Ugrás a fő tartalomra

2023/01/12 - A hűség jutalmai (március 18-24)


12. tanulmány, március 18-24.


Jó, de megéri? — teszik fel sokan a gyakorlati kérdést, mikor egy döntéshelyzetben találják magukat. Megéri ezt tanulnom? Megéri elmenni a gyülekezetbe? Megéri hűségesnek lenni a házastársamhoz? Megéri befektetnem ebbe, vagy abba? Megéri korán kelnem? Megéri arra fordítanom az erőmet és időmet, hogy elolvassam a Gondolatébresztőt?

A haszonelvűség (vagy utilitarizmus) egy 19. századi angolszász életfilozófia, amely szerint az emberek célja a boldogság maximalizálása és a fájdalom, a szenvedés minimalizálása. Az éri meg, ami a lehetőségekhez mérten a legtöbb boldogságot nyújtja a jelen pillanatban, és a legkevesebb fájdalmat és szenvedést. Tehát attól függően, mit tartunk a legnagyobb boldogságnak, arra törekszünk: a barátokkal és a családdal töltött önfeledt percek, újabb tudományos, művészi siker, siker a sport világában, siker a munka világában, több pénz és egyéb javak, egészség és hosszú élet, vagy más, dopamin hormont termelő tevékenység.

Sáfárként Te ehhez hogyan viszonyulsz? Szerinted fontos megkérdezni döntések előtt, hogy „jó, de ez megéri?” Hol lehet az egyensúly aközött, hogy csak azért élünk, hogy magunknak örömöt szerezzünk, és aközött, hogy mások boldogságáért teljesen feláldozzuk a saját érdekeinket? Szerinted a vallásosság megéri? Vagy te miért „csinálod”?

Mi a baj szerinted az alábbi mondatokkal? — már ha van velük bármi baj.

  1. „Nekem fontos az Istennel való kapcsolat, hiszen ezen keresztül üdvözülhetek, és megkaphatom az örök életet.”

  2. „Nekem fontosak a hitelvek, hiszen, ha betartom azokat, már itt a földön is sokáig élhetek.”

  3. „Azért járok istentiszteletre, hogy feltöltődjek a hétre.”

  4. „Azért fizetem a tizedet, hogy Isten megóvjon a csapásoktól, szerencsétlenségektől.”

Te ismersz még ehhez hasonló mondatokat? Baj, hogyha valamit azért csinálunk, mert örömet szerez nekünk, anélkül, hogy bárkit megkárosítana? Vagy amikor valamit elővigyázatosságból teszünk, hogy egy problémát elkerüljünk? Sáfárként mennyire fontos szem előtt tartani, hogy ne kerüljek olyan „tranzakcióba”, ahol veszíthetek?

Olvassátok el az alábbi igéket: Jakab 1:27, Ézs 1:17; 2Móz 22:21-23; 5Móz 10:18; 24,17; Zsolt 68:5. Milyen közösségi elveket idealizálnak ezek a bibliaszövegek? Hogyha sorrendbe kellene állítani a személyes névmásokat („én, te, ő, mi, ti, ők”), akkor, hogy nézne ki ezen szövegek alapján? Van szerinted hangsúly béli különbség a fent említett haszonelvűség, és az itt leírtak között? Ha igen, micsoda?

A kereszténység legnagyobb kihívása a mindent átható önzőség. Ha elfogadom Istent, azért csinálom, mert nekem jó, mert nyerhetek belőle valamit. Míg, ha úgy látom, ami nekem jó, azt nem kapom meg Istentől, nem imádom őt többé. Arra megyek, amerről a legtöbb kielégülést szerezhetem.

Önmagában nem azzal van a baj, ha az Istennel való kapcsolat bizonyos szempontból pozitív hatással van az egyénre, hiszen ez egy elkerülhetetlen mellékterméke az Istennel való interakciónak, hiszen Isten jó. A probléma inkább azzal van, amikor az a motiváció és a cél önmagában, hogy minél többet nyerjek Belőle. Nem a Forrást imádjuk, hanem amit Belőle kinyerhetünk, így az egész a visszájára fordul. Önmagunkat becsapva azt hisszük milyen kegyesek és vallásosak vagyunk, míg az egész álca mögött nincs más, csak önzőség.

Olvassátok el a következő igéket is: Róma 13:8-10; Galata 6:2; Márk 12:30-31. Gondolkozzatok el azon a kérdésen, hogy azt a dolgot, amit „Isten törvényének” hívunk, mennyire kell egy önkényes, örökké ugyan olyan, merev szabályrendszerként felfogni, vagy mennyire egy az életet alapvetően meghatározó, központi alapelv, indíték és motívum? Mit jelent szerinted az a szó, hogy „szeretet”? Milyen faktorok játszanak közre abban, hogy olyan emberekké váljunk, akik képesek szeretni (vagy fordítva, már képtelenek szeretni)?

„Az ajándékozó bővelkedik, és aki mást felüdít, maga is felüdül.” (Példabeszédek 11:25)

Kutatások azt bizonyítják, hogy aki jótékonykodik, gondoskodik másokról, önzetlenül ad, boldogabb, mint azok, akik csak magukra költik a pénzüket, és maguk igényeit mások igényei elé helyezik minden esetben. A proszociális viselkedés – tehát a Sáfárság – pozitív hatással van érzelmi egészségünkre, hangulatunkra, életelégedettségünkre, csökkenti a vérnyomást, a stresszt, a gyulladást, emeli a fehérvérsejt számot, és még sorolhatnám. De elsődlegesen nem ezen eredmények önző kisajtolásáért viselkedik valaki úgy ahogy, hanem azért, mert... Mert miért is? Neked mi a véleményed?

Mit gondolsz az alábbi idézetekről?

„Nem a büntetéstől való félelem, sem nem az örökkévaló jutalom reménye készteti Krisztus tanítványait, hogy kövessék Őt. Szemlélik a Megváltó végtelen szeretetét, amely megnyilvánul földi vándorútjában a bethlehemi bölcsőtől a Kálvária keresztjéig, s az Ő látványa vonzza, meglágyítja és engedelmességre bírja a lelkeket. Szeretet ébred a szemlélők szívében.” (Jézus élete 407, kiemelések tőlem). 

„Ha beleegyezünk, akkor Krisztus is azonosítja magát gondolatainkkal és céljainkkal. Így vegyül össze szívünk és elménk összhangban Krisztus akaratával, hogy amikor neki engedelmeskedünk, akkor tulajdonképpen nem teszünk mást csak azt, hogy eleget teszünk saját indítékainknak. Megtisztított és megszentelt akaratunk Krisztus szolgálatának a végzésében találja majd meg legnagyobb örömét.” (Jézus élete 547, kiemelések tőlem). 

Jézus a láncreakció elindítója. Az, hogy sáfárként olyat teszek, amitől jó lesz nekem, mint egyénnek, az csupán egy olyan végtermék, melléktermék, ami nem kell, hogy akaratlagos, vagy különösen hangsúlyos dolog legyen számunkra. Elég, ha ismerjük Istent: és elég, ha neki első helyen vagyunk. 

Henter Zsombor


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...