Ugrás a fő tartalomra

2015/2/1 - Jézus első eljövetele

„Mert az Istennél semmi sem lehetetlen” (Lk 1:37).
Bevezetésként sok mindent írhatnék Lukácsról. Például azt, hogy egy igazi reneszánsz ember lehetett, noha ennek a szónak még nem igazán volt értelme akkor, amikor az evangéliuma született, hiszen a reneszánszra még kellett várni úgy másfélezer évet, de a tények embere és egy igazi tudós volt, aki logikus és ok okozati összefüggéseket keresett a világ dolgai és történései között. Alapos volt és tényszerű. Amit alkotott, az evangéliuma és az apostolok cselekedetei, az nyugodtan megállná a helyét akármelyik tudományegyetem szakdolgozatai között. Elmondhatnám azt is, hogy az evangéliumát mindenkinek írta. A megfogalmazásai és az, ahogyan Jézust bemutatja, az Ádámig visszavezetett családfa vagy az, hogy konkrétan elhelyezi Jézus életét a történelemben, térben és időben, ezáltal minden korban élő mindenféle embernek válaszol arra, hogy Isten mennyire valóságos és tevékeny az egész emberiség és minden ember életében személy szerint.
De nekem egy egészen más dolog jutott az eszembe. Ez az ember tudós volt és mégis elfogadta azt, hogy vannak kérdések, amikre az életében nem fog választ kapni soha. Arra gondolok, hogy a hitünk sokszor milyen csekélységeken múlik, amin fennakadunk, mondjuk a Biblia tanulmányozása közben. Például, hogy hogyan történt a teremtés vagy léteztek-e dinoszauruszok és azok akkor most hogy is vannak? A csontjaikat megtalálták, de a Biblia miért nem ír róluk? Az evolucionisták meg folyton az orrunk alá dörgölik. Vagy Isten csodái: a víz hogyan vált vérré? Elszaporodtak a vörösmoszatok vagy tényleg vérré vált? Hogyan ment vissza az árnyék a napórán vagy állt meg a Nap az égen? Isten megállította a Földet vagy csak optikai „trükköt villantott”? Hogyan vált szét a Vörös-tenger? És a Jordán? Ami aztán még vagányabb dolog, hiszen folyó! És még sorolhatnám azokat a kérdéseket, amiken fennakadhatunk és elgondolkozhatunk, ami természetes és jó dolog. De sokszor, mivel nem találjuk a választ vagy egyszerűen kevés a fantáziánk, a hitünk megtörik, elbizonytalanodik és az alapvető dolgokat kérdőjelezünk meg, hogy létezik-e Isten és tényleg olyan-e, mint amilyennek a Szentírás bemutatja. Csak azért, mert mi mindenre tudni akarjuk a választ. Lukács tudós volt sőt, orvos! Valószínűleg rengeteget rágódott azon, hogy Erzsébet hogyan szülhetett annyi idősen, bővel a klimax után. De, hogy Mária hogyan lett terhes mikor szűz volt?! Hogy Isten hogyan tudott embrióként létrejönni és fejlődni, mint akármelyik ember?! El nem tudom képzelni, hogy orvosként ez ne vágta volna le nála a biztosítékot! És mégis túl tudott jutni ezeken és szerintem pont ezért tudott egy ilyen kézzel fogható és valóságos evangéliumot írni egy igazi, konkrét emberré lett Istenről, mert nem félt a kétségeivel szembenézni, nem félt feltenni magának a rázós kérdéseket. Mert a Szentlélekkel karöltve, ezeken túljutva lesz olyan bizonyosságunk, mint a milyen Lukácsnak volt (aki biztos, hogy egy jókora listával megy majd a mennybe, amin a sok „hogyan” kezdetű kérdései lesznek felsorolva), de mégis rájött arra, hogy itt a Földön, az emberi létünk korlátai közé szorítva csak abban lehetünk teljesen biztosak, hogy „… az Istennél semmi sem lehetetlen”!
Ezért ebben az evangéliumban az a legnagyobb kérdés, hogy hiszel-e… hiszel-e Jézus Krisztusban, aki nem csak a zsidóság, hanem az emberiség és konkrétan a te személyes megváltód. Hiszel-e abban, hogy Ő a testet öltött Isten, aki ténylegesen Emberré lett? Hiszel-e abban az Istenben, Aki annyira szeret, hogy inkább meghalt azzal a tudattal, hogy talán sose támad fel, minthogy nélküled éljen tovább, mert az a hiány, az az űr, ami a szívén tátongana utánad egy örökkévalóságon keresztül, az elviselhetetlen volt a számára? Mert Lukács leírja ezeket a tényeket, de te döntöd el azt, hogy mit kezdesz velük. 
Mersz-e hinni vagy sem… és nincsen harmadik opció.

Kérdések:
  • Ha hiszel Jézus Krisztusban, miben változik meg az életed? Ez egy elméleti kérdés pusztán vagy életforma a számodra?
  • Az örök élet ajándék vagy azért kell érte tenned valami? És mi lenne az?
  • Mi merül fel vagy kavarog benned, ha a szűztől születésről van szó?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...