Ugrás a fő tartalomra

2024/3 – Előszó

ElőszóGondolatébresztő illusztrációk.png


„Íme, elküldöm előtted követemet, aki elkészíti utadat; kiáltó szava hangzik a pusztában: Készítsétek az Úr útját, egyengessétek ösvényeit!”

Márk evangéliuma 1:2-3


A keresztény ikonográfiában – abban a többnyire íratlan szabályrendszerben, aminek megfelelően a különböző, Bibliából ismert személyeket, helyeket, tárgyakat és eseményeket művészi módon megjelenítik a vallásos műalkotásokon – Márk evangélista egy szárnyas oroszlán képében jelenik meg. A szimbólum eredetével kapcsolatban több elmélet is született: az egyik szerint a fenti idézetben egy oroszlán hangján szólal meg, és ordítja mindenkinek, aki hallja: “készítsétek az Úr útját!” Másik elmélet olyan anekdotákhoz köti ezt a képet, melyekben az ifjú Márk oroszlánokkal barátkozik, akár az Ószövetségből ismert Dániel szituációjához hasonló módon.


Noha pontosan nem tudjuk, hogy Márkból miért is lett szárnyas oroszlán, egy dolog biztos a ránk maradt könyvével kapcsolatban: mint a legkorábban keletkezett evangélium – melyből sok történetet átvettek Lukács és Máté evangélisták is – alapul szolgál számunkra Jézus Krisztus megismerésében. Nem véletlen, hogy az evangélium lapjain újra meg újra visszatérő kérdés Jézus személyére vonatkozik.


Ki az az ember, aki kétezer évvel ezelőtt Jeruzsálem utcáin járva betegeket gyógyított, tömegeket tanított, és visszafordíthatatlan változást hozott az életünk minden területén? Kicsoda Jézus Krisztus - Márk evangélista szerint? A következő negyedévben erről fogunk gondolkodni a Gondolatébresztő hasábjain. Tarts velünk, és fedezzük fel együtt az Evangéliumot!


A Gondolatébresztő minden elérhetőségét – tanulmányokat, Discord linket, közösségi média oldalakat – megtalálod az alábbi linken:

https://gondolatebreszto.simple.ink/

Kiki


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...