Ugrás a fő tartalomra

2015/1/9 - Igaz szavak

Öleld át az igazságot!

Sokszor érzem azt a szüleimmel vagy a barátaimmal szemben, hogy én mindent jobban tudok. Lehetséges, hogy valóban nálam van az igazság és vannak is érveim, amik alá tudják támasztani ezt, mégis a Biblia Salamonon keresztül arra szólít fel, hogy hallgassuk meg a másikat, figyeljünk oda arra, amit mond. Ősi bölcsesség, minden vallás és kultúra egyik fő pontja ez. Hiszen akkor vagyunk bölcsek, ha meghallgatjuk a másikat és megfontoljuk a mondandóját, minthogy inkább a saját mellünket verve kiabáljuk az igazságot. Ami persze lehet, hogy nem is az igazság, inkább csak egy hamis nézőpont. Vajon tudhatjuk-e a való igazságot minden esetben? Egyáltalán van-e olyan eset, amikor a teljes igazság birtokában vagyunk?

Elég gyakori eset azonban, hogy a veszekedéskor nem hallgatjuk meg a másikat. Nem egyszer jártam úgy, hogy egy vitánál annyira felhevült a beszélgetés, hogy nem hallgattuk meg egymást, hanem csak egymás személyiségét, jellemét ócsároltuk egy idő után. Aztán mikor végighallgattuk végre a másikat és higgadt fejjel végiggondoltuk, hogy mit mondott, sokkal többet látunk meg, mint amit az elborult aggyal megláttunk.

Az igazi bölcsesség, amiről ez a fejezet beszél, az felvértezi a lelkünket, szívünket és elménket. Ez a bölcsesség türelmes, higgadt és mások érdekeit, személyiségét is értékesnek tartja, ez a bölcsesség a Mester tanításain alapszik, aki maga a Szeretet.
Bölcsességünk akkor nyilvánul meg, ha tudunk Krisztusra nézni és átadni a harcot a hitünk harcában. Ugyanis ekkor döntéseink, tetteink Jézus-központú lesz, és személyiségünk inkább hasonlít a Mesterre, mint az előző életünk énjére. Így döntéseink bölcsek lesznek, hiszen a Megváltóra fog hasonulni.

Tehát még egyszer: Miben nyilvánul meg a bölcsesség?

Az lehet bölcs, aki azt hiszi, bölcs? Kicsit csavaros kérdés, de a válasz nem is olyan nehéz. Hiszen aki el van telve saját bölcsességétől, az nem is olyan bölcs, hiszen a bölcs ember tiszta szívvel alázatos. Hozzákapcsolnám még a következő kérdést is: Lehetünk-e magunktól bölcsek? A bölcsesség éppen ugyanolyan tulajdonság, mint a többi, mint amit ugyanúgy Istentől kaptunk. Bölcs nem lehet senki saját magától. De akkor mi az a bölcsesség?

Talán az él bennünk, hogy a bölcsesség a bölcsek erénye és a bölcsek nem mások, mint az okosok, tudósok, álomfejtők, csillagászok, papok, szerzetesek, akik a könyveket bújják nap mint nap, értekezéseket tartanak egy magas rangú posztban. De a Biblia egy érdekes tényt tár elénk. Habár bölcseknek nevezi azokat a vándorokat, akik Jézushoz jöttek, azokat, akik Nabukonodozor udvarában az álomfejtéssel próbálkoztak, mégis az igazi bölcsességet nem az elméhez és a tudáshoz köti elsősorban, hanem a szívhez.
„Megtaláltok engem, ha kerestek és teljes szívvel folyamodtok hozzám.” (Jeremiás 29:13, Új fordítás)
Hogy köthető ez az igevers a bölcsességhez?

Példabeszédek könyve 4. fejezete arról ír, hogy szerezzünk bölcsességet magunknak és ez ne tudásban nyilvánuljon meg, hanem „öleljük magunkhoz az bölcsességet és értelmet”, ami maga a nagybetűs Igazság, a mi hitünk.

Bölcsességünk tehát nem elsősorban tudásunkban kell, hogy megnyilvánuljon, hanem szívünkben, hogy belátjuk, ahogy a Példabeszédek könyve mondja, a helyes ösvényen való járás az, ami bölccsé tesz minket. Így leszünk Jézushoz hasonló gondolkodású emberek, akik türelmesen és alázatosan tudnak vitázni és beszélgetni, belátni a mások igazát és maguk hibáját, ha kell. Van egy híres tudós, aki a következőt fogalmazta meg.

A csendes embereknek vannak a leghangosabb gondolataik.

Nem kell felettébb okosnak lenned, a világ tudományait értened, igazságodat hangoztatnod ahhoz, hogy bölcs légy. Inkább menj Jézushoz és lásd meg, hogy nélküle nem tudsz bölcs lenni és lásd meg, hogy az ő szeretete az, ami téged éltet. Ez a belátás vezet bölcsességre. Légy alázatos és türelmes bölcs!

Kristóf

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...