Ugrás a fő tartalomra

2014/4/5 - Szeretet és a törvény

„Mert az ítélet irgalmatlan azzal szemben, aki nem irgalommal bánik másokkal. Az irgalom azonban erősebb, mint az ítélet, és felülírja azt.” (Jak. 2:13, EFO)
Az ellentétek tengerében élünk. Van minden, és a minden ellentéte is: a semmi. Van szép és csúnya, jó és rossz, — még ha sokszor elmosódottnak hatnak is a határok, — kegyelem és irgalom, gazdag és szegény… Sőt, mi több, nekünk, keresztényeknek kiegészül a lista a „szenttel” és „profánnal” vagy mondhatjuk „világinak” ez utóbbit, ha a politikai korrektség nem az erősségünk. De kérdem én, minden esetben van különbség?
Vagy kell legyen? Mert lássuk be, ez a kérdés igenis számít.
Mert ha van különbség gazdag és szegény között, vagy magyar és <helyettesítsd be a megfelelő nemzetiséget> között, akkor van különbség aközött is, hogy hogyan viszonyulok az egyikhez és a másikhoz, nem?

Itt van a következő szituáció: sétálok az utcán, és meglátok a Mátyás tér egyik eldugott sarkában egy megvert, vérző hajléktalant…
Hajléktalant? Legyen inkább ügyvéd! Vagy pap!
Legyen a legjobb barátom!
Kihívom a mentőt? Megvárom őket, és kifizetem a kezelést — mert egy hajléktalannak TB-je sincs…
Ja, bocsánat, a legjobb barátomról volt szó… Az már mindjárt más…
Más?
Hogyne lenne más! Hát a barátom azért csak a barátom, nem?
Akkor legyen inkább hajléktalan...
(V.ö.: Lk. 10:30-37)

Egyik gyülekezetbe egyszer ellátogatott egy férfi, akit nagyon érdekelt minden, amiről ott hallhatott. Eljött egyik héten, rövidnadrágban, pólóban, bozontos hajjal. Aztán eljött a következő héten, és azután is. Nagyszerű tapasztalat volt a gyülekezet tagjainak — már akik kívülről látták a dolgot — hogy bekapcsolódott a gyülekezeti körforgásba. Aztán teltek, múltak a hetek, és egy idő után nem látták többet. Elkezdődött a súgdolózás: „Hova lett a vendég?” majd kiderült… Egyik ügybuzgó testvér megemlítette neki, hogy illendő csinos ruhában megjelenni a gyülekezetben, és megfürödve, mert a rövidnadrág nem ide való, és egy kicsit büdös is a bácsi…
Soha többé nem látták.
Megtörtént volna ugyanez egy orvossal, vagy politikussal?
Mit mond erre Jakab (2:1-4) és Jézus (Mk 2:16, Lk 11:43)? Mit jelent az, hogy „Gyere, ahogy vagy?”

Aztán a következő ellentét: gazdagok és szegények…
Nem tudom, ez mennyire jelent problémát a ti gyülekezetetekben, én még nem találkoztam hasonlóval. Aki kevesebbet keres kevesebb pénzt öl a gyülekezet felújítására, aki többet keres, bővebben adakozik, cserébe nem jár szombatiskolára. Ez így természetes és fair. Persze mármennyire is természetes és rendben lévő dolog is ez, ehhez is van egy-két szava Jakabnak.
Olvasd el, mit ír Jakab 2:5-8!

Az egyik legmeghatározóbb ellentét az életünkben a barátok és ellenségek ellentéte. A kérdés a bizalom, ami nem kis kérdés. Van különbség a kettő között!

De tudjátok, a sok-sok ellentét mégsem olyan jelentős, ha jobban belegondolok. Lehet, hogy sokan nem értetek egyet velem, de az, hogy valaki a barátom, vagy az ellenségem, hogy jó, vagy rossz, hogy fekete, vagy fehér, hogy hetero- vagy homoszexuális, hogy drogos, vagy sem… ezeknek a kategóriáknak semmi befolyása nem kellene legyen arra nézve, hogy én hogyan viszonyulok hozzájuk.
Persze mondhatod, hogy attól, hogy nem csípi valaki őket, még nem öli meg egyiket sem, ergó a törvény szerint tesz…

A kérdés nem az, hogy ölök-e, vagy sem. Nem az alapján leszek megítélve a végén, hogy milyen megkötözöttségeimnek tudtam alávetni magam (törvény?). A kérdés az, hogy felismerem-e, miről beszél Jakab a 2:10-13-ban!
Felismerem-e, hogy ha különbséget teszek, és más bánásmódban részesítem embertársaimat, az egész törvény ellen vétkezek…

Más, ha valakit azért nem ölök meg, mert nem szabad, és más az, ha azért nem, mert szeretem, nem?

És ha már ellentét: kötelesség, vagy szeretet?
Azért nem lopok, mert a törvény által kötelezve vagyok rá, hogy a lopást kerüljem, vagy azért, mert szeretem annyira az embertársaimat és Istent (a két legfontosabb parancsolat, ugyebár) hogy nem teszem…

És azt hiszem, itt van az a bizonyos metaforikus kutya elásva:
Szeretet.
A törvény mit sem érne a szeretet nélkül. A szeretet viszont magával hozza a törvényt (lásd fentebb), a törvény az ítéletet, az ítélet pedig visszakapcsolódik a szeretethez, mert volt egy Jézus, aki szeretett bennünket (tudod a sztorit), ez a szeretet pedig kegyelmet hordoz magában.
Törvény = szeretet
De nem erről szól az egész Biblia???

Barátotok, Kiki.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...