Ugrás a fő tartalomra

2023/3/09 - Bölcsen élni (augusztus 26)

 


augusztus 26.

9. Bölcsen élni

„Ezért ügyeljetek arra, hogyan éltek! Ne legyetek ostobák, hanem bölcsek! Aki értelmes, minden lehetőséget kihasznál, mert gonosz időkben élünk. Ne legyetek hát ostobák, hanem ismerjétek fel, és értsétek meg az Úr akaratát!” (Efezus 5:15-17)

Ian Simkins, a Tennessee állambeli Spring Hillben lévő The Bridge Church lelkésze egyik előadásában az alábbi 5 pontban foglalta össze a páli levelek általános vázlatát:

  1. Kegyelem.

  2. Hálát adok értetek Istennek.

  3. Ragaszkodjatok az evangéliumhoz!

  4. Az ég szerelmére, ne legyetek hülyék!

  5. Timóteus üdvözöl titeket.

Az e heti tanulmányban Pál efezusiakhoz írt levelének 5:1-20 szakaszával fogunk foglalkozni, ami, folytatva a 4:17-32-ben megkezdett gondolatmenetet, az utolsó előtti ponthoz, nevezetesen „Az ég szerelmére, ne legyetek hülyék” részhez tartozik.

Ez a mondat pedig nagyon jól összefoglalja, miről is van itt szó. Pál egy értelmes életre hívja az efezusi hívőket, akik korábban a sötétségben jártak, de megszólította őket az evangélium. Az egész szakasz miértje az 5:1-2-ben található, ez pedig Krisztus áldozata:

„Legyetek tehát Isten követői mint szeretett gyermekei, és éljetek szeretetben, ahogyan Krisztus is szeretett minket, és önmagát adta értünk áldozati ajándékul, Istennek kedves illatként.” (RÚF) 

Mindennek középpontja és lényege az, amit Isten tett értünk, az a szeretet, amivel Ő fordul felénk. És ez a szeretet készteti viszonzásra az embert. 

Olvasd el egyben Efézus 5:1-20 szakaszát, és gyűjtsd össze, miről akarja olvasóit lebeszélni, és mire akarja ezek helyett rábeszélni Pál! 

This is the way!

A Mandalóri című Star Wars sorozat visszatérő szállóigéje a „This is the way”, „Ez az út”, ami megtestesíti, mit jelent mandalórinak lenni, és magába foglalja azoknak a hagyományoknak és eszméknek a rendszerét, amelyek szerint egy mandalórinak járnia kell az életútját. Nekem emellett úgy tűnt, hogy ezzel a kifejezéssel, mintegy aduászként még vitákat is rövidre lehet zárni, hiszen a This is the way-re csak egy válasz létezik: This is the way. 

Pál levelében többször visszatér a peripateo szó, amit a Revideált új fordítás az „élni” kifejezéssel ad vissza a 5:2, 8 és 15-ben is. Varga Zsigmond Újszövetségi görög-magyar szótára szerint a magyar jár, sétál, megy igékkel fordítható, átvitt értelemben pedig „az életfolytatás szava: valamilyen életet él, életmódot folytat”. This is the way. Ez a keresztény életforma, e szerint éljetek, ezen az úton járjatok!

„Mert egykor sötétség voltatok, most azonban világosság vagytok az Úrban: éljetek úgy, mint a világosság gyermekei. A világosság gyümölcse ugyanis csupa jóság, igazság és egyenesség.” (Efezus 5:8-9 –RÚF)

Az apostol leírja, mi az, ami nem fér bele ebbe az életformába, felsorol több nem oké cselekedetet, ezekkel együtt pedig tanácsokkal is ellátja olvasóit, hogy mennyi-mennyi jót lehet tenni, hogyan is lehet szeretetben élni, a szeretet útját, Krisztus útját járni a gyakorlatban. Ahogy olvastam ezt a szakaszt, eszembe jutott egy ószövetségi példabeszéd. Bölcs Salamon két utat tár hallgatói elé, A példabeszédek könyve 9. fejezetében a bölcsesség és a balgaság hívogatja házába az embereket. A kérdés, ki melyik vendéglátásra mond igent?

A Bibliában több történetet, példázatot, bölcsességmondást is találhatunk, amik elénk tárják a jó és a rossz útját, és választásra szólítanak fel minket. Soroljatok fel még ilyeneket! 

Mitől jó vagy mitől rossz egy dolog, egy tett? Mi a jóság alapja? Te személyesen miért tartasz valamit jónak vagy rossznak? 

Ha túl vagytok a példakeresésen és az eszmefuttatáson, lazításként olvassátok el az alábbi történetrészletet, ami szintén a jó és rossz kérdéskörével foglalkozik olyan szemszögből, ami sokunk számára talán ismerős lehet!

Janikovszki Éva: Ha én felnőtt volnék 

„Minden gyerek tudja, még a legkisebb is, hogy rossznak lenni sokkal mulatságosabb, mint jónak lenni. Folyton jónak lenni iszonyúan unalmas és amellett fárasztó is. Ha sokáig ülsz mozdulatlanul egy széken, elzsibbad a lábad. Ha késsel, villával igyekszel enni, kirepül a hús a tányérodból. Ha egészen tisztára mosod a kezed, a többiek már rég asztalhoz ültek, mire elkészülsz.

A felnőttek folyton csak azt mondják:

– Legyél jó!

Meg azt, hogy:

– Ne legyél rossz!

Meg azt, hogy:

– Fogadj szót!

Meg azt, hogy:

– Viselkedj rendesen!

Könnyű azt mondani. Mert hiába mondják azt a felnőttek, hogy addig örülj, amíg gyerek vagy, minden gyerek tudja, még a legkisebb is, hogy felnőttnek lenni sokkal jobb. A felnőtt azt a ruhát veszi fel, amelyik eszébe jut. Ha tűzoltó szirénát hall, nyugodtan kihajolhat az ablakon. Akármennyire kimelegedett, mindig ihat vizet. Olyan halkan köszönhet, ahogy csak akar. És nem kell akkor lefeküdnie, amikor a legérdekesebb a tévé. De ez még nem minden! A felnőtt azt csinál, amit akar, a gyereknek pedig azt kell csinálnia, amit a felnőtt akar.”

Gondolj vissza egy kicsit a gyermekkorodra! Milyen csínytevéseket követtél el, mi az, amiket ebből talán már megbántál, és mi az, amire ma is azt mondod, hogy ebben igazából semmi rossz nem volt? 

Térjünk vissza az efezusiakhoz írt levélhez! Pál felvázolta előttünk a két utat, a sötétség és a világosság útját. Az egyetlen dolog pedig, ami változást idézhet elő az ember életében, ami arra késztetheti, hogy elhagyja a sötétség cselekedeteit, az Isten szeretete. Nem a vasszigor vagy a végítélettel való ijesztgetés, hanem Krisztus áldozatának fénye. Ez a világosság felszínre hoz mindent, amit addig rejtegettünk, és egy új életformára ösztönöz minket. 

A keresztényeknek is ugyanezt a szeretet kell továbbadniuk. Ha a világról kirekesztve, T/3-ben beszélünk, a bűnös, lezüllött ŐK-et elválasztva az Isten oldalán álló MI-től, csak gyűlöletet gerjesztünk. De Jézus elfogadó szeretetével, a harmadik mérfölddel, az odatartott arccal és odaadott felsőruhával úgy leplezhetik le Isten gyermekei a sötétség cselekedeteit, hogy közben új életutat is mutatnak a másik számára. 

De mi az indítékod?

A Netflixen futó The Good Place (A jó hely) című sorozat nagy hatással volt rám. A széria egyik fő elmélete, hogy minden tettünkért, amit itt a földön elkövetünk, egy pozitív vagy negatív értéket kapunk, attól függően, hogy milyen hatással voltak ezek a cselekedetek az univerzumra, mennyi jót vagy rosszat adtak hozzá. Eleanor, a főszereplő, az egyik epizódban, hogy negatív pontjait ellensúlyozza és feltornázza pozitívan az egekig, tesz egy csomó jó dolgot, ám mégsem javul semmit sem a végeredmény. Mert rossz a motivációja.

Keresztényként mi a mi motivációnk a jóra? Miért törekedjünk rá? Soroljatok fel minél többféle mozgatórugót! (Pl. Isten szeretetének kiérdemlése; a végidő közelsége stb.) Melyik mellett teszitek le ti személyesen a voksotokat és miért? 

A szakasz záró részében Pál ünneplésre hívja olvasóit. A tudatmódosító szerek helyett az istenélményt ajánlja számukra:

„teljetek meg Lélekkel, mondjatok egymásnak zsoltárokat, dicséreteket és lelki énekeket, énekeljetek és mondjatok dicséretet szívetekben az Úrnak, és adjatok hálát Istennek, az Atyának mindenkor mindenért, a mi Urunk Jézus Krisztus nevében.” (Efezus 5:18-20)

Mi ad számodra istenélményt? Hogyan tudod megtapasztalni Jézus közelségét? Hogyan szeretsz Hozzá a leginkább kapcsolódni? Beszélgessetek erről a csoportban! 

És zárásként még egy kérdés: Milyen számodra a jó istentisztelet? Ha te állíthatnál össze egyet, hogyan tennéd? Most egy kicsit helyezd előtérbe a saját beállítottságodat, lelkiségtípusodat, és alkosd meg a számodra ideális istentiszteletet (tartalom, liturgiai elemek, helyszín, időpont, ami csak eszedbe jut)! Oszd meg társaiddal a végeredményt!

Jó beszélgetést!

Andi


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...