Ugrás a fő tartalomra

2014/2/1 - Törvények Krisztus napjaiban

„Senkinek  se  tartozzatok  semmivel,  csak  azzal,  hogy  egymást  szeressétek;  mert  aki  a  másikat szereti, betöltötte a törvényt.” (Róm 13:8)
A törvény olyan, mint a kőfal. A fal lehet jó vagy rossz. Az otthon fala véd, a börtön fala bezár. Minden attól függ, hogy mi van belül, benned. Ha szeretsz – véd, ha nem – megítél. Tőled függ, hogy mi számodra a törvény.
Különböző törvények vannak. Jézus életében is így volt ez:
  1. A római törvények az állami élet biztonságát szavatolták (Jézus szülei is alkalmazkodtak hozzá, elmentek a betlehemi összeírásra). Hogyan  viszonyul  egy mai  keresztény  ember  az  állami  törvényekhez (jó-­e pl. a KRESz)? Mi  történjék  akkor,  ha  az  állami  törvények  szembefordulnak  Isten nyilvánvaló parancsolataival? (ApCsel 4:17­-20)
  2. Hogyan viselkedett Jézus az ószövetségi polgári törvényekkel kapcsolatban? Elismerte-­e a szanhedrin  tekintélyét?  –  Nem  volt tiszteletlen,  bár  a  maga véleményét bátran képviselte velük szemben is. Megfizette-­e  a templomadót?  – Igen,  bár  azt is tudta  és tanítványainak elmondta, hogy a templom mulandó, csak eszköz és nem cél. A  zsidó  nép szokásait  elfogadta-e? – Igen,  mint zsidó élt  a  zsidók  között,  benne teljesedtek a messiási ígéretek.
  3. Mire valók az istentiszteletet szabályozó szertartási törvények? A jelképes cselekmények segítették megérteni  a valóságos történéseket (a bárány feláldozása – Isten bárányának áldozatát). Ha a jelkép eltorzul, a valóságot eltakarja. Ezért a törvények pontosan körülírták a tennivalókat. Ha a jelképezett valóságot valaki megtagadja, értelmetlen lesz a jelkép. Ha valaki Jézus kereszthalálát elfogadja, mint a bűneinkért hozott áldozatot, felesleges tovább bárányt áldoznia.
A Jézus korában élő írástudók és farizeusok törvényekkel akarták a törvényeket oltalmazni. Az emberi törvény eltakarta Isten szándékát, amiért a törvényeket adta. 613 törvényre bontották szét azt a törvényt, ami egy szóba belefér: szeress. A  héber  haláka  szó  azt  jelenti  járni,  de  a  farizeus  nem  utat  épített ezekkel a törvényekkel,  hanem  útakadályt (pl.  39  tilalommal  terhelte  meg  a szombat parancsot). Nem az ember  lett  a  törvény  által  megajándékozott, ezért  a törvény  tartalma,  a szeretet veszett el.
A Biblia alaptörvénye, alkotmánya a Tízparancsolat. Belőle Isten és az ember, ember és a felebarát, ember és a világ kapcsolatainak tartalmát ismerhetjük meg.
  • Szent Ágoston még a 6. században ezt írta: „Szeress, és tégy amit akarsz”. Igaz-­e ez az állítás, és ha igen, akkor hogyan?
  • Igazat  mondott-­e  a  gazdag  ifjú,  amikor Jézusnak  azt  mondta, hogy  a törvényeket ifjúságától  fogva  betöltötte?  Miért  látta  a gazdag  ifjú másként  a törvényt,  mint Jézus?
  • Mi a szeretet királyi törvénye Jak 2:8­-12 szerint?
  • Mi lenne  akkor, ha nem volna törvény? Az anarchiában  élhet­-e  a szeretet?
  • Miért nem lehet  élni szeretet nélkül?
Dr. Szigeti Jenő

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...