Ugrás a fő tartalomra

2015/4/2 - Külső és belső válság

„Így szólt hozzám az Úr igéje: Menj és hirdesd Jeruzsálemnek: Ezt mondja az Úr: Emlékszem rád: ifjúkorod hűségére, mátkaságod szeretetére, amikor követtél a pusztában, a be nem vetett földön. Az Úr szent tulajdona volt Izráel, termésének a legjava. Akik ettek belőle, mind meglakoltak, rossz végük lett - így szól az Úr.” (Jeremiás 2: 1-3)
 

Úgy gondolom nem járok messze az igazságtól ha azt mondom, a válság szó az egyik leggyakrabban használt kifejezés napjaink médiumaiban. Szinte átöleli egész életünket, rengeteget hallunk személyes, társadalmi, politikai, erkölcsi, vallási, egzisztenciális válságról, és a lista még korántsem teljes. Mivel nincs új a nap alatt azt mondhatjuk, hogy Jeremiás korának is az egyik legfontosabb üzenete ebben rejlett. Izrael népe külső és belső válsághelyzetekkel nézett szembe. Miben gyökerezett mindez? 

A válsághelyzet egyik legfontosabb oka Isten népének „hűtlenségében” rejlett. Isten és népének szövetségkötése már a bibliai őstörténetben megjelenik (1Mózes 8), ill. az ősatyák története is ezzel kezdődik (1Mózes 12:1-3), azonban az egyiptomi kivonulás után teljesedik ki igazán (2Mózes 24, ez megerősítést nyer a honfoglalás után Józsué 24-ben). Ezekben a szövetségkötésekben az az érdekes, hogy úgy kerülnek bemutatásra, mint egyenrangú partnerek közötti, kétoldalú megállapodások. Ez persze meglehetős képtelenség, de paradox módon éppen ez segít annak felismerésében, hogy Izrael soha, semmilyen szövetséget nem tartott be, amelyet Jahve kötött velük. Ezzel Isten „egyoldalú szeretete” domborodik ki, és egyre határozottabbá válik az Ószövetségben az az üzenet, hogy Isten mindent egyoldalúan, tehát csak ő maga cselekszik. Mire eljutunk Dávidhoz, már teljesen egyoldalúvá válik a kapcsolat, Jeremiásnál pedig Jahve azzal bizonyítja szeretetét, hogy új szívet ígér, és a törvény szívbe írását. Ez egyben a szövetség megújítását is jelenti. Ez teljesedik majd be Jézus Krisztusban.

Az Ószövetség üzenetében nagyon fontos, hogy az események Isten oldaláról történnek. Ezt mind a zsidó, mind a keresztyén Szentírás, vagyis az egész Biblia kegyelemnek nevezi. A kegyelem, vagyis Isten meg nem érdemelt nagylelkűsége, mindenütt elérhető, teljességgel megadatik, rendszerint észrevétlen, sőt gyakran nemkívánatos ahogyan Jeremiás könyvében is olvasható. Amíg nem értjük meg Isten ki nem érdemelt jóindulatát, megmagyarázhatatlan szeretetét, addig nem fogjuk tudni pozitív módon értelmezni vagy összefűzni a bibliai szöveget. Ez a kulcsa, kódja mindennek, ami átalakító erejű a Szentírásban. A kegyelmet azonban nem érthetjük meg az erények és a vétkek felsorolásával, és nem azonosíthatjuk a megvásárlás, elvesztés, kiérdemlés, elérés vagy manipuláció semmilyen mintájával. A kegyelmet szó szerint csak „el kell vennünk” Isten kezéből.
„Ha megengedjük, hogy Isten szeretettjei legyünk, akkor Isten szeretettjei vagyunk. Ha megengedjük, hogy kiválasztottak legyünk, akkor kiválasztottak vagyunk. Ha megengedjük, hogy áldottak legyünk, áldottak vagyunk. Olyan nehéz elfogadni, hogy elfogadnak bennünket, különösen hogy Isten elfogad bennünket. Bizony alázat kell hozzá, hogy átadjuk magunkat ennek, és még több alázat ahhoz, hogy állhatosan higgyünk benne… Isten szeretete állandó és visszavonhatatlan; a mi részünk csak annyi benne, hogy nyitottak legyünk rá, és hagyjuk, hogy átalakítson bennünket.” (Richard Rohr: Rejtett dolgok. A szentírás, mint spiritualitás. Ursus Libris Kiadó, Bp., 2010, 227.)
Szabó János 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...