Ugrás a fő tartalomra

2023/02/05 - Az ítélet jóhíre (április 22 – 28)

 


5. Az ítélet jóhíreVonal Vonal

„Féljétek az Istent, és adjatok neki dicsőséget, mert eljött ítéletének órája; imádjátok azt, aki teremtette a mennyet és a földet, a tengert és a vizek forrásait!” (Jelenések 14:7)

Talán már te is hallottad, hogy a hármas angyali üzenet hirdetése az adventisták egyik legfőbb feladata. Ennek részét képezi a figyelem felhívása Isten ítéletére.

Mit gondolsz arról, ha valaki a következőképpen figyelmezteti embertársát Isten ítéletére: „Térj meg, mert különben Isten ítélettel fog sújtani téged!” Hogy látod, vezethet-e jóra az Istentől való félelem?

Milyen gondolatok és érzések jelennek meg benned, amikor azt hallod, hogy Isten meg fog ítélni bennünket? Pozitív vagy negatív számodra ez az elképzelés? Miért?

Isten ítélete kapcsán sokszor az válik hangsúlyossá, hogy ő elmarasztalja, megbünteti és elpusztítja a bűnöst. Isten egy kegyetlen rendőrnek tűnik, aki csak okot keres arra, hogy megróhasson bennünket. Valóban Isten az, aki hibákat keres és vádol?

E kérdés megválaszolásában segítséget jelenthet számodra Zakariás mennyei ítélkezésről szóló látomása. Olvasd el Zakariás könyve 3. fejezetét! Mit tesz az Úr angyala Zakariás látomásában, amivel elhallgattatja a vádolót? (vö. Jelenések 3:5)

Az ókori Izraelben a törvénykezés másképpen működött, mint ma a nyugati világban. Manapság egy bírósági eljárás lefolytatásához többféle hivatalos személyre van szükség: bíróra, ügyvédre, illetve bizonyos esetekben ügyészre is. Napjainkban nem ugyanaz a személy felel az ítélethozatalért, mint a vádlott védelméért. Az ószövetségi időkben azonban nem voltak ügyvédek. A bírók töltötték be ezt a szerepet is. A bíró volt a pártfogó és a potenciális megmentő szerepében. Csak ő volt képes megvédeni és felmenteni a gyanúsítottat.

Általában csak az örül egy bírósági idézésnek, aki számít arra, hogy a tárgyalásnak pozitív kimenetele lesz. Istennek nem kell különösen nagy erőfeszítést tennie azért, hogy halálra ítélje az embereket. Nem szükséges hozzá túl nagy vizsgálódás. A bűn ott van mindannyiunk életében és elítél bennünket. Éppen ezért Isten elsődleges célja a bíráskodással nem az emberek elítélése, hanem sokkal inkább a megmentése. Így válik az isteni igazságszolgáltatás az egyetlen reményünké, hogy megmeneküljünk az örök haláltól.

Az Újszövetség újra és újra arról beszél, hogy Jézus az, aki bíráskodik az emberek felett (János 6:22). Mindeközben azt is tanítja, hogy Krisztus az emberiség bűneinek büntetését szenvedte el a kereszten, a helyettesünké vált. (1János 2:2) Pál apostol azt írja, hogy Isten „azt, aki nem ismert bűnt, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne” 2Korinthus 5:21 (RÚF). Azt hiszem a legjobb kezek között vagyunk az ítéletben!

Milyen szerepe van a cselekedeteinknek az Istennel való kapcsolatunkban?

„Isten azonban telve van irgalommal, és nagyon szeret bennünket, ezért, amikor még szellemileg halottak voltunk a bűneink miatt, Krisztussal együtt új életre keltett. Bizony, Isten kegyelme mentett meg minket! Sőt, mivel Jézus Krisztus részei vagyunk, vele együtt feltámasztott a halálból, és vele együtt a mennyei helyekre ültetett bennünket. Isten így akarta megmutatni – még a jövendő korszakoknak is – kegyelmének határtalan gazdagságát irántunk, akik a Krisztus Jézushoz tartozunk. Mert egyedül Isten kegyelme tette lehetővé, hogy a hitetek által üdvösségre jussatok. Ez nem a ti érdemetek, hanem Isten ajándéka! Nem a jó cselekedetek eredménye, hogy senki ne dicsekedhessen. Hiszen minket Isten a saját kezével alkotott: arra teremtett bennünket a Krisztus Jézusban, hogy nemes tetteket vigyünk véghez. Ezeket pedig Isten már előre elkészítette a számunkra, hogy lépésről lépésre ezeken haladjunk.” (Efézus 2:4-10)

Ha azt gondoljuk, hogy ki kell érdemelnünk Isten szeretetét és meg kell szabadítanunk önmagunkat a bűntől, akkor félni fogunk Isten ítéletétől. Ha azonban tudjuk, hogy Isten szereti a bűnös embert, mi több a saját halála által akar bennünket megszabadítani a bűntől, akkor nem ejt kétségbe az ítélet híre. Sőt inkább az Istennel való kapcsolatunk megerősítésére késztethet, mivel megismerjük az örökkévaló evangéliumot, hogy a bűnösök hit által válnak igazzá, és részesülnek Krisztus bűntelenségében. Isten kegyelmére bízzuk magunkat. Nem a saját tökéletességünk, hanem Isten tökéletességére való tekintettel biztosak vagyunk az üdvösségünkben. A szeretetteljesség az csak melléktermék.

Mit gondolsz, hogyan válhat az ítélet örömhírré azok számára, akik úgy érzik, nem az igazak, a választottak, a szentek csoportjába tartoznak?

„Mert Isten úgy szerette az embereket, hogy az egyetlen Fiát adta oda cserébe értük, hogy aki hisz a Fiában, az ne pusztuljon el, hanem örök életet kapjon. Isten nem azért küldte a Fiát az emberek közé, hogy elítélje őket, hanem azért, hogy a Fiú közreműködésével megmenekülhessenek. Aki hisz a Fiúban, azt nem fogják elítélni. De aki nem hisz benne, az máris elmarasztaló ítélet alatt van, mert nem hitt Isten egyszülött Fiában. Az ítélet pedig ez: a világosság eljött az emberek közé, de ők jobban szerették a sötétséget, mert gonosz dolgokat tettek. Ugyanis, akik gonosz dolgokat tesznek, azok mind gyűlölik a világosságot, és nem jönnek ki a világosságra, nehogy a tetteik gonoszsága lelepleződjön. Aki viszont az igazságot követi, és azt teszi, ami helyes, az kijön a világosságra, hogy nyilvánvaló legyen: ezeket a dolgokat Isten tetszése szerint és Isten által tette.” (János 3:16-21)

Marci


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...