Ugrás a fő tartalomra

2023/01/09 - Óvakodjunk a kapzsiságtól (február 25 - március 3)

 


9.
tanulmány, február 25. – március 3.


Jézus egyszer a következő példázatot mondta:

„Volt egy gazdag ember, akinek a birtoka bőséges termést hozott. Azon töprengett, hová tegye a sok termést, mert nem volt elég nagy raktára. Végül így határozott: »Lebontom a raktáraimat, és nagyobbakat építek a sok gabona, meg a többi termény számára. Akkor majd így szólok a lelkemhez: Látod, lelkem, sok évre elegendő vagyonod és gazdagságod van! Egyél-igyál hát, és élvezd az életet!« De Isten megszólította: »Milyen ostoba vagy! Még ma éjjel elkérik tőled a lelkedet. Kié lesz akkor, amit összegyűjtöttél?« Így jár az, aki csak magának gyűjt kincseket, és nem Isten mértéke szerint gazdag!” (Lukács 12:16-21 – EFO)

Szerinted mit tett rosszul a példázatban említett ember? Elítélendő az, hogy ha valakinek sok termése lett, gondoskodik arról, hogy legyen, ahova elraktározza? Mit kellett volna másképp tegyen? Te mit tettél volna? Hogyan értelmezed a példázat utolsó mondatát?

A heti tanulmány alapszövegét, melyet Lukács 12:15-ben találunk, Jézus ugyanekkor fogalmazta meg. A bibliavers második fele nehezebben értelmezhető, ezért több fordítást is idézek: 

„Majd így szólt hozzájuk: Vigyázzatok, őrizkedjetek minden kapzsiságtól, 

  • ...mert nem a vagyonnal való bővölködésben van az ember élete.” (Károli)

  • ...mert az ember élete, nem a vagyonától függ, akármilyen gazdag is!” (EFO)

  • ...mert nem abban van az embernek az élete, hogy a vagyonban dúskál.” (Czeglédy)

Ez az ige milyen szempontból óv a kapzsiságtól?

A Biblia elég komolyan elítéli a kapzsiságot és a fösvénységgel együtt minden baj gyökerének mondja (Márk 7:22; Lukács 12:15; Róma 1:29; Efézus 4:19, 5:5; Kolossé 3:5; 1Timótheus 6:9-10; 2Péter 2:14). De mit is jelent a kapzsiság? Az értelmező szótárak a következő definíciót adják a kapzsi kifejezésre:

„Olyan <személy>, aki minél több vagyont igyekszik magának, gyakran meg nem engedett módon is szerezni; mohón harácsoló. Olyan <személy>, aki nagyon mohón vágyódik vmire, aki minden áron igyekszik vmit megszerezni.”  (A magyar nyelv értelmező szótára)

„Túlzott vágy arra, hogy több legyen neki, mint amire szüksége van, vagy amit megérdemel; mohóság.” (Wikiszótár)

„Önző, sőt öncélú vagyongyűjtés. Az Ószövetségben a héber báca szó ennek kifejezője - jelentése: haszon, nyereség -, de rendszerint negatív jelzővel: tisztességtelen haszon, haszonlesés. A Septuaginta (a héber Biblia görög nyelvű fordítása) is többféleképpen adja vissza ezt a szót: kizsákmányolás, zsarolt nyereség, megvesztegetés, túlkapás. Az Újszövetség e szócsaládot a fentieken kívül így is fordítja: megkárosít (2Kor 7,2), megcsal valakit (2Kor 12,7; 1Thessz 4,6).” (Keresztyén bibliai lexikon)

Mit fed ez a fogalom számodra? Nem szabad többre vágyni, mint, amink van? Nem szabad terveket készíteni arra nézve hogyan növeljük a vagyonunkat? Hogyan kapcsolódik a kapzsisághoz a ne lopj, és a ne kívánd parancsolat?

„Ne kívánd magadnak, ami a másé: se a házát, se a feleségét, se a szolgáját, se a szolgálóját, se az ökrét, se a szamarát, se más egyebét!” (2Mózes 20:17 – EFO)

Mi a különbség a jogos vágy, illetve a kívánság bűne között? Mikor válik bűnné a kívánság?

Mit gondolsz a következő kijelentésekről?

  • A kapzsi mindig kapni akar, a fösvény mindent meg akar tartani magának, képtelen adakozni. 

  • Ha az van ez életem központjában, hogy nagy vagyont gyűjtsek, akkor más fontos dolgok háttérbe kerülnek.

Foglald össze, hogy milyen próblémát látsz a kapzsiságban? Mi az, amit elítél a Biblia és mi az, amit nem? Mi az, ami nem tartozik a kapzsiság fogalomkörébe?

J. Zs.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...