Ugrás a fő tartalomra

2015/4/8 - Jósiás király kultuszreformja

Néhány ráhangoló kérdés:
  • Mi a kultusz? Istenben vetett hitünk rendezett, istentiszteleti keretek között folyó rendszeres megvallása. Nem Istennek, hanem az embernek van rá szüksége, hitének megvallásához.
  • Mi a reform? Visszatérés az alapokhoz. Nem újítás, nem konzervatív hagyománytisztelet, hanem újragondolni az érvényes tartalom felől a formákat.
  • Ki volt Jósiás? Júda utolsó nagy királya (Kr. e. 639­-608) között, aki a bálványok imádása helyett visszatért az ősi egyistenhithez és megreformálta az ország vallásos életét.

BEVEZETŐ GONDOLATOK:
  • Isten szabadnak teremtette az embert. A kikényszerített engedelmesség rabság és nem szabadság. Az erőszakosan megkövetelt jó – nem jó.
  • A döntés kockázatát a Megváltó vállalta. Ebben van a Megváltó szeretete, aki „megöletett a világ alapítása óta” (Jel 13:8)
  • Nem mi keressük Istent, hanem Isten keres minket, kérleli népét, hogy válassza a jót. Nem a körülmények irányítanak minket, hanem Isten segít, hogy a jót válasszuk. Jósiás a jót választotta.
MANASSÉ (Kr. e 686­-643) ÉS ÁMON (643-­639) URALKODÁSA (2 Krón 33)
  • Nem követte apjának, Ezékiás királynak hitét, hanem bálványimádásra tanította a népet. Pogány áldozati oltárokat állított fel és a régi kánaáni istenek kultuszt követte, Isten templomát megszentségtelenítette.
  • A próféták intését nem hallgatta meg, üldözte a prófétákat.
  • Babilonba fogságba került, itt megtért. Isten könyörült rajta, visszatérhetett Jeruzsálembe és a korábbi bálványimádásával szakított.
„Így tudta meg Manassé, hogy az ÚR az Isten” (2Krón 33:13)
  • Fia Ámon semmit nem tanult apja megtéréséből, visszatért a bálványimádáshoz. Rövid, két esztendős uralkodás után egy összeesküvés vetett véget életének.
JÓSIÁS, AZ ÚJ KIRÁLY
  • Jósiás zavaros, hitehagyó korban lett uralkodó, de a rossz példák ellenére a jó mellett döntött.
  • A hit igazi próbája az, hogy Isten időt ad a gonosznak. Ilyenkor nehéz kitartani a jó mellett. A hamis, önzéssel és bűnnel megfertőztetett istentisztelet népszerűbb, mint a helyes, Isten szerint való.
„Szüntelen hozzád kiáltok, Örökkévaló, miért nem hallgatsz meg? Kiáltok hozzád az erőszak miatt, de nem szabadítasz meg minket! Meddig vársz még? Miért kell ennyi sok igazságtalanságot látnom? Hogy nézheted el ezt a sok gonoszságot? Mindenütt pusztítás és erőszak tárul elém, bármerre nézek, mindenütt viszály és pereskedés! Erőtlen a törvény, nem érvényesül az igazság. A bűnös nyeri a pert, az ártatlan veszít, a gonoszoknak kedvez az ítélet!” (Habakuk 1:2-4 - EFO)
  • Isten nem késik el az ítélettel, minden hatalom az övé.
Jósiás király a trónon
  • Jósiás nyolc éves korában is helyesen döntött az Úr mellett. Nem térítették el az atyák rossz példái. Dávid példájától „nem tért el se jobbra, se balra” (2Kir 22,2)
  • Júdában és Izraelben leromboltatta a bálványokat, megtisztította az országot a hamis istentisztelettől (2Krón 34, 3­7).
  • A romos templomot helyreállítatta, hogy alkalmas legyen az istentiszteletre (2Kir 22,3­7)
  • A lelki templomot csak krisztusi indulattal lehet építeni, hiú dicsőségvágyból soha.
„Ne az önzés vagy a dicsőségvágy irányítson benneteket! Ellenkezőleg, legyetek alázatosak, és a testvéreiteket részesítsétek előnyben magatokkal szemben! Ne a saját érdekeiteket tartsátok szem előtt, hanem mindenki a másik javát keresse!Az a gondolkozásmód és törekvés uralkodjon hát bennetek is, amely a Krisztus Jézusban volt, aki öröktől fogva isteni természetű, mégsem ragaszkodott ahhoz, hogy Istennel egyenlő. Önként mondott le minden dicsőségéről, vállalta, hogy szolgává legyen, és emberré lett. Szolgai formában élve a földön, még jobban megalázta magát, engedelmes volt egészen a kereszthalálig!” (Filippi 2:3-8 - EFO)
A törvény könyve
  • Csak az talál rá az Úr törvényére, aki kész építeni a templomot (2Kir 22:8­-11)
  • Nem az a baj, hogy a könyvet elrejtették és így megőrizték, hanem az, hogy nem gyakorolták tanításait.
  • A törvény utat mutat s megítél. Így tanít a helyes cselekvés titkára.
  • A próféta Isten akaratát jelen időben közvetíti. Ezt tette Hulda is, amikor elmondta a királynak, hogy a nép bűnének következménye lesz. De ugyanakkor Isten kegyelmét is meghirdette a próféta. A bűnbánó bűnöst megpróbálja az ÚR, de nem hagyja elveszni.

Jósiás reformja (2Kir 23:1-­28).
  • Nem a rossz követéséhez, hanem a jó cselekvéséhez kell bátorság.
  • Aki az alapokat semmibe veszi, homokra épít, munkája nem lesz tartós, szerencsés.
  • Az ébredés és a reformáció összetartozik. Az ébredés – felserkenés a közömbösség álmából, a reformáció újjászerveződés, az alapok értékének újra megtalálása.

Szigeti Jenő

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...