Ugrás a fő tartalomra

2017/3/7 - A hithez vezető út

„Ha letérsz az útról, ha jobbra vagy balra elhajolsz, füled meghallja a mögötted szóló hangot: »Ez a helyes út, ezen járjatok!«” (Ézsaiás 30:21 – EFO)
Törvény és kegyelem. Olyan sokszor használt, mégis olyan kevéssé értett kifejezések. Szegény Pál is megpróbált valahogy rendet tenni a fejekben és a szívekben, de mindig valahogy szélmalomharcot vívott. Talán azért, mert a probléma nem a megértéssel hanem a hitetlenséggel van. Pál, akiben ott él a kegyelem és akit Isten lelke vezet, olyan embereknek magyarázza ezeket a dolgokat, akik szintén átélték már ezt az állapotot, életérzést, de valahogy mindig átvették az irányítást Istentől újra a saját kezükbe. A két irány, a bizonyos ló egyik vagy másik oldala pedig a törvényeskedés és a szabadosság. Mindegyik a lelkiismeretünket nyugtatja, a törvényeskedéssel a saját szemünkben akarunk jobbak lenni, a másikkal pedig folyton felmentjük magunkat. Kegyelemben élni tulajdonképpen Isten jelenlétében élést jelent és ez egyszerűen jó érzés. Viszont, amikor ebből kibillenünk, mert emberek vagyunk, gyarlók és esendők, akkor hajlamosak vagyunk Isten helyett valamilyen pótlékot keresni. Természetesen vallásos pótlékot, hiszen mégis csak hívő emberek vagyunk. Ezért általában vagy törvényeskedünk, vagy ott az olcsó kegyelem, hogy „hé, megtehetek bármit, mert Isten úgyis megbocsát!” 

A törvény olyan, mint egy diagnózis. Érzed, hogy beteg vagy, mert a szervezeted jelez, itt-ott fáj, valami nem úgy működik, ahogy szeretnéd. Elmész az orvoshoz, aki kivizsgál és közli, hogy mi bajod van. Lehet, hogy elég szörnyű diagnózist közöl. Talán haldokolsz. A diagnózis viszont nem fog meggyógyítani, csak a valóságot mutatja meg, amit letagadhatsz, szépíthetsz vagy nem veszel róla tudomást, de a gyógyulás egyetlen útja az, hogy beszeded a gyógyszert. Ez pedig a kegyelem.

A törvény és kegyelem, a diagnózis és a gyógyszer mindig kéz a kézben járt. Éden után a kiűzetés és az ígéret, az Ószövetségben a törvény és az áldozati rendszer, az Újszövetségben pedig Jézus személye és a megváltás. A valóság oldalai. Ha csak azt nézzük, hogy Isten kiűzött minket a paradicsomból, aztán betarthatatlan törvényeket állít elénk, majd végül elküldi a Fiát, aki tökéletes és szent, amilyenek mi nem vagyunk, akkor a diagnózisban a halálos ítéletünket látjuk. Ha csak ez van a szemünk előtt, akkor okolhatjuk az orvost, dühünkben széttéphetjük a leleltet, vagy mondhatjuk, hogy a másik ember betegebb, mint én vagyok, de ez az állapotunkon még nem fog változtatni. Isten is tudja, de ő meg akar minket gyógyítani. A másik véglet pedig a visszaélés a gyógyszerrel, vagyis annak helytelen használata. A drog.

Sokszor nem látunk túl a földi életünkön és elfelejtjük, hogy úton vagyunk. A bűn világából, amibe beleszülettünk, tartunk Isten országa felé. A két világ merőben más, mondjuk, mint egy kakukkos óra és egy tablet. Isten megmutatja a törvényével azt, hogy milyen a világ, amiben élünk és a kegyelmével azt, hogy mennyire hihetetlen az, amelyik ránk vár.

Aki a törvényt, mint az üdvösség eszközét látja, az pont olyan, mintha valaki autóval akarna elmenni Hawaiira. Kiszámolhatja, hogy 13000 km-t a kocsi mennyi idő alatt tesz meg, mennyi üzemanyagot fogyaszt el, de az autó hiába közlekedési eszköz, a két közbeeső óceánnal nem valószínű, hogy megbirkózni. És emberünk feszíthet a legdrágább csilli-villi luxuskocsi volánja mögött, bőrülés és alufelni, meg ami emberileg elérhető maximum és a fűthető szélvédőn keresztül is szép a naplemente, de az előtte hullámzó víztömeggel nem fog tudni mit kezdeni. Egyszerűen az autó nem arra való. Viszont Isten kifizetett egy repülőjegyet, de az lehet, hogy félelmetes, mert az ember úgy érzi magát biztonságban, ha ő irányít, esetleg ott van a tériszony és még egy rakás legyőzendő félelem, mert ez más közeg, mint amiben eddig mozgott. Érthető, hiszen az emberiség bő száz éve még nem hitte, hogy valaha repülni fog, azóta is csak azt tudjuk biztosan, hogy bármi is történik, egy repülő sem marad fent.

A hit ott kezdődik, amikor feladom a saját megoldásaimat és azokat a dolgokat, amitől jobban vagy biztonságban érzem magam. Amikor elhiszem, hogy Isten egy sokkal nagyszerűbb és addig elképzelhetetlen dolgot tartogat a számomra. Isten jelenléte nem csak azért furcsa, mert egészen más, mint amit megszoktunk vagy, mert sokszor kiismerhetetlen és megfoghatatlan, hanem mert túl van az általunk ismert világ korlátain. Amikor János látja az Új földet, az nem csak azért elképzelhetetlen, mert minden csupa fény, arany és drágakő, hanem, mert a működésének az alapja olyan, amit sosem tapasztaltunk és el sem tudunk képzelni, egyszerűen számunkra nem természetes. Ha töprengtél már a mennyről, akkor sejted, mire gondolok. 
És hogyan lehet az, hogy ezen a földön élsz, de egy egészen más világot hordozol a szívedben? Csak úgy, ha befogadod azt a Valakit, akinek a szeretete közös nevezőre hozza benned a törvényét és a kegyelmét, Aki kézen fog és megteszi veled az utat a Halálból az Életre.
  • Volt már hogy törvényeskedtél? Megítélted a másikat, hogy milyen és jobbnak érezted magad tőle? És ha nem, miért tagadod :)? Hogy tudnál változtatni ezen?
  • Miért kellenek a szabályok az életünkbe? Jók vagy rosszak? Vagy csak azért kellenek, hogy megszegjük őket?
  • A szabályok mennyire lehetnek rugalmasak?  Vagy mennyire változtat rajtuk a kegyelem?
  • Ha azt hallod a gyülekezetben, hogy „törvény”, mire gondolsz pontosan? Ceremoniális, Tízparancsolat, egészségügyi vagy mindegyikre? És miért?

Jácint

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...