Ugrás a fő tartalomra

2015/2/9 - Jézus, a tanítómester

„Mindenkit ámulatba ejtett tanítása, mert szavának ereje volt.” (Lukács 4:32 - ÚRK)
Tanárnak készülök, ezért sokat foglalkozom azzal, hogy hogyan lehet úgy elmagyarázni valamit, hogy az ne csak egyszerűen érthető legyen, hanem meg is ragadjon azokban a diákokban, akik hallgatnak. Vannak olyan óráim, amik kimondottan ilyen módszertani dolgokkal foglalkoznak, különféle ötleteket, praktikákat lehet összegyűjteni, amik segíthetnek. De miután elolvastam az eheti tanulmány alapigéjét, elgondolkoztam azon, hogy vajon miért nem a valaha volt legprofibbtól tanulok?

Lukács, aki az evangéliumot írta, egy tudós orvos volt. Egy olyan ember, aki tudj, hogy mekkora ereje van a tekintélynek. Ő pontosan értette, hogy a tekintély az alapja egy személy pozíciójának, egy intézmény szerepének, egy állam működésének és egy tanító követőivel való kapcsolatának. De mit is beszélek! Tudod ki volt Jézus? Egy názáreti ács fia. Egy kisvárosi munkásember (törvénytelen) gyermeke. És szinte hihetetlen, hogy ennek ellenére azt olvassuk róla, hogy amikor beszélni kezdett, mindenki ámulva hallgatta. Nem tanult a kor legjobb iskoláiban, nem hallgatott retorikát, nem volt befolyásos családja. Szinte hihetetlen, hogy egyáltalán valaki is odafigyelt rá. És Lukács mégis kihansúlyozza - több helyen is -, hogy Jézusnak igazi tekintélye volt az őt hallgatók előtt.

Mit gondolsz, mivel érte el Jézus, hogy meghallgassák és tiszteljék őt az emberek? Mivel ejtette őket ámulatba?
Mi a tekintély? Mely formáit ismerjük?
Hogyan kellene viszonyulnunk a különböző típusú tekintélyt képviselőkhöz életünk során?
Mi történik, ha összecsapnak felettünk a különböző tekintélyt képviselő hatalmak?
Szerinted lehet a tekintély tisztelete a Krisztussal való viszonyunk alapja? Miért?

A Hegyi Beszédet (Máté 5-7. fejezete) az irodalomban gyakran „a kereszténység lényegének” nevezték. Lukács is közöl részleteket ebből a prédikációból. Mivel közvetlenül a tanítványok hivatalos elhívásáról szóló beszámoló (Lk 6:13) utánra illeszti be ezt a beszédet, egyes tudósok „a tizenkettő felszentelési megbízásának” nevezik azt.

Lukács 6:20-49 versei szerint a prédikáció négy boldogmondással kezdődik, majd négy jajjal folytatódik, és a keresztényi élet további fontos jellemzőit is felsorolja:
  1. Hogyan lehet áldás és öröm, ha szegények vagyunk, éhezünk, sírunk és gyűlölnek bennünket?
  2. Miért baj, ha gazdagok és jóllakottak vagyunk, nevetünk és mindeni dicsér minket?
  3. Szerinted hogyan lehet szeretni az ellenségeinket? Egyáltalán miért fontos ez? (nézd meg itt is: Lukács 10:25-37)
  4. Mit gondolsz az ítélkezésről: milyen érzés, ha te ellened irányul? És ha te használod mással szemben? (nézd meg itt is: Róma 14)
  5. Mit jelent a gyümölcstermés? Minek a szimbóluma? Hol olvasol kicsit más összefüggésben még gyümölcstermésről Pál leveleiben?
  6. Mi a különbség a bölcs és az ostoba ember között igazán? Te mit teszel meg azért, hogy bölcs legyél?
Hasonlítsd össze a Lukácsnál leírtakat Máté evangéliumának megadott szakaszával! Mit gondolsz, miért pont ezeket a részeket emelte ki Lukács? Te mire helyeznéd a hangsúlyt, és miért?

Jézus minden idők legnagyobb tanítója volt. Nem a szónoki képességei miatt (kevés szónoklat olyan egyszerűen érthető, mint az ő tanításai...), nem azért, mert rákényszerített bárkit is, hogy megtanulja amit tőle hallott (jövőhéten témazáró!), nem is azért, mert megbüntette azokat, akik nem figyeltek rá. Mégis, az itt leírt tanításokkal az emberek jelentős része találkozott, annak ellenére, hogy csaknem kétezer éve hangzottak el.
Én szeretnék olyan tanár lenni, aki gyakorol akkora hatást a diákjaira, hogy ötven év elteltével is még emlékeznek arra, amit mondott, anélkül, hogy mindenféle kényszert vagy büntetést kéne alkalmaznia. Szeretném tudni azt a titkot, amivel Jézus rendelkezett.

Szerinted mi volt az?

Bogi

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...