Ugrás a fő tartalomra

2015/4/4 - Dorgálás és büntetés

„Gyógyíts meg, Uram, akkor meggyógyulok, szabadíts meg, akkor megszabadulok, csak téged dicsérlek.” (Jeremiás 17:14)
„Ami volt, ugyanaz lesz majd, és ami történt, ugyanaz fog történni, mert nincs semmi új a nap alatt.” (Prédikátor 1:9)
Mondhatnánk, hogy „sziszifuszi” munka a prófétáké. Tudjuk a görög mitológiából ismert történetet: Sziszüphosz királyt agyafúrt gonoszságai miatt örökös kőgörgetésre ítélték az istenek, ő a „példaképe” mindenkinek, aki sokat dolgozik feleslegesen. No nem az agyafúrtság és a gonosztettek miatt hasonlítanak a próféták erre a pórul járt királyra. 

Ha elolvasod Józsué könyvét, azt láthatod, hogy gyakorlatilag a nép időről időre visszatér a „húsos fazékhoz”, ahhoz az életformához, ami Istennek nem tetszik. Elfordulnak tőle, saját útjaikat keresik, nem ismerik fel, hogy Isten a javukat akarja. Ekkor lépnek közbe a próféták, és Isten üzenetét közvetítik a nép számára: ha nem tértek vissza a jó útra, bizony, megbánjátok! Innen folyamatábrát lehetne rajzolni: ha visszatérnek a jó útra, és egy darabig Istennel is élnek, egy idő után visszatérnek a sor elejére, és kezdődik minden elölről. A másik lehetőség, hogy meg se próbálják, és meghurcolják Isten szócsövét.
  • Mit gondolsz, milyen lenne az élete egy mai prófétának?
  • Milyen jellemtulajdonság elengedhetetlen a prófétai hivatáshoz?

Ez történt Jeremiással is - emlékeztek néhány tanulmánnyal ezelőtt. De ő nem adja fel: Isten üzenetét közvetíti, akár alkalmas, akár nem. Nincs ez máshogy akkor sem, amikor a nép elé tárja a bűneiket a héten tanult igékben sem.

Olvasd el Jeremiás 17:1-4-et!
  • Milyen bűnöket ró fel Jeremiás?
  • Milyen üzenetet hordoz ez a számunkra ma?
  • Mi történt volna, ha a nép hallgat Jeremiás szavára?
A káoszban könnyű szert tenni a vezető szerepre. Amikor a nép elveszítette szem elől Istent, és bálványokat kezdtek imádni, teret adtak a „politikának”, egymás elnyomásának, és a destruktív viselkedésmódnak. Ez nyilván sokaknak tetszett, és Isten útja a saját emberi okoskodásaik végét jelentette volna. Jeremiás története ezért szomorú: azok az emberek fordultak szembe vele és akarták „eltenni láb alól”, akiket ő menteni akart. Bár konkrétumot nem olvasunk ezekben a fejezetekben, kutatók szerint kísérletet is tettek Jeremiás likvidálására, méghozzá méreg által.

Nyilván nem ez az egyetlen hely a Bibliában, ahol hasonló helyzettel találkozunk — gondolj csak Jézusra! Olvasd el Jeremiás 11:18-23-at! Ismerős, nem? (V.ö. Lukács 4:14-30)

Zuhanó repülőn nincs ateista...

Olvasd el Jeremiás 14:1-16-ot! Az itt található történet maga nem meglepő: aszály sújtja a népet, és ahogy ez mindig is szokás volt, mindenki a jeruzsálemi templomba indul imádkozni. A probléma viszont a következő: eső kell nekik, nem Isten.

Esőért imádkoznak, nem Istenért.

Mint a zuhanó repülőn…

Jeremiás is együtt imádkozik velük, az ő indítéka viszont más. Neki Isten jelenléte kell, hogy segítsen neki és a népnek. Mit gondolsz, miért szólítja fel Isten mégis, hogy ne imádkozzon a népért? Elég elszomorító a helyzet, nem? 
Isten a látszattól eltérően nem hagyta el Jeremiást, és szomorú szemeit végig a népen tartotta, addig azonban, amíg a nép inkább más istenekhez fohászkodik, az egyetlen igaz Istent pedig „Mikulásnak” nézi — aki esőt ad, ha épp nincs — addig nem érdemes imádkozni értük.

Jeremiás küldetése még éppen csak elkezdődött: nem esőre van szükség, hanem megújulásra!

Kiki

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...