„És leszállt rá a Szentlélek látható alakban, mint egy galamb. A Mennyből pedig hang hallatszott: ››Te vagy a Fiam, szeretlek téged, és benned gyönyörködöm.‹‹” (Luk 3:22 - EFO)
Azt láthatjuk, hogy mielőtt Jézus sok csodákat művelt volna, nyilvános szolgálata szintén egy nagy csodával kezdődik: megkeresztelkedik.
Azért is nevezhető csodának ez az esemény, mert szembetűnő, hogy maga Keresztelő János is elkezd szabadkozni, hogy igazából neki lenne szüksége Jézus általi keresztségre, és most éppen Ő jön, hogy János által keresztségben részesüljön. Jézus válasza nagyon egyszerű, ugyanakkor helyénvaló:
„János azonban megpróbálta lebeszélni: ››Inkább nekem lenne szükségem arra, hogy bemeríts, mégis te jössz hozzám?‹‹ Jézus így válaszolt: ››Engedd meg, hogy ez most így történjen! Meg kell tennünk mindazt, amit Isten kíván.‹‹ Ekkor János engedett neki.” (Máté 3:14-15. EFO)
Megérthetjük mi is, hogy emberi szemmel nézve Jézusnak nem lett volna szüksége a keresztségre, de Isten igazságára hivatkozva a tiszta és szeplőtlen bárány megkeresztelkedik, mint Emberfia.
*
„Jézus így válaszolt: ››Igazán mondom neked, hogy aki nem születik újra, nem láthatja meg Isten Királyságát.‹‹ Nikodémus megkérdezte: ››Hogyan születhet valaki újra, ha már megöregedett? Hiszen nem mehet vissza anyja méhébe, hogy másodszor is megszülessen!‹‹ Jézus így válaszolt: ››Igazán mondom neked, hogy aki nem születik újra víz és a Szentlélek által, az nem képes belépni Isten Királyságába.‹‹” (János 3:3-5 - EFO)
1. Mi a Keresztség? Miért van rá szükségünk?
Ha megvizsgáljuk a Biblia idevonatkozó eredeti szövegét, akkor azt láthatjuk, hogy az újjá születni szót úgy is fordíthatjuk, hogy felülről születni. Ha a felülről születni kifejezésen gondolkodunk, akkor hamar megérthetjük, hogy itt, nem egy hétköznapi dologról van szó, ugyanakkor része kell, hogy legyen minden hétköznapnak. A keresztség egy közösséghez való tartozás szimbóluma. De nem elsősorban egy gyülekezeti közösséghez, hanem Isten családjának közösségéhez. Olyan, mint egy örökbefogadási szerződés. Egy olyan szerződés, amely két valóságos személy között köttetik, de az egyik fél sokkal többet, mondhatni mindent megtesz, elkövet azért, hogy a szerződésben ne legyenek visszaélések és szerződésszegés sem. Ez a Személy Jézus, de ugyanúgy vonatkozik a Szentháromságra is.
2. Mit jelent „felülről” születni?
Nikodémusnak vannak érdekes kérdései Jézushoz, (János 3:1-21) amelyeken nekünk is érdemes elgondolkodni, nem cinikusan, vagy szarkasztikusan, ahogyan Ő tette fel azokat Jézusnak, hanem mély önvizsgálat közepette. Hogyan születhetik újonnan (felülről) az ember? vagy pedig, miért kell újonnan születni?
*
A keresztények többsége azon a véleményen van, hogy ha Krisztussal szövetségre lépünk, akkor nem igazán lesznek problémák az életünkben. Ezt szoktuk többek között az olcsó kegyelem kategóriájába sorolni. A Biblia egészen másként beszél erről a dologról, ugyanis Jézusnak is szembe kellett néznie olyan kemény formában az emberi természet gyengeségeivel, amilyen formában embernek még soha. Sátán maga kísértette Teremtőjét, mert azt hitte, hogy mivel teljes mértékben emberi formát vett magára, ezért sokkal könnyebb lesz Őt kísértésbe ejteni, mint amikor a mennyben volt.
3. Miért kellett Jézusnak negyven napig a pusztában lennie?
„Jézust ezután azonnal kivitte a Szentlélek a pusztába, ahol negyven napot töltött, s ezalatt a Sátán többször is próbára tette. Angyalok gondoskodtak Jézusról, és vadállatok voltak körülötte.” (Márk. 1:12-13 - EFO)
„Jézust Isten Lelke vezette a pusztába, ahol Sátán megkísértette. Krisztus nem kereste a kísértést. Azért ment a pusztába, hogy egyedül legyen, és elmélkedhessen küldetéséről, munkájáról. Böjtöléssel, imával vértezte fel magát az előtte lévő vérrel hintett útra. De Sátán tudta, hogy a Megváltó a pusztába ment, és ezt az alkalmat találta a legalkalmasabbnak, hogy megközelítse…. Emberfiaként hűnek kellett maradnia Istenhez. Így mutathatta meg, hogy Sátán nem irányítja teljesen az emberi fajt, és a világra való igénye alaptalan. Mindazok, akik szabadulni vágynak hatalmából, szabadokká lesznek. Az uralmat, amit Ádám a bűn miatt elveszített, Krisztus visszaszerzi.” (Ellen G. White: Jézus élete - A megkísértés)
4. Hogyan győzhetünk a kísértés felett?
„Az a gondolkozásmód és törekvés uralkodjon hát bennetek is, amely a Krisztus Jézusban volt, aki öröktől fogva isteni természetű, mégsem ragaszkodott ahhoz, hogy Istennel egyenlő. Önként mondott le minden dicsőségéről, vállalta, hogy szolgává legyen, és emberré lett. Szolgai formában élve a földön, még jobban megalázta magát, engedelmes volt egészen a kereszthalálig! Isten ezért mindenek fölé emelte, s olyan nevet adott neki, amely minden névnél hatalmasabb.” (Filippi 2:5-9)
A Biblia világos magyarázatot ad, arról, hogy Jézusnak, hogyan sikerült a kísértések felett győzedelmeskednie. Az ige alapján azt láthatjuk, hogy Jézus nem használta fel az isteni hatalmát arra, hogy győzelmet arathasson a kísértések felett, vagy, hogy a bűnnek ellene tudjon állni, hanem teljes mértékben megüresítette önmagát, vagyis mindenben az Atyára támaszkodott, aki biztosította számára a győzelmet. Krisztus naponta gyakorolta az alázatot Isten és emberek irányában, így nem gondolta azt, hogy Ő mindenekfelett meg tud állni bármilyen kísértésben, pedig Ő Isten volt a maga nemében. Ő soha nem feledkezett meg arról, hogy valóságos ember is, akinek a leghatalmasabb küldetést kell véghezvinnie, mégpedig az embernek üdvösséget szereznie. Amennyiben Többet tett volna Krisztus, mint amire mi emberek képesek lehetnénk, nem lehetett volna a mi helyettesünk, éppen ezért alázattal és teljes odaadással alárendelte magát az Atyának.
Nekünk embereknek sincs más dolgunk, amennyiben győzni szeretnénk a kísértések felett, vagy pedig azt is mondhatjuk, hogy nem akarjuk megszegni a szövetséget Krisztussal. Nekünk is teljes szívből alázattal és odaadással kell lennünk Krisztus és az Atya felé a Szentlélek által. Az Atya, vagy Krisztus pedig nem jutalomból, hanem odaadó szeretettel megajándékoz azzal, amire nagyon vágyunk mi is, de Ő vágyik leginkább, ez pedig az öröklét, amelyben olyan nevet kap mindenki, ami nem mulandó.
5. Gyűjtsetek olyan tapasztalatokat, amikor sikerült győzni a bűn vagy a kísértés felett, de nem a ti akaratotokból!
Jerry
Megjegyzések
Megjegyzés küldése