Ugrás a fő tartalomra

2014/1/2 - Tanítványok képzése hasonlatokkal

„Jézus mindig ilyen jelképes történetek segítségével tanította az embereket, példázatok nélkül nem mondott nekik semmit. Így teljesedett be, amit Isten a prófétán keresztül mondott: »Pél-dázatok és hasonlatok által szólok. Olyan titkokról beszélek, amelyek a világ teremtése óta rejtve voltak.«” (Mt. 13:34-35 EFO)
Szinte biztos vagyok benne, hogy kellett már verset elemezned. Akkor pedig a hasonlat szó jelentésével is tisztában vagy, már csak azért is, mert ez az egyik legkönnyebben felismerhető szókép az iskolában tanultak közül. Ha nagyon egyszerűen szeretnénk megfogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy a hasonlat két elem összehasonlítása, méghozzá úgy, hogy mindkét elemet, azt is amihez hasonlítunk (képi elem), meg azt is, amit hasonlítunk (tárgyi elem), megnevezzük. Gondolom a példázat is tudod, hogy mit jelent. A példázat (példabeszéd, para-bola) érdekes, tanulságos történet, amely valamilyen – elvont formában nehezebben érthető – erkölcsi, vallásos, társadalmi vagy filozófiai igazságra világít rá, méghozzá általában a hasonlat segítségével.
Az alapigében azt olvassuk, hogy Jézus ilyen példázatok segítségével tanította a köré gyűlő embereket. De nem csak Jézus tesz így a bibliai szereplők közül. Nátán, Ézsaiás, Jeremiás, vagy Ezékiel is használta ezt az eszközt, mikor valamilyen fontos igazságot akart közvetíteni. Miért? Mivel van több információ egy hasonlatban, mint egy egyszerű kijelentésben? Miért lehet különösen jól közvetíteni az igazságot történetbe ágyazva?

A hasonlatot úgy is felfoghatjuk, mint képes magyarázatot. Az ember személyisége többől áll, mint tiszta észből. Az értelmes és logikus működésre programozott robotoktól eltérően az ember képes szeretni, érezni, fájdalmat tapasztalni, sírni, törődni másokkal, nevetni, sőt még a képzelőerejét is használni. Jézus tehát az örök igazságokat olyan keretbe foglalta, amely túl-megy a puszta értelmen, így a hétköznapi történeteken keresztül, a mindennapi nyelvet használva a nehezen leírható fogalmakat is meg tudta értetni követőivel, szimbólumok, metaforák, allegóriák és hasonlatok segítségével.

Itt álljunk meg egy pillanatra. Tudom, hogy a többeknek okoz nehézséget, hogy vadásszon egy elemzés során, főleg, ha még valami okosat is kell mondani, arról, hogy mit keres az a kép pont ott és pont abban a szövegben. Mégis, ha megnézzük, Isten a mai napig ezeket az eszközöket használja, ha szól hozzánk. Mit gondolsz miért?

Voltál már olyan helyzetben, hogy valakinek el kellett magyaráznod valami, úgy, hogy meg-értse? Mit csináltál? Hogyan próbáltad érthetőbbé tenni számára?
Jézus olyan emberek között élt, akik földművelésből éltek. Ha megnézzük, a példázatai is olyanok, amik ezeknek az embereknek teljesen érthető képekből épülnek fel. A magvető, a szőlősgazda vagy a jó pásztor példázata mind Jézus hallgatói számára ismert dolgokból merítette képeit és hasonlatait. De az Újszövetség további részeiben is találkozunk hasonlatokkal (Róm. 7:1-6, 1Kor. 3:10-15, 2Kor. 5:1-10, Jak. 2:1-7, Jak. 3:3-12, ApCsel. 10:9-16, Jelenések könyve…). Az őskeresztények túlnyomó többsége városokban élt. Pál vagy a többi újszövetségi író szavaiban mi utal a városi körülményekre? 

A példázatokhoz mindig annak az embernek kell az ismereteit alapul vennünk, akinek mondjuk őket. Mi mit tudunk felhasználni a lelki természetű kérdések kifejezésére? 

Mostanában ritka, hogy a „tapasztalatainkról” beszélgessünk egymással. Ennek egyik oka az, hogy túl elfoglaltak vagyunk, hogy észre vegyük Istent az életünkben, de velem előfordult már az is, hogy azt gondoltam, abból, ami velem történt, kiderülne, hogy mennyire gyenge vagyok, inkább nem mondom el a többieknek, mert mit gondolnak majd rólam… Veled is történt már hasonló? Szerinted hogyan tudunk egymás történeteiből tanulni?
Gyűjtsétek össze a csoportban a jó történet elemeit, eszközeit! Hogyan tudjuk felhasználni ezeket a bizonyságtevésünkben?
Bogi

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2014/4/1 - Jakab, az Úr testvére

  „ Jakab, Isten és az Úr Jézus Krisztus szolgája, üdvözletét küldi Izráel szétszóratásban élő tizenkét törzsének. ”  (Jak. 1:1 EFO) Mostantól három hónapon keresztül Jakab levelével fogunk foglalkozni, úgyhogy kezdjük talán azzal, hogy ki is lehet ez a Jakab? Nyilván a születési anyakönyvi kivonatát nem tudjuk megnézni, sajnos a naplója vagy önéletrajza szintén nem maradt fenn, vagyis csak a Biblia szövegére, és az ókeresztény hagyományokra tudunk támaszkodni.

2015/3/12 - Pál missziója és üzenete

Mielőtt belekezdenénk Pál „missziói stratégiájának” tanulmányozásába, érdemes megemlítsük, hogy ha Pál nincs, emberileg nézve nincs keresztyénség. Ő volt a nagybetűs MISSZIONÁRIUS. Pálnak egyetlen dolog kötötte le minden idejét és figyelmét, ez pedig a misszió volt. Igen, jól értetted. Mindent hátrahagyott, minden mást feleslegesnek ítélt, és teljes erővel arra a küldetésre koncentrált, amit a Damaszkusz felé vezető úton kapott ( ApCsel 9:1-31 ). Ez egy jól felépített stratégiát eredményezett, aminek nézzük most meg néhány pontját!

2015/1/6 - Nem minden az, aminek látszik

Veszélyes útelágazások – te mennyire vagy megtéveszthető? „Nem minden az, aminek látszik.” Gyakran eszembe jut ez a közmondás, amikor kedvelt elfoglaltságomra, a filmnézésre gondolok. A média világában ugyanis hatványozottan igaz ez az örökigazság: nem minden az, aminek látszik. Körül vagyunk véve az internet világában átverésekkel, hoax-okkal (tudod, ezek azok a körlevelek, amik valamilyen ál-veszélyre figyelmeztetnek), de a való világba kilépve is egyre gyanúsabbak az utcán minket leszólító alakok, a szuper üzlettel kecsegtető hirdetések. És sajnos el kell ismerni: mi is átverhetőek vagyunk, hisz nekünk is van gyenge pontunk. Itt van például ez a rövid videó. Kétlem, hogy észrevennéd az összes változtatást, amit a felvétel közben művelnek a háttérben!