Ugrás a fő tartalomra

2016/3/3 - Igazság és kegyelem az Ószövetségben 1.

„Igazságot szolgáltat az elnyomottaknak, kenyeret ad az éhezőknek, kiszabadítja a foglyokat az ÚR. Az ÚR megnyitja a vakok szemeit, az ÚR fölegyenesíti a görnyedezőket, az ÚR szereti az igazakat.  Az ÚR őrzi a jövevényeket, támogatja az árvát és az özvegyet; de a bűnösöket tévútra vezeti.” (146. Zsoltár 7-9.)
Hányszor jártál már így?
Szombat reggel van, díszmagyarban várod a buszt, vagy ülsz be az autóba, hogy fél tízre biztosan odaérj a gyülekezetbe. Három percet késel a szombatiskoláról, megvető pillantások mindenfelől, ráadásul még a ruhád sem elég hosszú/fekete/stb. Az istentiszteletet végigülöd, és bár az elhangzottak vonatkozhatnának mindenkire, neked is csak a másik sorban ülő jut eszedbe — bizony, meg kellene változnia. A délutáni óra nem maradhat el, még akkor sem, ha csak hárman jönnek össze, és miután végre hazaértél, várod a naplementét, mint a rabbi a San Francisco-i Kölyök című filmben.
Isten határozott tervvel adta a szombatot az ember részére. Eredetileg úgy teremtette meg a szombat „intézményét”, hogy azzal mindenki jól járjon. Ma nézzük meg, mi is volt Isten célja azzal az egy nappal, amivel kapcsolatban annyit kér csupán, hogy „emlékezz meg” róla „szenteld meg”!

Bár ma nem igazán látszik már a társadalmunkon, de Isten igazságosra teremtette azt. Azt akarta, hogy az ember igazságosan, és kegyelemmel forduljon a saját fajtája felé, és miután ezt hamar tönkretette magának a teremtmény, a Teremtő új intézkedéseket léptetett érvénybe. Ilyen intézkedés maga a szombat. Az izraeliták számára a szombat három különböző dologra vonatkozott.
  • Kire vonatkozik a hetenkénti szombati pihenés és megnyugvás? - 2Mózes 20:8-10
  • Mi történik minden hetedik évben, a szombatévben? - 2Mózes 23:10-11
  • Mi történik minden ötvenedik évben, a jubileumi évben? - 3Mózes 25:8-55
Ma már a három szombatból csak egy él — míg a szombatév és a jubileumi év szociális intézkedés volt, addig a hetenkénti szombat Isten által örök időkre alapított ünnep. Habár csak ezt az egyet tartjuk meg hétről hétre, fontos emlékeznünk a másik kettőre is. Mi az a három dolog, amire minden szombaton emlékeznünk kell?

Izrael népét emlékeztette Isten, hogy mivel ők is megbocsátást és segítséget kaptak Istentől, ugyanígy kell nekik is viszonyulniuk az embertársaikhoz. Ez által lehetnek — és lehetünk mi magunk is — a világ világossága. Sokszor azonban ezzel szemben úgy viselkedünk, ahogyan Ámós próféta könyvében találjuk (Ámós 8:4-7). Milyen alternatívát ajánl fel Isten, illetve vár el tőlünk igaz istentisztelet gyanánt? (Példabeszédek 31:8-9)

Ézsaiás próféta is hasonló dolgokra hívja fel a figyelmünket, amikor az 58. fejezetben az igazi böjtről és szombatról beszél.

  • Miket emelnél ki belőle?
  • Mi a szombat valódi értelme?
  • Mit kell és mit nem szabad tenni?
  • Biztos, hogy eddig jól gondolkoztunk erről a napról?
  • Min változtatnál ezzel kapcsolatban?
Jézus arra tanít bennünket, hogy jobb adni, mint kapni (ApCsel. 20:35). Mégis, mi sokszor öncélúan használjuk fel a szombat áldásait. Ez lenne az egyetlen nap, amikor nem RÓLAM van szó, hanem a másikról. Végre nem magammal vagyok elfoglalva, hanem Istennel és az embertársaimmal.
Dolgozzatok ki egy tervet a csoportban, ahol megbeszélitek a mai tanulmányt, arra vonatkozóan, hogy hogyan változtatjátok meg a saját szombatjaitokat ezután ezeknek az időknek, és gondolatoknak a mentén! Hogyan lehet mostantól az átlagos, vagy esetenként átlag alatti szombatainkból áldott és csodálatos, ami eleget tesz annak a felelősségnek, amit Isten ránk helyezett?
Olvasd el a 82. zsoltár 2. versét és Ézsaiás 1:17-et!
Ha a szombatjaid hétköznapiak, és Isten változásra késztet, kezdd a fókusszal: mától ne tartsd meg azt az áldást, amit Istentől azért kaptál, hogy másoknak is szétosszad, mert minél többet adsz tovább, annál több marad neked is.

Kiki

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...