Ugrás a fő tartalomra

2025/1/9 - Kozmikus küzdelem (március 1)




 9. Kozmikus küzdelem (Március 1.)A képen clipart, sziluett, illusztráció, tervezés látható

Automatikusan generált leírás


Ellenségeddé teszem az asszonyt, téged pedig az ő ellenségévé teszlek. Leszármazottaid és az asszony leszármazottjai folytonosan harcolni fognak egymással. Az asszony leszármazottja a fejedre tapos, te pedig a sarkába harapsz.”

Mózes első könyve 3:15 (EFO)


Van egy ének, amit annak idején gyakran énekeltünk abban a kis gyülekezetben, ahol felnőttem. Talán te is ismered. Az ének egyik sora a következőképpen szól: “A szent seregben mi katonák vagyunk és Jézus a parancsnokunk, hitben harcolunk és mind győzni fogunk, Krisztus a mi oltalmunk.” Az egész szövegre talán már nem is emlékszem (próbáltam megkeresni az interneten, de nem sikerült megtalálnom) de arra igen, hogy egy másik sorban arról énekeltünk, hogy “egymás kezét megfogjuk” – és ilyenkor mindenki, aki a teremben volt, megfogta a mellette álló kezét.


De mi ez a harc, amire az ének is utal, milyen katonák vagyunk mi (ha egyáltalán katonák vagyunk ebben az egyenletben) és mit jelent a címben szereplő Kozmikus Küzdelem?


Olvasd el Jézus példázatát Máté evangéliuma 13:24-27-ben! Mit mond el ez számunkra a gonoszról, és a világunkban tapasztalható gonoszságról?


A szolga által felvetett kérdést sokan feltettük már, többnyire valamire való válasz nélkül. Ha Isten jónak teremtette a világot, hogyan lehetséges, hogy mégis tele van rosszal? Jézus ezt a kérdést a folytatásban, a 28-30 illetve a 37-40. versekben magyarázza meg. Olvasd el ezeket a szakaszokat, és próbáld meg megfogalmazni, mi lehetett a példázat fő mondanivalója!


Isten tehát valóban jónak teremtette a földet (ld. 1Mózes 1:31) ám 1Mózes 3:1-7 szerint volt valaki, aki ezt nem nézte jó szemmel. A történetben a kígyó bizalmatlanságot ültetett az első emberpár szívébe (“Csakugyan azt mondta…?”) és ezzel megszületett a Kozmikus Konfliktus legfőbb kérdése: kinek lehet hinni?


Mennyire releváns a bizalom kérdése napjainkban? Mennyire lehetsz biztos abban, hogy amit hallasz, az igaz? Milyen irányelvek segítenek abban, hogy ki tudd szűrni a hiteles személyeket, megbízható információkat?


A Biblia leírása szerint a gonoszság már a Mózes első könyvében olvashatók előtt is létezett (ld. Ez 28:12-19, Ézs 14:12-15) és kiváltó oka a “felfuvalkodottság” vagy más szavakkal a hatalomvágy volt. Lucifer, aki nem más, mint az édenbeli kígyó, az ördög, vagy a Sátán, olyanná akart válni, mint Isten. A neve is (Σατάν - “vádló”) arra utal, hogy Istennel szemben fellépő lény, aki vádolja, rágalmazza őt a világmindenség előtt.


Ezzel az ellenséges hozzáállással találkozhatunk akkor is, amikor Jézussal interakcióba lép a pusztában. Olvasd el Máté evangéliuma 4:1-11 szakaszát! Hogyan találkozunk ezzel a Jézus és a Sátán közti küzdelemmel ebben a történetben? Beszélgessetek róla, hogy mivel és hogyan próbálja megkísérteni Krisztust! Vajon miért pont ezek az eszközei?


Később a zsidó vezetőkkel vitázva (Jn 8:44-45) Jézus azt mondja, hogy ez a vádló sokkal gonoszabb, mint csupán a rajzfilmekből ismert, bal vállon ülő, rossz angyalka: embergyilkos, hazug, és az igazságnak teljes mértékben híján lévő személy, akiben nem lehet megbízni. A Biblia szerint egyetlen célja elhitetni mindenkivel, hogy Isten nem igazságos és szeretetteljes, a törvénnyel csak el akarja nyomni a teremtményeit, és kárukra szolgál.


A nagy kérdés tehát a következő: kinek hiszünk? Istennek, vagy a Sátánnak? Mit jelent hinni ebben az összefüggésben? És milyen szerepünk van nekünk, embereknek ebben a kozmikus háborúban? Valóban katonák vagyunk, vagy valami más?

Kiki


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...