal terhelte meg a szombat parancsot). Nem az ember lett a törvény által megajándékozott, ezért a törvény tartalma, a szeretet veszett el.
A Biblia alaptörvénye, alkotmánya a Tízparancsolat. Belőle Isten és az ember, ember és a felebarát, ember és a világ kapcsolatainak tartalmát ismerhetjük meg.
- Szent Ágoston még a 6. században ezt írta: „Szeress, és tégy amit akarsz”. Igaz-e ez az állítás, és ha igen, akkor hogyan?
- Igazat mondott-e a gazdag ifjú, amikor Jézusnak azt mondta, hogy a törvényeket ifjúságától fogva betöltötte? Miért látta a gazdag ifjú másként a törvényt, mint Jézus?
- Mi a szeretet királyi törvénye Jak 2:8-12 szerint?
- Mi lenne akkor, ha nem volna törvény? Az anarchiában élhet-e a szeretet?
- Miért nem lehet élni szeretet nélkül?
Dr. Szigeti Jenő
Megjegyzések
Megjegyzés küldése