Ugrás a fő tartalomra

2017/2/5 - Istenért élni

„Mert az Úr figyel az igaz emberekre, és meghallgatja imádságukat, de szembeszáll azokkal, akik gonoszságot művelnek.” (1Péter 3:12 – EFO) 
A mai tanulmányhoz olvasd el 1Péter 3:8-12 és 4:1-11 verseit!

Te hogyan szoktál várni? Van valamiféle megszokott rendje annak, ahogyan vársz egy vendéget, vagy a kedvenc műsorodat a TV-ben?
A múlt héten megfigyeltem magamon, hogy van egy sajátságos stílusom, ahogyan várakozom. Barátok jelentkeztek be hozzánk, hogy egy éjszakát szeretnének nálunk aludni — a Somoskői vár, a Karancs hegy mind vonzó célpontjai lehetnek a túrázó kedvűeknek, ezért mindig be van készítve egy garnitúra ágynemű és törölköző az erre tévedő vándoroknak. Így volt ez aznap is, ám akadt egy kis bökkenő: senki nem tudta megmondani, hogy pontosan mikor érkeznek meg hozzánk. Így hát időben felkelve az egész napot arra szántuk Annával, hogy a házat felkészítsük a vendégek érkezésére: takarítottunk, pakoltunk, rendezkedtünk, és vártuk, hogy a barátok végre megérkezzenek.

Mindenkinek van egy sajátságos stílusa, ahogyan várakozni szokott: van, aki, úgy, mint mi, felkészüléssel tekint előre a vendégek érkezésére. Van azonban olyan is, aki karba teszi a kezét, és inkább rápihen a dologra.

A keresztény ember élete a várakozásról szól. Hiszen aki hisz Krisztusban és az Ő áldozatában, már várja, hogy találkozhasson a megváltóval, és végre vele együtt élhessen — örökké. Ám ahogy a mai tanulmány alapigéiben is olvashattuk, nem passzív várakozásra hív bennünket, és Péter sem erre bátorítja az olvasóit.

Mit mond Péter a fent említett szakaszokban, mi a módja a Krisztusra való várakozásnak? Milyen jellemtulajdonságokat kell kialakítanunk magunkban, hogy a várakozunk értelmes lehessen?

Az egész Szentírás a jó és a rossz, Isten és Sátán, az igazság és a bűn közötti háborúról szól. Ebben a háborúban mi is részt veszünk, akár akarjuk, akár nem. És ahogyan ez egy valós háborúban lenni szokott, itt is a végkimenetel az egyes katonák teljesítményétől függ. A teljesítmény pedig az odaadáson és az elkötelezettségen múlik. Minden bevonuló katonának végig kell csinálni a kiképzést, el kell menni a borbélyhoz, hogy mind fizikálisan, mind kinézetükben, és gondolkodásukban átalakuljanak katonává. A keresztségünkkel — vagy a döntésünkkel, hogy Krisztushoz akarunk tartozni — mi is „bevonultunk katonának”, és oldalt választottunk Isten mellett. Ez a döntésünk egy új kezdetet idézett elő az életünkre nézve. Nem folytathatjuk úgy, ahogy eddig volt, újra kell kezdenünk: nem hurcolhatjuk magunkkal a zsákot a csatatérre, azt a zsákot, ami tele van a korábbi hibáinkkal, bűneinkkel. Innentől fizikálisan, kinézetünkben és gondolkodásunkban Isten katonáivá kell alakulnunk. (De mielőtt túl messzire mennénk ezzel a hasonlattal, tegyük hozzá rögtön: Isten nem az agymosás istene!)

Milyen változásról beszélünk? Az első ilyen, amit Péter kiemel, az az Istentől tanult szeretet továbbadása. Ez a szeretet az első olyan fegyver a harcban, aminek a használatát ki kell tanulnunk, és jól kell forgatunk Sátán és az ő serege ellen. Ez a „fegyver”, a szeretet más változásokat is  elő fog idézni bennünk.

Milyen változást mozdít elő a krisztusi szeretet visszatükrözése az életünkben? Hogyan befolyásolja ez a kapcsolatainkat? Tudsz gyakorlati példát, tapasztalatot erre?

Nem könnyű változtatni az életünkön. Nem életmódra, életformára gondolok. Nem a szokásainkat, hanem az indítékainkat, a motivációnkat, a jellemünket kell megváltoztatni. Mivel azonban ez a változás Isten akarata szerint való dolog, ezért az erőt is megkapjuk hozzá, amire szükségünk van. Ez a változás pedig nem csupán belső dolog. Ha kifelé nem mutatkozik meg, ami bennünk megváltozott, az egész nem ér egy fabatkát  sem. Péter arra is buzdítja a keresztényeket, hogy legyenek vendégszeretők. Még ha közel is van a második eljövetel, a hívőknek nem szabad emiatt elzárkózni az emberi kapcsolatoktól. Barátokkal, ismerősökkel, „felebarátokkal” körbevéve magunkat, szórhatjuk Isten szeretetét mindenki irányába.

Mi a módja annak, hogy a várakozás időszaka alatt egyre inkább olyanná váljunk, mint amit Péter a levelében elénk állít?

A keresztény ember eldöntötte, hogy „többé nem emberek kívánságai, hanem Isten akarata szerint” éli majd le „a testben hátralevő időt” (1Pt 4:2, ÚRK). Ezt csak úgy lehet elérni, ha naponta átadjuk magunkat az Úrnak és „szenvedélyeivel és kívánságaival” együtt megfeszítjük a testet (Gal 5:24, ÚRK). Ez a változás nem elvárás — hiszen élhetem én az életemet úgy is, ahogy ezelőtt tettem. Ez egy lehetőség. Lehetőségem van arra, hogy a várakozás alatt hasznosan töltsem el az időmet, javítsak az emberi kapcsolataimon, és olyanná váljak, mint a Példaképem. Nem kell tovább az elmúlt életem bűneinek súlya alatt roskadoznom, nem kell a rossz emberi kapcsolataimat foltozgatnom, Péter felszólít a változásra, mint ahogy az őrmester felszólítja a kiképzésen részt vevő katonákat az edzésre.
Péter a változásra való felszólítás, és a jó jellemtulajdonságok felsorolása mellett megemlít olyan bűnöket is, amiket kerülnie kell Isten emberének, hogy krisztusi életet élhessen már itt a földön.

Melyek ezek a bűnök? Hogyan alkalmaznád ezeket az intéseket a mai, modern korra vonatkozóan? 
Szerinted mi a legjobb módja annak, hogy az ember bizonyságot tegyen Istenről?

Egy bölcs ember egy alkalommal azt mondta: Mindenkor hirdetni kell az evangéliumot, ha kell, szavakban is. A keresztény ember legfontosabb eszköze az örömhír hirdetésére maga az élet, a jelleme, a tettei, melyeket az emberek látnak. Lehet, hogy soha nem fogadnák el azt az üzenetet, amit a Bibliából tolmácsolnál, de az a tapasztalat, amit veled megélnek a körülötted élők, elég ahhoz, hogy megismerjék Isten szeretetét.
„A hosszan tűrő szeretet nem nagyítja fel a tapintatlanságot megbocsáthatatlan támadássá és nem is kovácsol előnyt mások helytelen tetteiből. A Szentírás egyértelműen tanítja, hogy a tévelygőkkel türelemmel és megfontoltan kell bánni. Ha a helyes utat követjük, a keménynek tűnő szívet is meg lehet nyerni Krisztusnak. Jézus szeretete sok vétket elfedez. Az Ő kegyelme sosem vesz minket arra rá, hogy felfedjük mások hibáit, amíg az nem feltétlen szükséges” (Ellen G. White: Counsels to Parents, Teachers, and Students. 267. o.).
A keresztény ember élete várakozás. A várakozásnak azonban hamarosan vége. Te hogyan vársz? Az emberek látják rajtad, hogy aktívan töltöd az időt, vagy ugyanaz vagy, aki voltál azelőtt?

Barátotok, Kiki

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2014/4/1 - Jakab, az Úr testvére

  „ Jakab, Isten és az Úr Jézus Krisztus szolgája, üdvözletét küldi Izráel szétszóratásban élő tizenkét törzsének. ”  (Jak. 1:1 EFO) Mostantól három hónapon keresztül Jakab levelével fogunk foglalkozni, úgyhogy kezdjük talán azzal, hogy ki is lehet ez a Jakab? Nyilván a születési anyakönyvi kivonatát nem tudjuk megnézni, sajnos a naplója vagy önéletrajza szintén nem maradt fenn, vagyis csak a Biblia szövegére, és az ókeresztény hagyományokra tudunk támaszkodni.

2015/3/12 - Pál missziója és üzenete

Mielőtt belekezdenénk Pál „missziói stratégiájának” tanulmányozásába, érdemes megemlítsük, hogy ha Pál nincs, emberileg nézve nincs keresztyénség. Ő volt a nagybetűs MISSZIONÁRIUS. Pálnak egyetlen dolog kötötte le minden idejét és figyelmét, ez pedig a misszió volt. Igen, jól értetted. Mindent hátrahagyott, minden mást feleslegesnek ítélt, és teljes erővel arra a küldetésre koncentrált, amit a Damaszkusz felé vezető úton kapott ( ApCsel 9:1-31 ). Ez egy jól felépített stratégiát eredményezett, aminek nézzük most meg néhány pontját!

2024/1/7 - Az egekig ér kegyelmed (február 17)

  Az egekig ér kegyelmed Mert kegyelmed és jóságod magasabb az égnél, hűséged a felhőkig ér! Istenem, magasztaljanak téged a Mennyben, dicsőséged borítsa be a földet! (Zsoltárok könyve 57:10-11) Érezted már azt, hogy kényszeresen jobb akarsz lenni? Érezted már azt, hogy méltatlan vagy az elismerésre, vagy esetleg nem vagy elég jó ahhoz, hogy Istenhez menj? Ha igen, miért? Ha nem… Taníts, mester! A zsoltárok egy jó része dicsőítő énekeket tartalmaz. Lényegében olyan művek, amik Isten érdemeit sorolják fel különböző költői módszerekkel, és kifejezik csodálatukat. Nem lehet rossz, ha olyan felszabadult kapcsolatban vagy Istennel, hogy te is hasonlóképpen gondolkodsz. El tudod mondani, milyen csodálatos a kegyelme vagy a jósága. Azért ez manapság nem a legegyszerűbb. Te szoktad dicsőíteni Istent? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? Mi változtathatna ezen? (Ha szoktad dicsőíteni, akkor ne változtass rajta!) Kényszerből nem nagyon lehet dicsőíteni. Képzeld el a következőt! Egy poros, dohos s