Ugrás a fő tartalomra

2016/1/12 - A küzdő egyház

„Íme, az ajtó előtt állok, és zörgetek: ha valaki meghallja a hangomat, és kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele vacsorálok, ő pedig énvelem” (Jelenések 3:20 — RÚF).
Játsszunk egy egyszerű játékot:
  • Nyisd meg azt a levelet, amit a legutóbb kaptál: Facebookon, az e-mailjeid között, vagy akár papíron! Nyisd ki, kezdd el olvasni!
  • Milyen ez a levél? Számonkérő, haragos? Esetleg arról szól, hogy mit rontottál el? Vagy dícsér valamiért, és hálás?
  • A levél olvasása közben gondolkozz el rajta: mi történne, ha az egész életedből, sőt, a családod, a környezeted történeteiből is ez az egyetlen levél maradna fenn, és kétezer év múlva valaki megtalálná!
  • Képzeld el, hogy milyen képet alkotna rólad és a hozzád közel állókról az az olvasó, aki semmi mást nem tud, csak ami ebben a levélben van leírva!
János, aki a Biblia egyik legkülönlegesebb könyvét írta, elég termékeny képzelőerővel rendelkezett, Isten pedig pontosan ezt a képességét használta fel, amikor megmutatta neki a világtörténelem hátralévő részét, egészen addig, amíg Jézus vissza nem tér a felhőkben azzal a csodálatos új világgal, amit nekünk akar adni. Mielőtt azonban ennek a hatalmas látomásnak a beszámolója, a Jelenések könyve happy enddel véget érne, sok különleges állaton, hihetetlen eseményen kell végigmennie Jánosnak, és az olvasónak.

Vizsgáljuk meg, hogy a hét gyülekezet milyen üzeneteket kapott Istentől Jánoson keresztül akkor és ott, és hogy mi hogyan alkalmazhatjuk ezeket a gondolatokat ma, a 21. századi Magyarországon! Nézzük meg, hogy hogyan zajlott, és zajlik ma is a nagy küzdelem Sátán és Isten között a gyülekezeteink falain belül is! Valóban csak a laodiceai gyülekezet levele vonatkozik ránk? Van lehetőség változásra, vagy pusztulásra van ítélve a gyülekezetünk? Lássuk, mit üzen Isten a hét gyülekezetnek!

Rögtön a könyv legelején (Jel. 1:9-20) Jánost Isten egy terembe viszi, ahol hét arany gyertyatartó között ott áll maga Jézus, az „Emberfia” kezében hét csillaggal. A hét gyertyatartó azt a hét gyülekezetet szimbolizálja, akiknek a leveleket küldi János, a hét csillag pedig a gyülekezetről gondoskodó angyalokat. Mint minden bibliai szövegnek van egy „akkor, és ott” jelentése, illetve egy „itt és most” alkalmazása. Akkor és ott a hét kis-ázsiai gyülekezet talán nem is sejtette, hogy ma, cirka kétezer évvel később mi is el fogjuk olvasni ezeket a leveleket.
Efézus (Jel. 2:1-7) Az efézusi gyülekezetnek szívesen lennék tagja. Kitartó, aktív, jó gyülekezet, ahol nem tűrik meg a hamis tanításokat, Istenért dolgozik, és nem adja fel, nem fárad bele. A te gyülekezeted ilyen? Azt mondják, hogy minden lánc épp olyan erős, mint a benne lévő leggyengébb láncszem. Magyarra lefordítva: minden gyülekezet olyan kitartó, aktív, stb., mint a gyülekezet legkevésbé kitartó, aktív, stb. tagja. Helyettesítsd be a megfelelőket. A kérdés tehát a következő: Te mit teszel hozzá a gyülekezetedhez, hogy az efézusihoz hasolnó legyen? Te kitartó vagy? Aktív? Vagy te is úgy jártál, mint az efézusi gyülekezet az alábbi gyakran idézett igében: „az a panaszom ellened, hogy nincs meg már benned az első szeretet.” (Jel. 2:4)
  • Mi a megoldás az első szeretet visszaszerzésére? (Jel. 2:5)
  • Mit jelent ez a gyakorlatban?
  • Mit fogsz tenni a gyakorlatban ennek érdekében?
  • Ha megtörténik a változás, milyen jutalmat ad Isten? (Jel. 2:7)

Szmirna, Pergamon (Jel. 2:8-17) Szmirna és Pergamon gyülekezetei is kitartóak Isten hite mellett, bár ők nem voltak ilyen „egyszerűek”. Azt látjuk, hogy mind a kettő ellen „egy kevés” panasza van Istennek, mégpedig az, hogy „Sátán zsinagógája” köztük van. Vannak olyan tagok, akik széthúzást és hamis tanítást terjesztenek. Ma már ez a helyzet teljesen ismeretlen, de akkor még voltak ilyenek. (Vagy talán ismerős a dolog?) Nehéz idő jön mindkét gyülekezetre, az előbbire bebörtönzés, szenvedés, ez utóbbira pedig az elhajlás, hacsak nem térnek meg a hamis tanítók befolyása alól. Nikolaus és Bálám mindketten Sátán széthúzó és romboló erejének képviselői.
„Nikolaus és Bálám párhuzamos meghatározásnak tűnik. A Nikolaus összetett görög szó (nikao és laos), és azt jelenti, hogy »aki legyőzi a népet«. A Bálám név két héber szóból származik: am (nép) és baal – a bela szóból (pusztítani vagy elnyelni), együttes jelentése pedig: »a nép pusztítása«” (Ranko Stefanovic:Revelation of Jesus Christ: Commentary on the Book of Revelation. Berrien Springs, Mich., 2002, Andrews University Press, 111. o.).
  • Mennyire fontos ragaszkodni a Biblia tanításaihoz?
  • Milyen megoldást kínál Isten a két gyülekezetnek, és nekünk, a probléma kiküszöbölésére? (Jel. 2:10, 16)
  • Mit jelent ez a gyakorlatban?
  • Mit fogsz tenni a gyakorlatban a változás érdekében?
  • Ha megtörténik a változás, milyen jutalmat ad Isten? (Jel. 2:11, 17)
Thiatira, Szárdisz (Jel. 2:18-3:6)
A dolog egyre csak zavarosabbá válik, Thiatirában hamis tanítók mindenféle csúnyaságot visznek végbe, és elcsavarják a hívők fejét, hasonlóan ahhoz, amit Izrael népe élt át Jezabel királynő idejében, Szárdisznak pedig „az a neve, hogy él, pedig halott”. Ezek a helyzetek se lehetnek ismeretlenek a számunkra. Bizonyára találkoztunk már — talán a saját gyülekezetünkben is — velük. Jézus mégis reményt közvetít a gyülekezetek felé: hatalmat és örök életet ígér.
  • Ha megtörténik a változás, milyen jutalmat ad Isten? (Jel. 2:26-29; 3:5-6)
  • Mi kell ahhoz, hogy ezeket az igéreteket megkapják a gyülekezetek tagjai? (Jel. 2:24-25; 3:4)
  • Mit jelent ez a gyakorlatban?
  • Mit fogsz tenni a gyakorlatban a változás érdekében?
Filadelfia (Jel. 3:7-13)
Filadelfia, „a testvéri szeretet” városa a következő gyülekezet, melynek Isten üzenetet küld. Megdícséri őket, mert kitartóak a hitben, és azt látjuk, hogy az a gyülekezet, amelyről azt mondja, hogy „kevés ereje van” lesz az, amelyik a „Sátán zsinagógájának” tagjait le tudja állítani. Szeretnénk ilyen „gyenge” gyülekezetnek a tagjai lenni? Ez az első olyan gyülekezet, amiről Isten semmi rosszat nem tud mondani, mert kitartóak, és van erejük a változtatásra. Minden gyülekezetnek ez lenne a célja! Változtatni. Nem egy helyben toporogni, vagy létfenntartani, hanem változni, és a környezetét magával rántani. Motiválni.
  • Mit fogsz tenni a gyakorlatban a változás érdekében?
  • Milyen igéretet ad Isten a filadelfiai gyülekezetnek, és ezzel együtt nekünk is? (Jel. 3:12-13)
  • Mi kell ahhoz, hogy ezeket az igéreteket megkapjuk? (Jel. 3:11)
  • Mit jelent ez a gyakorlatban?

Laodicea (Jel. 3:14-22)

Ezt a gyülekezetet biztosan ismered. Ők azok, akikről mindig szó van, ezzel a névvel ostorozzuk magunkat, amikor a gyülekezeteink jelenlegi helyzetéről van szó. Éppen ezért fontos látnunk, hogy nem mi vagyunk az elsők, sajnos nem is az utolsók, akik ezekkel a problémákkal küzdenek, és főleg, hogy Isten megoldást és jutalmat kínál, még akkor is, ha rosszul működik, aminek jól kellene. Mit olvasol, milyen ez a gyülekezet?
Bármilyen rossz helyzetben is van, Isten ennek a gyülekezetnek ígéri a leghatalmasabb dolgokat. (Jel. 3:20)
  • Mit fogsz tenni a gyakorlatban a változás érdekében?
  • Mi kell ahhoz, hogy ezeket elnyerje a gyülekezet? (Jel. 3:19)
  • Mit jelent ez a gyakorlatban?
Kétezer évvel azután, hogy ezek a gyülekezetek megkapták a levelet Jánostól, mi is olvashattuk, milyen hibákkal, küzdelmekkel, problémákkal nézett szembe ez a hét csoport, és láthattuk, hogy Sátán mindenhol keresztbe akar tenni. Újra megbizonyosodtunk róla, hogy Salamonnak igaza volt, amikor azt mondta, nincs új a nap alatt,” mert a legtöbb gyülekezetünk ma is ezekkel a problémákkal küzd. Isten azonban lehetőségeket, és jutalmat is felajánlott ezeknek a gyülekezeteknek, amiket mi is igényelhetünk, ha a leggyengébb láncszemeket — önmagunkat — megerősítjük. A gyakorlatban, valóságosan!
Neked mi a kifogásod a változás ellen?

Kiki

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...