Ugrás a fő tartalomra

2023/4/2 - Isten missziója 2. rész (október 14)

2. Isten missziója, 2. részcement-blocks-icon-doodle-hand-drawn-or-outline-icon-style-vector.jpg


Egy héttel ezelőtt izgalmas utazásba vágtunk bele. Felmerült a kérdés, hogy mégis mit jelenthet az a szó, hogy misszió, mi közünk van hozzá, hogyan jön Isten a képbe, és arról is beszélgettünk, hogy a ‘Hol vagy?’ kérdésre nem is olyan egyszerű válaszolni.

Röviden összefoglalva arra jutottunk, hogy a misszió Isten nagy terve, aminek célja az, hogy a kezdetben boldognak megalkotott teremtményei ismét boldogok legyenek. Ha egy szóval szeretnénk megfogalmazni az egészet, akkor azt mondhatjuk, hogy Isten missziója a helyreállítás.

Olvassátok el az alábbi igeverseket! Mit figyeltek meg? Milyen módszerrel dolgozik Isten?

Jézus egészen közel jött hozzájuk, és ezt mondta: „Atyám minden hatalmat nekem adott a Mennyben és a Földön. Ezért menjetek el, és minden embert, minden nemzetben tegyetek az én tanítványommá! Merítsétek be őket az Atya, a Fiú és a Szent Szellem nevében! Tanítsátok őket, hogy engedelmeskedjenek mindannak, amit én parancsoltam nektek! Biztosak lehettek benne, hogy állandóan veletek leszek. Igen, veletek maradok minden nap a korszak végéig!” Máté 28,18-20 EFO

Ezután Jézus újra azt mondta nekik: „Békesség! Ahogyan engem elküldött az Atya, most én is úgy küldelek el titeket.” Miután ezt mondta, rájuk lehelt, és ezt mondta: „Fogadjátok be a Szent Szellemet! Ha megbocsátjátok valakinek a bűneit, akkor azok a bűnök bocsánatot nyernek. Ha pedig nem bocsátjátok meg, akkor azok a bűnök megmaradnak.”

János 20,21-23 EFO

Az egyik dolog, ami nekem kitűnik a sorok közül, az az, hogy a misszió nem magányos feladat. Isten sem egyedül végzi a missziót. De még mielőtt bevonná az embereket, mindhárom isteni személy – az Atya, a Fiú és a Szent Szellem (vagy ha úgy tetszik, a Szent Lélek) – kiveszi részét a munkából. 

Szerinted miért van szüksége Istennek három személyre? Hogyan osztják fel a munkát maguk között?

Jézus szavaiból először kitűnik, hogy a Szentháromság összedolgozik. Közös projektjük a misszió, a helyreállítás. De nem állnak meg itt, hanem felhatalmazást adnak a tanítványoknak is, hogy bekapcsolódjanak ebbe a vállalkozásba.

Ha Isten amúgy is mindenható, és három személy dolgozik egyszerre a helyreállításon, miért lehet szükség mégis a tanítványokra?

Te hogy érzed, Neked, személyesen, szól a tanítványok felé intézett megbízás és felhatalmazás?

Ha ezt a gondolatmenetet követjük, tanítványnak lenni annyit jelent, hogy azt csináljuk, amit Jézus is tett: részt veszünk a helyreállításban. 

Hogyan tehetjük gyakorlativá ezt az elvont fogalmat? Mi az az életedben, környezetedben, aminek a helyreállításában részt tudsz venni? Engedd szabadon a fantáziádat!

Persze, nem képes mindenki arra, hogy emberek testi-lelki egészségét állítsa helyre, ahogyan Jézus is tette. Mégis, egy-egy kedves szóval, mosollyal, egy kis törődéssel mi is hozzájárulhatunk valaki gyógyulásához. De gondolhatunk arra is, hogy ha csak rendet rakunk, elmosogatunk otthon, vagy szelektíven gyűjtjük a szemetet, azzal közvetlen környezetünk és élőhelyünk helyreállításában veszünk részt. Ha valakivel összevesztünk, vagy megromlott a kapcsolatunk, egy bocsánatkéréssel kezdeményezhetjük a kapcsolat helyreállítását.

Ha így értelmezzük, a misszió, mint a helyreállítás folyamata felhatalmaz minket arra, hogy változtassunk azon, ami nem működik jól. Ha az élet valamelyik területén – legyen az a család, az iskola, a munkahely, a gyülekezet – úgy érzed, hogy valamin javítani lehetne, akkor talán Isten hívott el téged arra, hogy kezdeményezd a pozitív változást, vagy legalábbis vegyél részt benne.

A jó hír az, hogy nem vagyunk egyedül. Egyrészt, Jézus Krisztus mellettünk áll (ld. Máté 28,18-20). Másrészt, azért alapította az egyházat, hogy egymást is segítsük, támogassuk. Ha Isten missziója a helyreállítás, a dolgok jobbá tétele, akkor az egyháznak is ugyanez a feladata.

Gondoljatok ismét Jézus Krisztus földi életére és szolgálatára, majd vessétek össze a róla szóló történeteket a hármas angyali üzenettel (Jelenések 14,6-12), amely az adventista köztudatban úgy van jelen, mint az üzenet, amit egyházunknak hirdetnie kell!

Vitázzatok! Mit tehet az egyház azért, hogy bekapcsolódjon Isten missziójába? Vajon elég, ha az embereknek bemutatjuk Jézust, Isten szeretetét és áldozatát, vagy szükség van arra is, hogy beszéljünk az ítéletről, és a világ pusztulásáról?

Akárhogy is vélekedünk erről a kérdésről, a missziónak, a helyreállításnak csak egyetlen jó motivációja van: a valódi, őszinte szeretet. Bár Jézus az ő tanítványaira, követőire bízta ezt a feladatot, a misszió mégsem az egyház házimunkája. Csak önkéntes alapon végezhető. Kizárólag akkor tudunk részt venni a helyreállításban, ha szeretjük annyira magunkat, a családunkat, gyülekezetünk tagjait, szomszédainkat, és úgy általában minden embert, hogy jobbá akarjuk tenni az életet számukra. Hiszen csak azokért tudunk tenni valami jót, akiket szeretünk, vagy legalábbis kedvelünk. Meg kell tanulnunk szeretni. Itt kezdődik a misszió.

Sőt, valójában nem is arról van szó, hogy a misszióhoz szükségünk van szeretetre; a szeretet maga a misszió.

Útravalóul még egy utolsó kérdés: gyülekezetedben, környezetedben, melyik területen látod a helyreállítás szükségét? Mi az, amin szívesen javítanál? Beszélgessetek erről a csoportban, és keressétek fel javaslataitokkal a gyülekezet lelkészét, vezetőit!wrenches-icon-doodle-hand-drawn-or-outline-icon-style-vector.jpg


Ádám


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...