Ugrás a fő tartalomra

2014/1/3 - A tanítványság és az ima

Az ima a keresztény élet pillére. Egy pillér, ami Jézus Krisztuson alapszik. Ez egy eléggé sablonos nyitány, de valahol el kell kezdeni... :)

Az előző negyedévben elmélkedtünk arról, hogy az ima az ébredés motorja. Ez segít minket haladni az Isten felé vezető úton. Az ima az eszköze Isten dicsőítésének, bűneink megvallásának, valamint hálánk és kéréseink kifejezésének. És ez magában foglalja életünk teljes területét. De hogyan kapcsolódik ehhez a tanítványság?
A válasz az ima alanyában rejlik. Vagyis abban, hogy kiért imádkozunk. Feltehetően általában magunkért – legalábbis én hajlamos vagyok magamat előtérbe helyezni –, de legalább ennyire fontos, hogy másokra is gondoljuk ima közben. És nem csak olyan szempontból, hogy sikeresek legyenek a mindennapjaikban, jó egészségnek örvendjenek, legyenek védve a különböző veszélyektől – persze, ez is lényeges. Van két kedves ismerősöm, akik valahányszor hallanak elszáguldani egy szirénázó mentőautót, akárhol legyenek, megszűnik számukra a külvilág, és imádkoznak a betegért, az ápolókért és a vezetőért.
Viszont másokért nem csak így imádkozhatunk.
A nyarat külföldön töltöttem, és az utolsó szombaton egy új gyülekezetbe látogattunk. Nagyon kedves közösség volt, de a legjobban a tanítás tetszett. A lelkész arról beszélt, hogy imában felhatalmazhatjuk a Szentlelket, hogy dolgozzon olyan emberek lelkében, akik még nem is hallottak Jézusról, önmaguktól nem imádkoznának ezért vagy esetleg határozottan küzdenek ez ellen. Majd szervezett egy sajátos imaközösséget, ahol másokért imádkozhatunk, a menete pedig a következő volt: kapott mindenki egy cetlit, amire felírta az imacélját, majd elcseréltük valakivel, és azóta mindenki imádkozik azért, aki hozzá került. Két fő szabály volt: az első, hogy ne általánosságokat írjunk, hanem konkrét személyt, a második pedig, hogy ne a legjobb barátunkkal cseréljünk cetlit, hanem olyasvalakivel, akit esetleg alig ismerünk.
Így történt, hogy azóta imádkozom egy bizonyos Corbinért.

De nézzük meg, mit mond a Biblia erről az imáról:
  • Jézus imádkozott azokért, akik őt keresztre feszítették. (Lk 23:34)
  • István szintén imádkozott a megkövezőiért. (ApCsel 7:60)
De nem csak ilyen drasztikus esetekben élhetünk ezzel a lehetőséggel. Pál a Timótheusnak írt levelében a következőket kéri:
„Mindenekelőtt tehát arra kérlek benneteket, hogy imádkozzatok és könyörögjetek minden emberért, járjatok közben és adjatok hálát értük! Imádkozzatok a királyokért és mindazokért, akik hatalmat kaptak, hogy nyugodt és békés életet élhessünk, teljes istenfélelemmel és tisztességgel. Ez jó dolog és tetszik Istennek, Üdvözítőnknek.” (1 Tim 2:1-3 EFO)
A hegyi beszédben pedig Jézus egy sokkal izgalmasabb kihívást állít nekünk:
„Én viszont azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket!” (Mt 5:44 EFO)
Tehát amellett, hogy magadért és a szeretteidért imádkozol, imádkozhatsz másokért is, hogy Isten használja őket is. Ez a valaki lehet az egyik tanárod, egy orvos, egy politikus, bárki, aki felelősséggel tartozik egy fontos dologért. Az ima célja lehet az, hogy a Szentlélek munkája által a „harmadik fél” közelebb kerüljön Istenhez és embertársaihoz. De ez a valaki lehet egy hajléktalan is, akinek már az utolsó kétségbeesés ült ki az arcára, vagy a rossz tekintetű alak tegnap estéről a sötét utcáról. Vagy imádkozhatsz Corbinért is... :)

Magyi

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...