Ugrás a fő tartalomra

2023/4/9 - A hatalmon lévőkért végzett misszió (december 2)



 9. A hatalmon lévőkért végzett misszió


„Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de az ő lelkében kárt vall? Avagy micsoda váltságot adhat az ember az ő lelkéért?” 

Máté evangéliuma 16:26 RÚF


A világon majdnem minden változik. Ma már nem ugyanazok a kérdések foglalkoztatják az embereket, mint tíz-húsz-ötven, vagy akár száz éve. Sok betegség, ami a középkorban halálos kimenetelű volt, ma már vény nélkül kapható gyógyszerekkel kezelhető. Vagy el se kapjuk őket. Azt hiszem, a lényeget érted. A társadalmi különbségek viszont pont abba a csoportba tartoznak, ami állandó és változhatatlan. Mindig is voltak szegények, rászorulók (ahogy erről a múlt héten beszélgettünk) és mindig is lesznek jómódúak, sőt, gazdagok is. Ez az élet rendje.


Mit érzel, amikor a vagyonbeli különbségek kérdésén gondolkodsz? Hogyan gondolsz saját magadra? Gazdag vagy, vagy szegény? Mi a különbség a kettő között? Vannak körülötted igazán gazdag emberek?


A keresztény gondolkodásban a gazdagság sokszor egyenesen arányos a gőgösséggel, a bűnösséggel (mert honnan lenne valakinek olyan sok pénze, ha nem a szegényektől lopta?). Nem véletlen, hogy gyakran idézzük ebben az esetben (kontextusából kiragadva) Máté evangéliuma 19. fejezet 24. versét, ahol egy, a vagyonát nem jól használó fiatalemberrel kapcsolatban nyilatkozik Jézus a gazdagokról.


Te hogyan értelmezed Máté evangéliuma 19:24-et? Mit tanultál erről a szakaszról korábban?


Sok ember számára a vagyon egy úgynevezett "zéró összegű játék". A játékelméletben "zéró összegű az a játék, amelyben a játékosok csak egymás kárára növelhetik nyereségüket." Ez egy bonyolult, közgazdaságtani kifejezés, de talán a legegyszerűbb példája a pókerjátszma: a játék kezdete előtt mindenki a saját pénzével játszik, ám a játék végén a győztes több pénzzel megy el, mint jött. Az ő nyeresége és a többi játékos veszteségének összege 0 (hiszen a győztes minden nyereményt a vesztesektől nyert el). 


Esetünkben tehát sokan úgy gondolkodnak, hogy a vagyon megszerzése egyenesen arányos azzal, hogy valaki más zsebéből kikerül az a pénz – ez a "zéró összegű játék" gondolkodás. Ha "nem zéró összegű játékról" beszélünk, akkor nincs közvetlen összefüggés a gazdag gazdagsága és a szegény szegénysége között — attól, hogy valaki jól él, még volna lehetősége másnak is vagyont szerezni, hiszen a vagyonszerzés nem egymás kárára működik.


Te hogyan gondolkodsz a pénzről? Beszélgessetek róla! Szerintetek hogyan befolyásolhatja életmódotokat a gazdagok jómódja, vagy a szegények nyomorgása! Milyen hatása van a más emberekhez való viszonyulásunkra az, hogyan gondolkodunk a vagyonszerzésről?

A Biblia tele van gazdagokkal, akár jó, akár rossz példákat keresünk. Itt felsorolok néhányat:


Sába királynője (A királyok első könyve 10:1-9)

Salamon király (A királyok első könyve 10:14-25, 27)

Naámán (A királyok második könyve 5:1-19)

Nebukadneccar (Dániel próféta könyve 4. fejezet)

Nikodémus (János evangéliuma 3:1-12)

"A gazdag ifjú" (Máté evangéliuma 19:16-24)

Arimáthiai József (Máté evangéliuma 27:57-60)

Az eitóp eunuch (Az Apostolok Cselekedetei 8:26-39)


A lista nem teljes, ennél sokkal több gazdag emberről ír a Bibliánk, és láthatod, hogy többnyire pozitívan: olyan emberek ezek, akik gazdagságuk ellenére / mindamellett, hogy gazdagok / éppen gazdagságuk okán / gazdagságuktól függetlenül (Beszéljétek meg, melyik verziót tartjátok helyesnek!) megismerték Isten kegyelmét, és részt kívántak venni Isten országának építésében. Sokan ezek közül nem csak, hogy hívők lettek, de tevőlegesen hozzá is járultak a misszióhoz és akár anyagilag is támogatták Isten ügyét.


Válassz ki egyet a fenti listából, és gondolkodj rajta, milyen tanulságot hordoz a történetben bemutatott gazdag ember élete a te számodra!

Mit gondolsz, keresztényként hogyan kell viszonyulnunk a gazdagokhoz és a hatalommal bíró emberekhez? Máshogy, mint a szegényekhez? Ha igen, miért? Ha nem, miért nem?


És egy személyes megjegyzés a tanulmány végére:

Bárki bármit is mondjon, az egyháznak nem célja gazdag embereket bevonzani a gyülekezeteinkbe. Anyagi megfontolásból talán volna értelme, de etikailag semmi esetre sem. Isten országa nem üzlet, a tizedbevételnél fontosabb dolgok forognak kockán. (Egyetértesz ezzel a gondolattal? Ha igen, miért? Ha nem, miért nem?) Éppen ezért nem tippeket, trükköket, taktikákat osztottam meg veled ezen a héten a gazdagok “becserkészésére”. Inkább szerettem volna, ha elgondolkodsz azon, hogy hogyan is viszonyulsz azokhoz, akik nálad jobb körülmények közt élnek.


Barátod, Kiki


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...