Ugrás a fő tartalomra

2025/1/13 – A törvény teljesítése a szeretet (március 29)



13. A törvény teljesítése a szeretet (Március 29.)


„Senkinek semmivel ne tartozzatok, csak a szeretettel — ezzel azonban mindannyian tartoztok egymásnak! Aki szereti embertársát, az eleget tett a Törvény követeléseinek. Miért mondom ezt? Mert a Törvény azt mondja: »Ne légy házasságtörő, ne gyilkolj, ne lopj, és ne kívánd, ami a másé!« Mindezek, és az összes többi parancsolat összefoglalható ebben az egyben: »Úgy szeresd embertársadat, mint saját magadat!« A szeretet nem tesz semmi olyat, amivel a másiknak ártana. Ezért a szeretet által töltjük be a Törvényt.”

Róma 13:8-10 (EFO)


Pár héttel ezelőtt beszéltünk a bűn problémájáról, ahol előkerült a következő bibliaszöveg:


„Aki bűnt követ el, az Isten törvénye ellen vétkezik, mert a bűn nem más, mint az Isten törvényével szembeni engedetlenség.” (1János 3:4)


Ritkán követünk el rossz dolgokat direkt azért, hogy másoknak vagy akár saját magunknak fájdalmat okozzunk, és ha mégis, azt jellemzően megelőzi az a tapasztalat, hogy mások bántottak vagy figyelmen kívül hagytak minket. Pillanatok alatt megtanuljuk, hogy sokkal hatékonyabban tudunk a saját törvényeink szerint érvényesülni a világban. De ha mindenki a saját törvényei alapján él, az teljes káoszhoz vezet.


Amikor az Éden kertjében az ember elvesztette a valóság teljes érzékeléséhez szükséges egyik érzékszervét (lásd a 7. tanulmányt), szükségessé vált számára, hogy valamiféle közös, mindenkire nézve kötelező szabályokat alkosson. De ezek a szabályok egyrészt kijátszhatóak, másrészt merevségük miatt betarthatatlanok.


Isten is adott törvényeket az embereknek, de mi lehetett erre az oka? Miért van szükségünk az isteni törvényekre? Olvasd el a Római levél 7. fejezetét!


„A Törvény tehát szent, és annak minden parancsa is szent, igazságos és jó. Ezek szerint az okozta halálomat, ami jó? Nem, dehogyis! A bűn azonban felhasznált valamit — ami egyébként jó —, hogy megöljön engem. Ez azért történt, hogy tisztán megláthassam a bűn valódi természetét. A parancs arra volt jó, hogy lássam, mennyire gonosz dolog a bűn!” (Róma 7:12-13)


A törvény értelme, hogy tükröt tartson elénk: ilyennek kéne lenned, de ilyen vagy. Vedd észre a valóságot, ha csak a következményein keresztül is: hiába akarsz jót tenni, még a törvényt sem vagy képes betartani. Az érzékszerveink segítenek nekünk, hogy reagáljunk a külső körülményekre: ha hideg van, érzékeli a bőrünk, és felveszünk egy kabátot. Ha hallom, hogy egy autó közelít, nem lépek le az úttestre. Ha látom, hogy sötét felhők gyűlnek az égen, igyekszem minél hamarabb fedett helyre jutni. De mi van akkor, ha hiányzik egy érzékszervem? Ha túl későn veszem észre a többi érzékszervemmel is felfogható jeleket?


„Valójában nem is én vagyok, aki ezeket a rossz dolgokat teszem, hanem a bűn, amely bennem lakik. Jól tudom, hogy semmi jó nem lakik bennem, vagyis a régi emberi természetemben, hiszen a jót akarom tenni, mégis képtelen vagyok rá. Mert nem a jót teszem, amit annyira szeretnék, hanem a rosszat, amit nem akarok. De ha azt teszem, amit nem akarok, akkor már nem is én teszem azt, hanem a bennem lakó bűn.” (Róma 7:17-20)


Emlékszel még, hogy mi az a „protézis”, ami pótolni tudja ezt a hiányzó érzékszervet? Ha nem, keresd vissza a 7. tanulmányból!


„A tettei alapján senki nem lesz elfogadható Isten számára. Bíznia és hinnie kell Istenben, aki a bűnös embert a hite alapján fogadja el.” (Róma 4:5)


A hit lehetővé teszi, hogy ha nem is érzékeljük, információt szerezzünk a valóságról. Ez lesz az, ami segít nekünk a túlélésben.


Mi a hit? Mi az, amiben hinnünk kell, hogy megmeneküljünk?

Bogi


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...