Ugrás a fő tartalomra

2024/1/8 - Bölcsesség az igaz élethez (február 24)



 8. Bölcsesség az igaz élethezbeillesztett-kép.tiff

Te pedig a szívben levő igazságot kedveled, és a bölcsesség titkaira tanítasz engem. (Zsoltárok 51:8)

Eltévedtél. Élelmed fogytán, vizes tömlőd kiürült. Ki tudja, mi leselkedik rád ebben az erdőben. Mondd, Vándor, meddig bírod még? Hogy jutsz ki innen? — kérdezed magadtól. Ekkor, hirtelen, az erdőből reccsenést hallasz. Összerezzensz. Valaki, vagy valami száraz gallyra lépett. Közeledik. Odanézel, és egy görnyedt emberre leszel figyelmes, kinek ősz szakálla földig ér. Ráncai, mint a fa évgyűrűi, jelzik évei számát. Oly öreg a fizimiskája, nem lepődnél meg, ha kora háromjegyű szám lenne. Hátán nagy rakás száraz tűzifa. Nyögve és kínok között tesz meg minden lépést a nagy súly alatt. Mit teszel?

Rá se bagózol? Megtámadod, és megpróbálod elvenni a tűzifáját? Elfutsz? – hiszen álruhás gonosz mágus is lehet. Titokban követed? Vagy udvariasan köszöntöd és felajánlod a segítséged útbaigazításért cserébe? Ki tudja, talán egy vénember bölcsessége lesz az, mely megmenti életed és kijuttat ebből a rengetegből. Tudom, tudom... Az idősek bölcsessége néha nem jó másra, mint esti mesének, vagy vérnyomásemelésre. De most vészhelyzet van!

Rengeteg történet szól az „idős ember” bölcsességéről. Te ismersz ilyen történetet? Szerinted igazak? Mit gondolsz, mennyire hasznosak a régi bölcsességek?

Gondolj csak Yoda mesterre és bölcs tanácsaira: „Csukd be a szád, és nyisd ki a füled és hallgasd, mit súg a szíved.” Tudom... libabőr! A Csillagok háborúja híres jedi mestere, az egykori Jedi Tanács vezetője igen bölcs. Mi pedig, bizony sokban hasonlítunk a fenti, képzeletbeli történetünk főszereplőjéhez, vagy a kb. 900 éves Yoda mester egy tanítványához, ha egy még öregebb, több ezer éves könyvgyűjteményhez, a Bibliához fordulunk bölcsességért. 

A Zsoltárok könyve a Héber Biblián belül a Bölcsességirodalom csokrába tartozik. Ez egy divatos műfaj volt az ősi Közel-Keleten, a suméroktól Egyiptomon át szinte mindenütt. Sokat átvettek, és használtak az ilyen „külföldi” művekből a Biblia írói is, amelyet utána komoly kritika alá is vettek pl. Jób könyvében vagy a Prédikátor könyvében. Ez mutatja azt, hogy egyrészt nyitottak voltak mások gondolkodásának integrálása felé, valamint a komplex látásmód és az egészséges vita hívei is voltak a Biblia írói. 

Maga a bölcsesség ősi kifejezésének (hokmá) valamilyen formája 13-szor szerepel a Zsoltárok könyvében, melyből az egyik az 51. zsoltárban van. Ez ám a különleges nóta! Ez nem az Azariah féle bulizós zene, inkább amolyan „bal sors, akit régen tép”. Kinek jut eszébe olyanról énekelni, hogy „Mert tudom, hogy hűtlen voltam, és vétkem mindig előttem van” (5. vers)? A költő bizony komoly dolgokkal küzdhetett.

Te hogyan hívnád ezt a lelkiállapotot? Voltál már hasonlóban? Ilyenkor hogyan hat az ember lelkére a zene?

A zeneszerző (pontosabban szövegíró) már sok megoldást kipróbált, hogy kijöjjön a depiből, amit saját hibájának köszönhetett. Neked mi szokott segíteni, amikor szégyent, vagy bűntudatot érzel? És mi szokta rontani a helyzetet? 

Az egyik dolog, ami eszünkbe juthat, az a jó viselkedés – avagy vallásoskodás – általi vezeklés. Ez jutott a zeneszerző eszébe is először, de aztán rá kellett jöjjön, hogy „Hiszen a véresáldozatot nem kedveled, és ha égőáldozatot adnék is, nem vennéd szívesen” (18. vers). 

Álljon csak meg a díszmenet, hát Isten nem épp ezt a rituálét adta a Héber Bibliában, hogy az emberek megoldják vele a kapcsolati problémájukat?! De... Akkor mi vele a baj? Miért nem működik? Azért, mert könnyen Isten-ember közti gátat csinálunk abból, amit Isten azért adott, hogy újra összekapcsoljon bennünket. Ugyanez megy a gyülekezetben is: hányszor elveszítjük a lényeget, Isten csodálatos jelleme és szeretete helyett mindenféle kiüresedett hagyományt vagy formalitást helyezünk a középpontba, amelyeket eredetileg azért adott Isten, hogy összekapcsoljon Vele, hogy átéljük jóságát. Hányszor használjuk arra a vallást, hogy a szőnyeg alá söpörjük a problémát?

Nálad, hogy van ez? Inkább hajlamos vagy a hibáidat a szőnyeg alá besöpörni? Vagy inkább örökké túlgondolod a dolgokat? Esetleg mindkettő egyszerre?

Egy biztos: a Zsolt 51-ben található nótában azt olvassuk, hogy „Te pedig a szívben levő igazságot kedveled, és a bölcsesség (hokmá) titkaira tanítasz engem” (8. vers). Durva, de ezt a mondatot nem nagyon lehet lefordítani, mert az eredeti szöveg értelme homályos. Pedig itt ugrik a majom a vízbe. Az alábbi fordítások lehetségesek:

A mondat első fele:

  • „hűségre vágysz a szívedben”

  • „igazságra vágysz arról, ami rejtve van”

  • „szereted a sötétségben rejlő igazságot”

  • „a szív őszinteségében gyönyörködsz”

A mondat második fele:

  • „éjszakámban bölcsességre tanítasz”

  • „taníts meg bölcsességre a titkos dolgokról”

Vagy az egész egyben:

  • „De amit örömmel fedezel fel az emberi szívben, az az igazság tisztelete. Add, hogy megismerjem a bölcsességet lelkiismeretem mélyén.”

  • „Igen, bár az igazságot sötétségbe rejtetted, e titok által bölcsességre tanítasz engem.”

Küszködj egy kicsit, és találd ki ez alapján, mit mond neked ez az Öreg Bölcs, amelyet Bibliának hívunk! Nekem két dolgot. Elsőnek azt, hogy a problémáim gyökere általában belső és nem külső, ezért a belsőmet érintő Valakire van szükség, nem a viselkedésemet érintő valamire. Másrészt pedig azt, hogy ha elrontok valamit, és „sötétségbe”, depibe kerülök, ott tanulok a leginkább. Vagy, ahogy Yoda mester mondaná: „Gyengeségeidből okulhatsz a legtöbbet” – csak adj hozzá egy adag őszinteséget és nagy adag isteni szeretetet. Itt kezdődik a Bölcsesség.

Zsombor


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...