Ugrás a fő tartalomra

2024/1/13 - Várjad az Urat! (március 30)


 

Várjad az Urat!Névtelen terv.png

Elég nagy utat tettünk meg ebben a három hónapban a Zsoltárok könyvében. Utunk során megismertük Istenünk megannyi arcát. Láthattuk, tapasztalhattuk a fenséges Teremtőt, Királyt, az isteni szabadítás, bűnbocsánat és üdvösség örömét, de a nagy fájdalom és szomorúság alkalmait, valamint Isten örök jelenlétének ígéreteit is. E témakör utolsó gondolatébresztése éppen ezért nem zárulhat más üzenettel, mint azzal, hogy:

„Várjad az Urat, légy erős; bátorodjék a szíved és várjad az Urat!”

(Zsolt 27:14 Károli)

Azaz, ismerjük meg újra Istennek azt az arcát, aki megtartja ígéretét és visszajön értünk. Azonban itt is felmerül számos kérdés: Miért kell várni? Pontosan kire, mire? És minek? Az én meglátásom szerint várakozni az egyik legnehezebb cselekvés. Az élet egyik legerősebb stresszhelyzete. 

Te hogyan írnád le a várakozással kapcsolatos érzéseidet? Milyen élmények kötődnek hozzá? A lelki életünk szempontjából mi a várakozás jelentősége? Beszélgessünk bibliai hősökről, akik várakoztak! Hogyan hatott rájuk? Miben változtak? 

A várakozásban számomra sokszor a tétlenség a legnehezebb. De éppen ebben különbözik a mi Krisztusvárásunk a szimpla várakozástól. Egyes fordítások, például a revideált új fordítás (RÚF) a 27,14-ben szereplő szavakat úgy adja vissza, hogy: „Reménykedj az Úrban” 

„Reménykedj az Úrban, légy erős és bátor szívű, reménykedj az Úrban!” 

(Zsolt 27:14 RÚF)

A mi reménységünk bizalom. Mert nem valamiben, hanem Valakiben hiszünk. Éppen ezért várakozásunk nem a világvégét, nem a nagy „vége főcím” pillanatát várja. Csak azt, hogy újra úgy élhessünk, ahogy azt Isten elgondolta nekünk. Aki Jézussal jár, annak reménye a hétköznapokban nem azt a célt szolgálja, hogy a jövőben minden jobb lesz, vagy az „Isten egyszer megadja”. Nem arról szól, hogy kitaláljuk a jövőt, hanem a reménységünk által lesz értelme a jelennek. 

Az életünk tele van ambivalens dolgokkal. Ellentmondásosnak tűnhet az, hogy a jövő az egyetlen biztos dolog. Ami a nagy kérdés, hogy ennek tudatában mit kezdünk a mai nappal. Egy olyan fiatal, aki Jézus létezésének a tudatában él, az nem csupán elfogadja a vezetést, megtanulja a leckéket és túlél. Hanem Vele él és az Ő szemszögével azonosulva éli meg a történéseket. Így teljesül, hogy Valakiben és nem csak valamiben hiszünk. Ez a minőségbeli különbség a kereszténység reménye, öröme és békéje. Éppen ezt ünnepeljük a húsvétban is. 

„Akkor megtelt a szánk nevetéssel, és örömkiáltás volt nyelvünkön. Ezt mondták akkor a népek: Hatalmas dolgot tett ezekkel az ÚR! Hatalmas dolgot tett velünk az ÚR, ezért örvendezünk.”

(Zsolt 126,2-3 RÚF)

Végeredményben arra hívott el bennünket Isten, hogy vele szerzett tapasztalatainkkal erősítsük a környezetünket. Vagyis, amit már személyesen megismertünk Isten hűségét és jóságát illetően, azt mondjuk el másoknak is, akik valamilyen oknál fogva még küzdenek a Krisztusba, mint Megváltóba vetett hittel. Szükség van Krisztusról szóló bizonyságtételünkre.

Neked milyen Istennel szerzett tapasztalataid vannak? 

Ha most nem jut eszedbe egy sem, azt hiszem megtaláltuk az imakérésed, mert hittel vallom, hogy lehet saját tapasztalatod Istennel! Sőt, esetleg nem vetted észre, de előfordulhat, hogy éppen te voltál Isten közelsége egy melletted szenvedő ember számára. 

Ahogy láttátok a negyedévben, a Zsoltárokban nem csak pozitív dolgokról olvasunk. Látunk szenvedő imádságot, félelmet, haragot. Tudjátok, ennek is van egy nagyon érdekes tulajdonsága. Ez is tettekre sarkallja az embert.

A Biblia elismeri ezeket az érzéseinket, úgy a fájdalmat, mint a haragot, szenvedést. A Zsoltáros gyakran beszél a szenvedésről, de arról is, hogy:

„Akik könnyezve vetettek, ujjongva fognak majd aratni. Aki sírva indul, mikor vetőmagját viszi, ujjongva érkezik, mikor kévéit hozza.”

(Zsolt 126,5-6 RÚF)

Amikor egy barátunk szenved, a Zsoltárok szavait is idézhetjük neki bátorításként: 

„Aki a Felséges rejtekében lakik, a Mindenható árnyékában pihen, az ezt mondhatja az Úrnak: Oltalmam és váram, Istenem, akiben bízom!”

Ha a Zsoltárokban használt jelzőket megfigyeljük, azt látjuk, hogy a költők Istent gyakran a védelem szavaival jellemzik: Sziklavár, kőszikla, Oltalom, Fellegvár. Ha belegondolok, egy vár csak azok számára védelem, akik a várfalon belül vannak.

Vajon én a várfalon belül vagyok? És vajon így is tudom érezni mindig? 

Neked volt már olyan, hogy a várfalon kívül érezted magad? Miért? Ha sikerült “visszakerülnöd”, az hogyan történt?

Zárás előtt egy valamit szögezzünk le: Az ember nem szenvedésre van teremtve. A szenvedés mindig rossz, és értelmetlen. Csak úgy megtörténik, és nincs funkciója. 

De ahogy mondtam, az élet gyakran ellentmondásos és meglepő módon a szenvedésnek, mint ami része földi életünknek, is lehet életet gazdagító hatása.

A mai nap nehézségeit az a tudat is meghatározza, hogy ennek egyszer vége lesz. Viszont ez nem arra ösztönöz, hogy a jövőben éljünk, hanem arra, hogy minél teljesebb én megéljük ezt a napot.

Érdemes ezt a gondolatot magunkon átszűrni, majd tovább adni. Ez egy ragadós szemlélet.  A zsoltárok arra bátorítanak, hogy várjunk az Úrra, de aktívan. Keresve és cselekedve az Ő akaratát. Hogy újra úgy élhessünk, ahogy azt Ő eltervezte.

És miközben aktívan tovább várunk az Úrra, békét és megnyugvást találunk a Zsoltárokban, Istenben.

NaTomi


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...