Ugrás a fő tartalomra

2015/1/1 - A bölcsesség hívó szava

„Az Úrnak félelme az ismeret kezdete, a bölcsességet és intést csak a bolondok vetik meg.” (Péld. 1:7, RÚF)
Életemben rengeteg tanácsot kaptam már — jót és rosszat is. Tanácsoltak azért, hogy segítsenek valamiben és tanácsoltak már azért is, hogy hátráltassanak. Tanácsoltak azért, mert az érdekem úgy kívánta, de tanácsoltak a saját érdekeikből is. Egy dolog viszont biztos: ha az összes jó és rossz tanácsot el is felejtettem már, azok, melyeket édesapámtól kaptam, még a mai napig a fülembe csengenek. 
És egytől-egyig jó tanácsok! Legyen szó egyszerűen munkáról, hogy hogyan használjam a fűrészt, a forrasztót, vagy hogy milyen fúrószárat használjak, egészen az emberekkel és Istennel való kapcsolataimig, édesapám tanácsai elkísérnek, és sokszor segítenek ki olyan szituációkban, amelyekben saját kútfőből — vagy mások tanácsolgatásaival — nem tudnék helytállni.
A szüleim tanítottak meg „helyesen” imádni Istent, és sokszor az ő tanácsaik segítettek a gyülekezetben, sőt, egyszerűen a „hitben” maradni is.

Salamon, a Biblia legbölcsebb embere, aki magától Istentől kapta a bölcsességet — bár tegyük hozzá, már előtte is elég bölcs volt, ha inkább bölcsességet kért Istentől, mint gazdagságot… — ilyen szándékkal írta a Példabeszédek gyűjteményét fiának, ami tele van fontosabbnál fontosabb tanácsokkal.

Ebben a negyedévben Salamon király egyik írásával, a Példabeszédek könyvével foglalkozunk, és gyakorlatilag versről versre átvesszük, mit tanít. Ritka könyv ez, kicsit olyan, mintha egy Coelho könyvet olvasnál, csak sokkal(-sokkal-sokkal) jobb. Lépten-nyomon valami megszívlelendőbe ütközhetsz, ha figyelmesen végigolvasod, úgyhogy tarts velünk ebben a három hónapban, és fedezzük fel, mit üzen Salamon(on keresztül Isten)!

Kezdjük is el!

Olvasd el a Példabeszédek 1:7-et!
Mit mond ki egyértelműen ez a szakasz? Mi az ismeret (más fordításban bölcsesség) „kezdete”? Mit jelent ez?

A föld minden szenvedése a rossz döntések következménye. Gondolj csak Ádám és Éva esetére, a háborúkra, az ózonlyukra… minden azzal kezdődött, hogy valaki, vagy egy csoport valaki rosszul döntött. Ezzel szemben ez a szakasz azt írja, hogy a bölcsesség azzal kezdődik, ha Istent féljük. Persze Isten „félése” érdekes dolog. Tudod, hogy mit jelent Istent félni? Kérdezz utána, beszélgessetek erről!

A következő szakasz 1:8-19 között található. Itt Salamon arra tanítja a fiát, hogy álljon ellent a rossz befolyásnak. Ne tartson a gonoszokkal, legyen mindig résen ilyen dolgokkal kapcsolatban.
Salamon itt kétféle „tanítást” állít egymással szembe: egyik tanítás a szülői hang, a családi háttér és nevelés befolyása, a másik pedig a rossz befolyás, a gonosz környezet hangja.
Érezted már, ahogy ez a kettő összecsap benned? Amikor a szülői tanításokkal szembe akartál menni, esetleg meg is tetted, és engedtél a gonosz befolyásnak? Milyen érzés?
Milyen érzés az, amikor ellene tudsz állni ennek a befolyásnak, és kiállsz a szüleidtől megtanult elvek mellett? Hasonlít a Péld. 1:8-9-ben leírtakhoz?

Az 1:20-21 azt mondja, hogy a bölcsesség mindenki számára elérhető, mindenkinek fel akarja kelteni a figyelmét, „kiált”, míg a gonoszok a sötétben somfordálnak. Mégis, sokan választják a bujkálást és a rosszat, erről ír a további néhány vers (1:22-32).
Mi történik azokkal, akik elutasítják a bölcsességet?

Persze nem a bölcsesség hibája, ha az ember megbánja a rossz döntéseit. Nem a „bölcsesség” áll bosszút, egyszerűen így jár az, aki ostoba. Jönnek a jól megérdemelt következmények, és az ember azon kapja magát, hogy már megint ő húzta a rövidebbet. Jártál már így? Mennyire egyértelmű általában, hogy mi lenne a jó döntés? Nehéz felismerni a helyes utat?

2:1-5 szerint mi az a három dolog, amit meg kell tennie az embernek, hogy megértse „az Úrnak félelmét”? Milyen haszna származik belőle (2:6-22)?

Ez a szakasz úgy írja le, hogy a bölcsesség jó és kívánatos dolog. Azt írja, hogy megvéd, vigyáz ránk, gyönyörködteti a lelkünket, megment stb. De leírja azt is, hogy hogy jár az, akinek nincs bölcsesség a szívében. Legalább ugyanekkora negatívumai vannak annak, ha valaki nem hajlandó Istenre hallgatni. Keresd meg ebből a szakaszból, hogy milyen következményei vannak, ha az ember inkább a gonoszságnak enged!

Sok olyan embert ismerek, akik okosnak, sőt, bölcsnek gondolják magukat. Sokan közülük éppen ezért biztonságban érzik magukat, miközben robognak lefelé a lejtőn. Olvasd el a 3:7-et! Milyen veszély fenyegeti azt, aki úgy érzi, önmagában is elég bölcs? Mi a megoldás?
A 3. fejezet leírja, hogy milyen előnyökkel jár, ha valaki Istenben bízik, és a bölcsességet (Isten ismeretét) keresi. Sőt, a bölcsességre törekvőnek még a visszaállítás reményét is megadja, az „élet fáját”, ami az Édenre utal. Isten bölcsességgel teremtette a földet és az eget, bölcsességgel irányítja azt, így hatalmas áldás az, ha ebből a tudásból mi is kapunk egy keveset (3:19-21)!

Ha Isten tanácsaira hallgatsz, bölcs leszel. Sok az okos ember, de annál kevesebb az igazán bölcs. Ha figyelmesen végigolvasod ezt a három fejezetet, láthatod, hogy csak nyerhetsz a bölcsességből. Miért ne választanád ezt? Jövő héten újra találkozunk! ;)

Barátotok, Kiki

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...