Ugrás a fő tartalomra

2016/2/3 - A Hegyi beszéd

„Amikor Jézus befejezte ezeket a beszédeket, a sokaság álmélkodott tanításán, mert úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudóik.” (Máté 7:28-29 – UFO)
Talán nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a nyilvános beszéd nem egyszerű dolog. A beszéd megírása, technikája, és maga az előadás megtartása egyetemi szintű tananyag, amibe alaposan bele kell ássa magát, aki bármit is el akar érni a hallgatóságánál. És még a legnagyobb felkészüléssel is, lehet a mondanivalóm bármilyen megalapozott, az előadásmódom a legtökéletesebb, beszélhetek a hallgatóságot leginkább megfogó módon, az előadásom üzenetének nagy százaléka – a testbeszédem, hanghordozásom, interaktív elemek – ott maradnak az előadóterem négy fala között. Az előadás nagyszerűsége papírra vetve elvész. 

Hacsak...

Jézus a világ legmeghatározóbb, legösszeszedettebb és legtöbbször, a legkülönfélébb emberek által elemzett és tárgyalt prédikációját mondta el egy hegy oldalán, ülve. Galileát elhagyva és hátrapillantva látta, hogy a környék minden pontjáról egybegyűltek azok az emberek, akik Őt akarják hallani, a Tanítót, többet akarnak tudni Isten országáról, és arról a különleges Istenről, akit – hívő létükre – most kezdenek megismerni.

A nyilvános beszéd első szabálya: Ha fenn akarod tartani a hallgatóság figyelmét, beszélj állva!
Hacsak nem neked „adatott minden hatalom a Mennyen és a Földön.”

Olvasd el Máté 5-6-7. fejezeteit! Itt találod az úgy nevezett Hegyi beszédet.

Ez a három fejezet magába foglalja Jézus teljes teológiáját, azt, hogy hogyan működik Isten Országa, hogyan juthat oda az ember, és hogy hogyan működött mindig is ez a kérdés – mi az, amit mindenki elfelejtett. Nem vezetett be új gondolatokat, hanem megerősítette: Isten tegnap, ma, és mindörökké ugyanaz.

A nyilvános beszéd második szabálya: Előadásod legyen egyértelműen, de nem nyilvánvalóan tagolt.
  • Kik a boldogok?
  • Kik vagyunk mi?
  • Ki Isten?
  • Mi a törvény?
  • Miért aggódom?
  • Hogyan lehetek tökéletes?

Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket feszeget Jézus abban a prédikációjában, melyet azóta rengeteg keresztény, és nem keresztény elemzett már, elmélkedett rajta, és nem utolsó sorban változott meg általa az élete.

A nyilvános beszéd harmadik szabálya: Az üzeneted legyen érthető, és világos!

Miről beszél Jézus, amikor elmondja a Máté 5:20-ban találhatókat?
Mi a „farizeusok igazsága”? Mi ezzel szemben „Isten igazsága”?
Mi volt Jézus kifogása a farizeusokkal szemben?

Istennél nem működik a kreditrendszer. Pontokat gyűjtve nem juthatunk a mennybe...
… illetve egyetlen egy pontot lehet szerezni – ezt sem a jótetteinkkel, hanem a hitünkkel.
A teszt egyetlen nagy, pontot érő kérdésből áll, a többi mind ehhez kapcsolódik: Hiszel-e Jézusban, és elfogadod-e a kegyelmi ajándékát.

Na és hogyan értsük a Máté 5:48-ban leírtakat?
Lehet az ember tökéletes? Kell egyáltalán tökéletesnek lennünk? Vagy itt valami másról van szó? (A megoldást Máté 5:43-47-ben találod.)
Isten tökéletes, minden kétséget kizáróan. Miben lehetünk hasonlóak hozzá, miről beszél itt Jézus?

A nyilvános beszéd negyedik szabálya: Ismétlés a tudás anyja. Minél többször beszélsz valamiről, minél több megközelítésből, annál érthetőbbé válsz.

Hogy szó ne érje a ház elejét, itt kell megjegyeznem: nem ez volt Jézus egyetlen jól sikerült prédikációja, sőt! A kor legfejlettebb audiovizuális és színpadtechnikáját kihasználva Máté 13. fejezetében is találhatunk egy hasonló előadást tőle.

Olvasd el Máté 13:44-52 verseit! Miben hasonlít az első két személy? Mit jelent a hálós hasonlat? És mi értelme van az írástudós példázatnak? 
Kezdjük itt: Te érted, miről van szó?

El tudom képzelni a szituációt: Jézus mindent elmondott, amit csak akart. Körülnézett, és alig látott a tátott szájaktól. Senki nem akarta, hogy abbahagyja.

Jézus nem állt, nem volt készre gyártott diszpozíciója, ugráló Prezi kivetítése, flipchartjai, mégis, amikor megkérdezte a tömeget, hogy értik-e, amiről beszél, azt válaszolták, értik. A hátsó sorokból suttogás hangja hallatszik, egy halász a mellette álló kereskedő fülébe súgja: „Ki ez az ember? Úgy tanít, mint akinek hatalma van, nem úgy, mint az írástudók!”
A beszéde évezredek távlatából, papírról ma is ugyanolyan erővel bír, mint bírt akkor, ott.

Az igazi kérdés, hogy Te érted-e, miről beszél Jézus? Érted-e, hogy miért a Hegyi beszéd minden idők legnagyszerűbb prédikációja?
Azért, mert az a személy mondta el, akinek valóban hatalma van. Aki igazán tudja, milyen az Isten. Aki tárt karokkal vár Téged is a saját házában.

Jézus ekkor felállt, és a neki adott hatalommal csak ennyit mondott a leprásnak: Akarom, tisztulj meg!

Te mit akarsz?

Barátotok, Kiki

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2013/3/12 - Reformáció: megromlott kapcsolatok helyreállítása

Míg Jézus a földön járt, nagyon sokat beszélt a szeretetről, és ha megnézzük, ez az apostoloknál is fontos pontja a hívő életnek. De azt ne felejtsük el, hogy az, hogy szeretjük egymást, nem jelenti azt, hogy konfliktusok nélkül fogjuk leélni a hívő életünket. Pár hete szó volt az egységről. A kapcsolatok helyreállítása az egység feltétele:  „Új parancsot adok nektek: szeressétek egymást! Ahogyan én szerettelek titeket, nektek is úgy kell szeretnetek egy-mást! Arról ismeri majd fel mindenki, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretitek egymást.” (Jn. 13:34-35) Ha közelebb kerülsz Istenhez, akkor közelebb kerülsz az embertársaidhoz is. Nem csak az idegenekhez, hanem a rokonaidhoz is, azokhoz is, akik megbántottak, akikben csalódtál, akiket „nem bírsz elviselni”, meg azokhoz, akik jobbak valamiben nálad és ezért idegesítőek. Mindenkihez, nincsen kivétel. Ha ez nem történik meg, akkor még valami nincs rendben közted és Isten között.
Olvasd el az Apostolok cselekedeteinek 15. fejezetét. A…

2018/2 - Felkészülés a végidőre

Végidő… Apokalipszis… Nagy nyomorúság… Üldözés…
Talán neked is ezek ugrottak be először az új Gondolatébresztő címét olvasva. Ha igen, akkor örülök, hogy legalább a bevezetőig eljutottál, és nem tetted máris félre a tanulmányt. Sokunk számára elképzelhetetlen a végre gondolni. Annyira távolinak és megfoghatatlannak tűnik. Arról nem is beszélve, hogy születésünk óta azt halljuk, hogy az utolsó időkben élünk (sőt, kapaszkodj meg, a nagyszüleink gyerekkorában is ezt mondták).
Azért ebbe bele lehet fásulni, nem?
A Bibliában van egy történet, ami tíz koszorúslányról szól, akiket meghívtak egy esküvőre, sőt, feladatot is kaptak: nekik kellett fogadni a vőlegényt mécsesekkel világítva. De a vőlegényre olyan sokáig kellett várni, hogy nem csak elaludtak, de a mécsesük is kialudt.
Mi is valahogy így vagyunk. A lámpásaink épp csak pislákolnak, és már ragad le a szemünk az álmosságtól. Már nem is nagyon hisszük, hogy felbukkan a vőlegény, hogy visszajön Jézus. Vagy ha vissza is jön, akkor sem m…

2018/1 - Sáfárság: A szív indítékai

Sáfárság. Valami pénzzel kapcsolatos dolog, ugye? Tizedet kell fizetni, meg adományt adni… Vagy ez ugyanaz? A gyülekezet kiadásaira… A lelkészek fizetésére… A misszóra… A rászorulóknak… Vagy valami ilyesmi. De várjunk csak! Használunk olyan kifejezéseket is, hogy „sáfárkodjunk az időnkkel” vagy „sáfárkodjunk a lehetőségeinkkel”. Az pedig valami olyasmit jelent, hogy jól osszuk be az időnket, meg használjuk ki ügyesen a lehetőségeinket. Közeledünk a megoldáshoz.
Ebben a negyedévben erről a témáról fogunk tanulni, ám mielőtt belekezdenénk, tisztázzunk néhány alapfogalmat: Sáfár: gondozó, intéző, rendező, udvarmester. A sáfár az, akit megbíztak más birtokának vagy háztartásának gondviselésével.  Az evangéliumok alapján Jézus a követőit sáfársággal bízta meg: felelősek mindazért, amit rá bíztak: az életért, az időért, a képességekért, az anyagi javakért, az embertársakért való szolgálat alkalmaiért, a Földért és a természeti környezetért. Vagyis egy felelősségvállalást jelent valamiért, i…