Ugrás a fő tartalomra

2023/3/12 - Álljatok meg! (szeptember 16)

 


szeptember 16.

12. Álljatok meg!

„Végül pedig, erősödjetek meg az Úrban, és hatalmának erejében! Öltözzetek fel abba a teljes fegyverzetbe, amit Isten ad, hogy képesek legyetek ellenállni a Sátán minden cselének és ravaszságának!” (Efezus 6:10-11)

„Végül pedig”

Az idő lelassul. Ami annak idején, Efezusban legfeljebb tíz percet vett igénybe, azt mi már több, mint tíz hete hallgatjuk. Pál lassan a levele végéhez érkezik, de még dúl benne a lelkesedés. Lezárásul egy olyan képet állít elénk, amit jóérzésű lelkész csak akkor használna illusztrációként a prédikációjában, ha már jó előre, felkészülten várja a gyülekezeti tagság lesújtó kritikáit. „Mit keres a csizma békesség evangéliumának saruja az asztalon?” Mit keres egy katonás példa a Bibliában? Hiszen mi pacifisták (pacifizmus=a háború és az erőszak ellenzése) vagyunk, nem? (Amúgy nem.)

Most jön a csattanó. Eddig is utalt rá Pál, de most egyértelmű: harcban állunk. Mindenki tudja, hogy a háborút nem csak úgy elkezdjük. Még mielőtt eldöntenénk, hogy milyen felszereléssel, hány emberrel, földön, vízen, vagy levegőben támadunk-e, fel kell mérnünk, hogy milyen ellenséggel állunk is szemben.

Ha hallgattál a tanácsomra, és becsületesen telejegyzetelted a levelet a ceruzáddal, akkor mostanra biztosan feltűnt, hogy az 1:21, a 2:2, a 3:10 és a 4:27 versek is utalnak arra az ellenségre, amit 6:10-ben Pál meg is nevez. Hogyan írja körül azt, aki (vagy ami) ellen harcolunk? Mi derül ki róla? Mi a célja?

Az Efezusi levél itt szépen körbeér. Vége van lassan az utolsó fejezetnek is, a gyakorlati rész lezárásául pedig Pál visszautal az egész legelejére: „Emlékeztek, hogy mit mondtam, kié a hatalom valójában?” (Kié is? Lapozz vissza és nézd meg az 1:20-21-ben!) Ám nem minden játék és mese, és Pál is erről biztosítja a gyülekezetet. Noha az erő és a hatalom azé, akit 1:20-21-ben megnevez (nem fogom elárulni a választ!) azért alacsonyabb jogosultsági szinten ugyan, de a gonosz is tevékenykedik.

Pál nem megy bele részletesen, hogy milyen is ez a gonosz — nem utal rá, hogy hogyan vált azzá, aki, hogy milyen képességei vagy határai vannak, hiszen nem ez a lényeg. A lényeg az, hogy hogyan befolyásolja életünket a tevékenysége.

De mégis hogyan? Ugyan az Efezusi levél olyan, mintha egy telefonbeszélgetés egyik oldalát hallanánk csupán, de ebből az oldalból is tudunk következtetni a helyzetre, amire reagál. Gondold végig a levél üzenetét, és sorold fel, milyen területeken próbál bennünket ez a gonosz újra a halottak közé száműzni? (Ld. 2:1-2)

Ismerve az ellenség erejét, a jó katona szíve azonnal félrever. Gyomor görcsöl, fog csikordul. Ilyen erős támadást lehetetlen kivédeni. Hogyan is vigasztalhatna bennünket az, hogy van hatalmasabb hatalom, mint a gonoszé, ha egyszer az ő hatalma is hatalmasabb, mint a mienk? Attól, hogy Verstappen a leggyorsabb, engem még Leclerc is gond nélkül lekörözne!

Hát úgy vigasztal, hogy a leghatalmasabb erő (Isten) saját készítésű felszereléssel lát el mindannyiunkat. Olyan fegyverekkel és védőruhával, amin még a más hatalmasságok (Sátán és hadserege) sem tudnak lyukat ejteni. A védelem és a győzelem sem a mi érdemünk.

Emlékszel még, hogy mit mondtunk Isten erejéről, amiről korábban olvastunk? Hogyan bátorít téged az a tény, hogy nem egyedül és saját erődből küzdesz a földi csatatéren?

„Imádkozom, hogy megtudjátok, milyen mérhetetlenül nagy Isten ereje, amely hatékonyan működik bennünk, hívőkben. Ugyanez az erő mutatkozott meg akkor is, amikor az Atya feltámasztotta Krisztust a halálból, és a Mennyben a jobbjára ültette. Így lett Krisztus sokkal hatalmasabb, mint az összes uralkodó, hatalmasság, erő vagy király, vagy bármilyen más hatalom — de nemcsak a jelenlegi, hanem a következő korokban is.  Isten tehát mindent Krisztus lába, vagyis a hatalma alá helyezett. Ugyanakkor mindenekfelett Krisztust tette »fejévé« az Eklézsiának, amely viszont a »teste« Krisztusnak. Az Eklézsiát minden tekintetben Krisztus tölti be és teszi teljessé — mint ahogyan minden mást is ő tesz teljessé és befejezetté.” (Efezus 1:19-23)

A jövő héten ezekről a fegyverekről és a védőruháról fogunk beszélgetni. Addig is, erősödjünk meg az Isten erejében!

Barátod, Kiki


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...