Ugrás a fő tartalomra

2015/4/6 - Szimbolikus cselekedetek

Tudtad, hogy az IQ-ként ismert kognitív készségek az összes készségeinknek mindössze 20%-át teszik ki? És tudod miért fontos ez? Az, hogy tudsz valamit, még nem jelent azt, hogy a tudásod szerint is fogsz cselekedni! Kérdezd meg azokat a szülőket, akik már vagy százszor elmondták a gyereküknek, hogy köszönjön, ne csoszogjon, csukott szájjal egyen... Három összetevő befolyásolja, hogy hogyan reagálsz a téged körülvevő dolgokra, eseményekre:
  1. Kognitív készség: ez tulajdonképpen minden, amit racionálisan, ésszel meg tudsz érteni. Logikai érveléssel, magyarázatokkal lehet fejleszteni.
  2. Affektív készség: ez az átélésnek vagy beleélésnek a képessége, amit empátiának nevezünk. Ezt tapasztalatokkal, történetekkel, mesével fejleszthetjük, amikor gyakoroljuk a különféle érzelmek átélését.
  3. Konatív készség: ez pedig a szociális készségeket jelenti, azt, hogy hogyan tudod kezelni a kapcsolataidat, hogyan kezdeményezed, tartod fenn vagy zárod le őket. Ez szintén csak megtapasztalással fejleszthető.
Az affektív és a konatív készséget nevezzük összefoglalóan érzelmi intelligenciának (EQ).
  • Miért fontos ezt tudni a hatékony tanításhoz?
  • Gyűjtsetek össze olyan igazságokat, amiket elmagyarázni nem lehet, csak átélni! (pl. jobb adni, mint kapni)
De hogyan kapcsolódik ez az egész Jeremiás prófétához és a szimbolikus cselekedetekhez?

A FAZEKASMŰHELYBEN
„Az Örökkévaló szólt Jeremiásnak: »Menj el a fazekas műhelyébe, mert ott fogod meghallani, amit mondani akarok neked.« Így hát elmentem a fazekashoz, aki éppen egy edényt készített a korongon. Néztem, hogyan formálja az edényeket a kezével. Észrevettem, hogy időnként az agyagedény kiformálása nem sikerült. Ekkor újra kezdte, és ugyanabból az agyagdarabból másmilyen edényt készített, aszerint, ahogy akarta. Akkor az Örökkévaló szavát hallottam: »Vajon én ne tudnám megtenni veled, Izráel népe, amit ez a fazekas? Hiszen olyan vagy a kezemben, mint az agyag a fazekas kezében, Izráel! Előfordul, hogy egy országról, vagy nemzetről azt mondom, hogy gyökerestül kitépem, lerontom és elpusztítom. De ha az a nemzet elfordul a gonoszságától, én is megváltoztatom tervemet, és nem zúdítom rájuk azt a veszedelmet, amelyet ellenük terveztem. Máskor meg azt ígérem egy országnak, vagy nemzetnek, hogy megerősítem és fölépítem. De ha ezután gonosz dolgokat művelnek, nem hallgatnak rám, és nem engedelmeskednek, akkor én is megváltoztatom tervemet, és nem viszem véghez azt a jót, amit elterveztem.« (Jeremiás 18:1-10 - EFO)
Mit akart Isten a fazekas példáján keresztül megmutatni?
Miért hatékonyabb a szemléltetés a puszta magyarázatnál?
Gyűjtsetek más szemléltető tanításokat, példázatokat is a Bibliából!

A Biblia szerzője nagyon is ismer minket, és pontosan tudja, hogy hogyan működünk. Azt is tudja, hogy ha csak elmondja a nagy igazságokat, az az egyik fülünkön bemegy, a másikon pedig ki is jön. Éppen ezért alkalmazza azokat a technikákat, amiket egy jó nevelő is, ha azt akarja, hogy legyen hatása annak, amit mond: történeteket mond, példákat hoz fel, megmutat, szemléltet.

HÓSEÁS PROSTITUÁLT FELESÉGE

Egy másik próféta, Hóseás, sokkal keményebb módon kellett szemléltesse Isten üzenetét:
„Amikor az Örökkévaló először szólt Hóseáshoz, ezt mondta neki: »Hóseás, indulj el, és házasodj meg! Egy prostituált nőt vegyél feleségül, és ez a parázna asszony szüljön neked gyermekeket! Azért tedd ezt, mert egész népem hűtlenül elfordult az Örökkévalótól.« (Hóseás 1:2 - EFO) 
Miért kért ilyet Isten Hóseástól, aki hűséges volt hozzá?
Mi volt ennek a szimbólumnak a jelentése?
Melyik készségen keresztül próbált hatni Isten a népére?

A szituációs játékok lehetőséget teremtenek a tananyag átélésére. Ez egy kicsit furán hangozhat elsőre, de a játék is ugyanolyan megtapasztalásként ég bele az agyunkba, mint amikor élesben élünk át valamit. Hóseás tulajdonképpen a játék résztvevője lesz, a hallgatóságát pedig meg kell rázza ez a kép, Isten szeretetének egyik legerőteljesebb ábrázolása.

A BABILONI FOGSÁG

Igen, jól olvasod. Tulajdonképpen ez is egy nagyon hatékony tanítási módszer. Nem működik a magyarázat? Nem működnek a szemléltetőeszközök? Akkor jön a személyes megtapasztalás. Éld át te, amit idáig magyaráztam neked. Próbálj boldogulni azok nélkül az alapelvek nélkül, amiket eddig nem fogadtál el.

Büntetés? Nem, csak tanítás. Isten nem szeret fájdalmat okozni, de vannak dolgok, amiket szeretné, ha megtanulnánk. Vannak dolgok, amiket ha máshogy nem, a saját bőrünkön kell megtanulnunk. Neked volt ilyen? Mi az, amit csak akkor értettél meg igazán, amikor a gödör legaljára kerültél?

Bogi

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...