Ugrás a fő tartalomra

2015/4/10 - Jeruzsálem pusztulása

1. Hetven év, egy emberöltőnyi idő. Sok, vagy kevés? Megítélés kérdése. Ha azt mondják, hogy ennyi ideig kell egy gyűlölt országban élned, ahol másodrangú polgár, legjobb esetben is megtűrt személy lehetsz a társaddal együtt, biztosan túlságosan hosszúnak érzed.
Sok minden átértékelődik bennünk akkor, ha hosszú ideig nem élhetünk Istentől kapott legelemibb emberi jogunk egyikével, a mozgás szabadságával.


2. Mire gondolhattak Júda országának vénei, papjai, hamis prófétái és maga a bálványimádásba süllyedt nép, amikor Kr.e. 607-ben babiloni katonák özönlötték el a várost? Biztosan ott kavargott a fejükben az a sok prédikáció, amit Jeremiás próféta Isten üzeneteként Jeuzsálem falain belül a kapuknál, a piacokon, sőt a királyi palotában elmondott. Hányszor feltették maguknak a kérdést: mit kellett volna másképp csinálni?
3. Kívülről nézve teljesen igazuk volt Jeremiás kortársainak, hiszen ki szeretne egy olyan focistával egy csapatban futballozni, aki a gyepre lépve hangosan kiabál: ne harcoljatok, úgyis el fogjuk veszíteni a meccset. Mit gondolnál egy olyan emberről, aki úton-útfélen folyton csak azt hirdeti, adjuk fel, nincs értelme küzdeni? Aztán, ha még az is kiderülne az illetőről, hogy a ellenség benyomulása során különleges elbánásban részesült - míg a többieket jó szorosan megbilincselték, addig őt szabadon engedték - csak még inkább megalapozódik a gyanú. Érthető, hogy hazaárulónak bélyegezték és a minimum, hogy hermetikusan elzárták a katonáktól, ne rombolja a harci kedvet megadásra szólító beszédeivel.
4. Hetven év Babilonban? A hamis próféták szerint, inkább egy-két év. De mit üzent Isten Jeremiáson keresztül?
Mert azt mondja az Örökkévaló, a Seregek Ura, Izráel Istene: »Ne hagyjátok, hogy a közöttetek lévő próféták és jövendőmondók becsapjanak titeket! Ne törődjetek azzal, amit mondanak, vagy amit álmodnak, mert hazugságot prófétálnak nektek a nevemben! Én nem küldtem őket hozzátok semmiféle üzenettel« — mondja az Örökkévaló. Ezt üzeni az Örökkévaló: »Amint letelik a hetven esztendő Babilóniában, ismét hozzátok jövök, és beteljesítem azt a jót, amit ígértem: visszahozlak titeket Jeruzsálembe. Hiszen én jól tudom, mit tervezek a számotokra — mondja az Örökkévaló —, s ezek a tervek békességről és felvirágzásról szólnak, nem pedig nyomorúságról és bajról. Olyan jövőt szántam nektek, amelyben jót várhattok. Akkor majd segítségül hívtok, hozzám jöttök, és könyörögtök — én pedig meghallgatlak titeket, és teljesítem kéréseiteket. Kerestek majd engem, és meg is találtok, mert teljes szívvel-lélekkel kerestek.« (Jeremiás 29:8-13 - EFO)
Nem nehéz kitalálni, melyik prófécia” tetszett az embereknek. Ma is jobban szeretjük a jó híreket, mint a kedvezőtlen hangokat. 
De mi is volt Isten üzenete a Babionba hurcolt foglyoknak?
  • Hetven éves fogságra kell berendezkedni.
  • Istennek meg van a teve a néppel!
  • Térjetek meg!

5. Ma is sok hódító szedi az áldozatait a modern társadalomban. Sok-sok függőségről beszélhetünk, mint például az kábítószerek, alkohol, internet és sajnos még nagyon sokáig sorolhatnánk.
Lehet, hogy valamikor hoztál egy rossz döntést, és az is lehet, hogy a legtöbben körülötted azt mondják, hogy amiben most benne vagy, az így normális, Isten három üzenete neked is szól:

  • Bízz bennem, ha rossz dolgok is vesznek körül!
  • Tervem van veled, jó tervem!
  • Szeretném, ha megismernél, tapasztalatokat szereznél velem!

6. A hetven év elteltével nagyon kevesen tértek vissza a megígért országba. Csak azok, akik meg akarták ismerni az Urat.

Minden nap eldönthetjük, hogy esélyt adunk Istennek. Miért ne lehetne éppen ez a mai?

Qaltom

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...