Ugrás a fő tartalomra

2024/3/1 - Az evangélium kezdete (július 6)

 


1. Az evangélium kezdeteGondolatébresztő illusztrációk1.png


Miután Bemerítő Jánost börtönbe zárták, Jézus Galileába ment. Isten örömüzenetét hirdette: „Eljött az idő, Isten Királysága megérkezett! Változtassátok meg a gondolkodásotokat, az életeteket, és higgyetek az örömhírben!”

Márk evangéliuma 1:14-15, EFO


Mindenki, aki látott már valaha könyvet, tudja, hogy melyek azok a legfontosabb információk, amiket már csupán ránézésből, a könyv borítójáról meg tudunk állapítani. Olyanokra gondolok, mint például a könyv címe, a szerzője, jobb esetben a könyv hátulján egy rövid összefoglalót is találhatunk a témájáról, cselekményéről. Persze mondanom sem kell, hogy az emberiség történelmének nagy részében ezek közül egyik sem volt elvárás – igaz ez a Bibliánkban található 66 könyvre, és köztük a negyedévünk témájára, Márk evangéliumára is.


Márk evangéliuma, noha kiemelt szerepe van az evangéliumok sorában, egyiket sem köti az orrunkra – ma nézzük meg, mit tudunk, mit nem, és mit feltételezünk erről a könyvről!


Evangélium – A könyv címe


Az eredeti görög nyelvű szövegben a könyv címe (τὸ εὐαγγέλιον κατὰ Μᾶρκον - ‘tó eüangelion kata Markon’) annyit jelent: Az evangélium Márk szerint. Ezt a címet nem a szerzője adta neki, hanem már később látták el vele, azért, hogy meg tudják különböztetni a másik három (sőt, akár még több) könyvtől. Ez persze sokat nem segít addig, amíg nem is tudjuk, mit jelent az, hogy “evangélium”.


Mit jelent ez a szó? Szedjétek össze, mit tudunk erről a bibliai műfajról? Milyen sajátságos vonásai vannak a többi bibliai könyvvel szemben?


A következő negyedévben tehát az evangéliumról fogunk beszélgetni, méghozzá úgy, ahogyan azt Márk átélte, értelmezte, szerkesztette és papírra vetette. Illetve nem is ilyen egyszerű a dolog, hiszen jön a következő nagy ismeretlen:


A könyv szerzője – Márk? Márk!


A Bibliánkban található négy evangélium közül egyik sem kezdődik bemutatkozással, valamint a borítójukon sincs feltüntetve a szerző neve, csak a hagyományra támaszkodva kapunk valami kis kapaszkodót arra vonatkozóan, hogy ki is írta ezeket a könyveket. Vannak, akik szerint az evangéliumok csak “ötöd–, hatod, vagy tizenkilenced kézből szerzett” mondákra alapulnak, mások viszont egész könyveket szenteltek annak bizonyítására, hogy a lejegyzett történetek és mondások mind egyenesen szemtanúk beszámolóit tükrözik. Ez utóbbit támasztja alá többek közt az is, hogy Hierapoliszi Szent Papiasz már a második század elején ír egy bizonyos “Márk evangéliumáról”, ami nagy eséllyel az általunk tárgyalt könyv. Ez persze még nem jelenti azt, hogy valóban a Bibliából is ismert János Márk az, aki ténylegesen lejegyezte a könyvet, de mivel a könyvben nagy szerepet játszik Péter apostol, nem alaptalan, hogy Márk (Péter útitársa) elbeszélése alapján született az evangélium.


Mit tudunk János Márkról? Olvasd el az alábbi szakaszokat:

Az Apostolok Cselekedetei 12. fejezet; 13:1-5 és 13


Érdekes megjegyezni, hogy az egyik legszélesebb körben elfogadott elmélet szerint Márk evangéliuma a legkorábbi ránk maradt kanonikus feljegyzés Jézus életéről, ezt követi Máté és Lukács, majd a sor végén János evangéliuma – sőt, sok Bibliakutató egyetért abban is, hogy Márk evangéliuma forrásul szolgálhatott az azt követő két evangélium megírásakor is.


Minden bizonytalanság ellenére a most kezdődő tanulmányunk során végig úgy fogunk hivatkozni a tárgyalt könyvre, mint Márk evangéliumára, amit a hagyomány szerint János Márk írt. A kezdeti információkon kívül mit tudhatunk még róla Pál levele a kolosséiakhoz 4:10, Pál második levele Timóteushoz 4:11, Pál levele Filemonhoz 24 és Péter első levele 5:13 szakaszaiból?


Lehet, hogy korábban már te is találkoztál az evangéliumok szerzőségének kérdésével, az is lehet, hogy most hallasz róla először. Ha esetleg elbizonytalanított volna a tudat, hogy nincsenek a birtokunkban megdönthetetlen bizonyítékok a kilétüket illetően, ne aggódj: ez a tény nem befolyásolja azt, ami a lejegyzett szövegben ránk maradt. Na de mi is az? Itt a harmadik kérdés:


A könyv tartalma

Olvasd el Márk evangéliuma 1:9-23 szakaszát! A bevezető alapján mi az első benyomásod, miről fog szólni a könyv egésze?


Márk evangéliuma kevés (összesen 60) olyan verset tartalmaz, amelyek nem találhatóak meg más evangéliumokban, viszont az összes közül ez a legrövidebb feljegyzés Jézus életéről. Ebben a könyvben Jézus mint szenvedő megváltó jelenik meg, aki hús-vér emberként élt és járt Izráel területén. Talán Pál apostol halálát követően pont ezt a lényeges tényt akarta kiemelni Márk, amikor összefoglalta azt, amit Pál nem tudott, hiszen nem volt része – Jézus életének eseményeit.


Erről a rövid, de ütős könyvről beszélgetünk a következő hetekben, amikor majd még mélyebben beleásunk mindabba, ami első evangéliumként ránk maradt. Tarts velünk!


Jó beszélgetést kívánok!

Kiki


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...