Ugrás a fő tartalomra

2024/2/10 - A spiritizmus leleplezése (június 8)


 

A spiritizmus leleplezése


„Mert maga az Úr fog leszállni a mennyből riadóval, főangyal szózatával és Isten harsonájával, és feltámadnak először azok, akik Krisztusban meghaltak, azután mi, akik élünk, akik megmaradtunk, velük együtt elragadtatunk a felhőkben az Úrral való találkozásra a levegőbe, és így mindenkor az Úrral leszünk” (1Thessz 4:16-17, ÚRK).


Márciusban jelentették be, hogy a nagypapakorú – de egykor legendás – Mike Tyson visszatér a boxringbe, és július 20-án összecsap az influenszerből lett bokszolóval, Jake Paullal. A nagy küzdelem látványos felvezetése után azonban Tyson egészségügyi gondok miatt visszavonulót fújt, így a várva várt meccset elhalasztják. A nagy küzdelem elmarad, sajnos. Pedig nagyon szeretjük a nagy küzdelmeket.


Szerencsére egy másik, nagyon izgalmas Nagy Küzdelem még most is folyik. Bár, ha engem kérdezel, igazán vége lehetne már. 


A negyedév 13 tanulmányából a 10-ediknél tartunk: a Hetednapi Adventista Egyház egyik központi hitelvét – a Nagy Küzdelmet – ízlelgetjük továbbra is. Ahogy a korábbi tanulmányokban is olvashattátok, ez az a keret, amelybe az adventisták igyekeznek a múltat, a jelent és a jövőt belehelyezni. 19. századi úttörőink ezt a magyarázatot találták legalkalmasabbnak arra, hogy az élet nagy és nehéz kérdésein gondolkozzanak, használható válaszokban reménykedve.


Te miben érzed, hogy a Nagy Küzdelem dúl körülötted, vagy esetleg benned? Egy mindenható Isten helyében te már véget vetettél volna neki? Mit gondolsz az alábbi igékről: Ef 6:12; Mt 10:34?


A Nagy Küzdelem kerettörténet szerint kettő nagy vezető “harcol” egymással a történelem folyamán. Habár leegyszerűsítésnek tűnhet az életet ilyen duálisnak, fekete-fehérnek látni, a Nagy Küzdelem mégis ilyen elmélet. Neked mi a véleményed a fekete-fehér dolgokról? Az előző tanulmányokban mélyebben megismerhettük az egyik oldal stratégiáját. Most ideje egy kicsit megismernünk a másik oldal stratégiáját is.


A Nagy Küzdelem elmélet – többek között – az alábbi bibliai kifejezéseket gyűjti össze a 66 bibliai könyvből, egységesítve azokat egy homogén csoport és annak vezetőjének leírására: Sátán, Lucifer, kígyó, Leviatán, ördög, tisztátalan lélek, gonosz lélek, démon. Akármit is jelentsenek ezek a szavak…


Milyen érzés ezeket a szavakat leírva látni, kimondani, hallani? Felfigyelsz magadban bármi mértékű aggodalomra, félelemre, szorongásra? Vagy esetleg a tartózkodásra, óvatosságra, körültekintésre, figyelmességre? A háborúban természetes reakció a félelem. Hát még, hogyha láthatatlan, természetfeletti erők csapnak össze bennünk és körülöttünk. Hogyan lehet úgy hinni a Nagy Küzdelem történetében, hogy közben nem félsz?


A különböző nem-túl-kedves lények fenti felsorolása fontos: a szavak jelentését rengeteg dolog befolyásolja a fejünkben, amelyet nehéz tetten érni, vagy visszakövetni. A több ezer évvel ezelőtti emberek irodalmi műveitől kezdve, a 21. századi horrorfilmek, mesék, különböző babonák, irodalmi és egyéb alkotások, más emberek élménybeszámolói, és még ezer más dolog hangol elő, korlátozza le, vagy éppen tágítja ki számunkra ezeket a fogalmakat, és azt, hogy hogyan fogjuk fel ezt a bizonyos “másik oldalt” – legtöbbször teljesen tudattalanul. A megfoghatatlan szavak szubjektív jelentése valaki számára lebegő lepedőként, míg más számára egy vörös, patás, vasvillás, kecskeszerű lényként jelenik meg. Megint más számára egy fekete-galambszárnyú, selymes bőrű férfiként, vagy kígyóként, sárkányként, csúnya szörnyként, vagy akár egy testetlen erőként jelenik meg. Szerinted nincs túl sok az ember fantáziájára bízva? 


Mi lehet a veszélye annak, hogyha ezzel túl sokat foglalkozunk? És mi lehet annak a veszélye, ha ezzel túl keveset foglalkozunk, és nem merünk kérdéseket feltenni?


Egy határmenti kisváros egy úttörő misszionáriusa egyszer beszámolt nekem arról az élményéről, hogy a buszon elesett, mert – idézem – “fellökte a Sátán”. Őszintén szólva nem tudtam mit kezdeni a történetével. Sajnáltam, hogy elesett. Te mit mondtál volna neki? Mit gondolsz erről? Érdemes egy aranyközéputat meghatározni valahol a babonák világa és a szkeptikus sátán-tagadás között? Ha van ilyen aranyközépút, akkor azt te hogyan tudnád megfogalmazni?


Nézzük meg közelebbről az egyik “ijesztő” szót: ördög. Neked milyen képeket dob ki a kereső, ha rákeresel erre a szóra? Nekem egy vörös, patás és szarvas lényt dob ki, akinek vasvilla van a kezében. De miért? A Bibliában hol található ilyen leírás az ördögről? Ha tudnád ez a szó, vagy más szavaink a listáról milyen furcsa utakat jártak be a történelemben, mire a fejünkben élő szubjektív és furcsa képeknél kilyukadtunk…


Az “ördög” úgy van görögül, hogy διάβολος (diabolos). Ez a szó két részből áll: “dia” (keresztül, át, között) és “ballein” (dobni). A szóösszetétel jelentése: “rágalmazó, vádló”. Ő az, aki torzítva jelenít meg másokat. Úgy “dobálózik” a szavaival, az információval, hogy másokra rossz fényt vessen, főleg Istenre, a Szeretetre. Az ördög a sárdobáló, aki bemocskolja mindazt, ami valóban és mélységesen szép, olyannyira kiforgatva mindent, hogy a végén már nem is tudod mit gondolj. Szerinted mennyire használunk ilyen stratégiákat manapság? Ismerős ez a fajta gátlástalan torzítás?


A Nagy Küzdelem szerint az ellenség, a “másik pólus” dolgozik. Azon dolgozik, hogy bemocskolja az istenérzékelésed: nehogy elhidd, hogy Isten a Szeretet. Azon dolgozik, hogy úgy torzítsa az istenképet a fejedben (akár logikus érvekkel, akár érzelmi hatásokkal és élményekkel, traumákkal), hogy azt gondold, Isten nem fogad el, úgy ahogy vagy. Valamit csinálnod kell, hogy Istent rávedd, hogy szeressen: vezekelj, javítsd meg magad, tarts bűnbánatot, keresztelkedj meg, engedelmeskedj, csináld ezt-azt-vagy-amazt. Rávesz, hogy fordulj ezoterikus manipulációkhoz, vagy egyéb “varázsláshoz”. Hátha azzal manipulálhatod Őt. Észre sem veszed, és becsempésződnek ilyen gondolatok a fejedbe.


Mennyivel másabb az alábbi idézetben található istenkép? “Isten nem alkalmaz kényszert. Mindenkinek szabad akaratot és döntési lehetőséget adott. Isten nem talál örömet a szolgai engedelmességben. Azt akarja, hogy teremtményei azért szeressék, mert méltó rá. Azt akarja, hogy azért engedelmeskedjenek, mert tudják, hogy Ő bölcs, igazságos és jóakaratú Isten. Azok, akiknek helyes fogalmuk van ezekről a tulajdonságokról, szeretni fogják Istent, mivel a jellemvonásai iránti csodálat vonzza őket” (Nagy Küzdelem c. könyv)


Egy módon lehet csak győzni a Nagy Küzdelemben: csodálkozz Isten gyönyörűségén! Akik megpillantják, milyen is Ő valójában – akik meglátják, hogy milyen csodálatra méltó az Ő kedvessége, milyen elfogadó és átformáló az Ő végtelen és feltétel nélküli szeretete, azok majd örömmel találkoznak vele a feltámadás reggelén. Ők bátran hullanak a karjaiba.


Zsombor



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...