Ugrás a fő tartalomra

2024/2/9 - Isten uralmának alapja (június 1)



Isten uralmának alapjaA képen tervezés látható

Automatikusan generált leírás


Mindenkit arra bátorítunk, hogy a saját lelki útját kövesse, a neki legmegfelelőbb módon. Felelősségteljesen mindenki maga döntse el, hogy számára mi a helyes és mi a helytelen. Nincsen mindenkire érvényes abszolút vagy objektív mérce, amely alapján valakit elítélnénk.


Mit gondolsz a fenti hozzáállásról?


A nyugati világban egyre többen vannak, akik szigorú vallásos neveltetésük ellenére – legyen az muszlim, hindu, zsidó vagy keresztény – szakítanak szüleik hagyományos hitgyakorlatával. Nem szeretnék, ha mások határoznák meg nekik, mit higgyenek. Nem akarják, hogy Istennek tulajdonított értelmetlen szabályok okozzanak számukra szorongást. Szerintük meglehetősen önelégült az, aki azt állítja, hogy az abszolút igazság birtokában van. Akik továbbra is hisznek az időtálló és objektív elvekben, hajlamosak lehetnek azt feltételezni, hogy az emberek, akik elhagyják az objektív erkölcsöt, azért mennek ebbe az irányba, mert egyszerűen Isten ellen lázadó életet akarnak élni, vagy mert nem akarják feladni a „bűnt” az életükben.


C. S. Lewis ‘Az öröm vonzásában’ című könyvében megosztja, hogyan hagyta el a keresztény hitet 13-14 éves korában, részben azért, mert frusztrálta, hogy nem tudott úgy imádkozni, ahogyan azt szerinte elvárták tőle. Minden este, amikor lefeküdt aludni, megpróbált egy bizonyos fajta imát megvalósítani, de újra és újra kudarcot vallott, kétségbeesett, bűntudatot és szégyent érzett. Az „ima hamis kötelességeinek nevetséges terhe” miatt gyakran késő éjszakáig ébren volt. Mindez addig tartott, amíg nem találkozott egy csodálatosan jószívű hölggyel, aki megismertette őt az okkultizmussal, amiben kiútra és inspirációra talált. Azután már „nem volt semmi, aminek engedelmeskedni kellett volna, és semmi, amiben hinni kellett volna, kivéve azt, ami vagy jóérzés, vagy megnyugtató, vagy izgalmas”. És „ó”, magyarázta, „milyen eufórikus megkönnyebbülés”! A bűntudat, a szégyen és az alkalmatlanság érzései által ostromolt fiatal lelkiismeret számára a hitetlenség katartikus érzés volt.


Milyen vallásos szabályokkal vagy tanításokkal találkoztál már, amelyeket Isten konkrétan úgy, abban a formában, a Bibliában sohasem kért? Miért veszélyesek ezek?


Olvasd el a következő szakaszokat: Máté 23:1-4, 13, 15, 23-24! Te hogyan fogalmaznád meg a saját szavaiddal, hogy mi a legfontosabb Isten törvényében? Szerinted mivel bizonyítható még, hogy a Bibliában található erkölcsi rendelkezések között fontossági különbségek vannak?


Amikor valaki elutasítja az emberi hagyományokat, számos esetben elveti az istent is, akinek a hagyományokat tulajdonították. Azok számára, akiket korábban Istennek tulajdonított szabályozásokkal zaklattak és próbáltak irányítani, a törvénynélküliség gyakran eufórikus élmény. Nekik a lázadás felszabadulásnak tűnik a félelmen alapuló kényszerhez képest. Legtöbben – bár bizonyára nem mindenki – a szégyenalapú vallást vetik meg, amikor elutasítják az „abszolút igazságot” vagy az „objektív erkölcsöt”.


Ha prófétai hatalmam van, és értek minden titkot és minden tudást, és ha minden hitem megvan ahhoz, hogy hegyeket mozdítsak el, de nincs bennem szeretet, akkor semmi vagyok.” 1Kor 13:2, NRSVUE


Szerinted van olyan eset, amikor fontosabb egy elméleti igazságot megvédeni, mint egy embert?


Te hiszel a Biblia ihletettségében? Meggyőződésed, hogy Isten hat nap alatt teremtette a világunkat? Na és, hogy vagy a házasság vagy a szombat szentségével? Elkötelezett vagy amellett, hogy egy ember nemi hovatartozását a teste biológiai adottsága határozza meg? Mire koncentrálsz egy olyan beszélgetésben, ahol a partnered a tiédtől eltérő álláspontot képvisel? 


Keress valakit, aki szívesen részt venne veled egy szerepjátékban! Üljetek le egymással szemben. A pár egyik tagja mindig önmagát, míg a másik a lentebb körülírt személy szerepét fogja eljátszani. Egy-egy szituációra maximum 5-10 percet szánjatok. Használjátok ki az első percet, hogy végiggondoljátok a szerepeteket. Az a feladat, hogy úgy beszélgessetek egymással, mintha a való életben ültetek volna le egy asztalhoz. 


  • Aki önmagát játssza: gondolkozz el rajta, hogy mit kérdeznél egy olyan embertől, aki az alább leírt tulajdonságokkal rendelkezik. Mivel rövid az időd, csak a legfontosabb kérdéseket tedd fel neki! Használd ki az első percet, hogy végiggondold kérdéseidet!

  • Aki a szerepet játssza: pár percre teljes egészében te magad vagy a lentebb leírt személy. Gondold végig, hogy milyen érzések vannak benned, próbálj meg együttérzéssel és emberséggel közelíteni a szerepedhez! Légy tisztelettudó, és amennyire tudod, vetkőzd le előítéleteidet! Ne feledd, bármilyen szerep is került megfogalmazásra a papíron, mind emberek, Isten teremtményei, akikért Jézus Krisztus meghalt. Használd ki az első percet, hogy beleéld magad a szerepedbe. Segítségként találsz egy kérdést is, ami könnyítheti a ráhangolódást a karakteredre.


  1. Önmagad (bemelegítés) - a pár mindkét tagja
    - Mennyire tartod magadat empatikus, együttérző embernek?
    - Mit vársz ettől a feladattól?
    - Milyen érzések vannak benned?


  1. Ateista nő
    - Katolikus családban nőttél fel
    - 19 évesen, az egyetemen jöttél rá, hogy téged a vallás nem érdekel
    - Miért nem hiszel Istenben?


  1. Homoszexuális férfi
    - Hívőnek vallod magad, hiszel Istenben és fontosnak tartod a vallásodat
    - 18 éves korod óta tudod, hogy a saját nemedhez vonzódsz, de egész a 20-as éveid végéig senkinek nem merted bevallani
    - Mennyire érzed azt, hogy a nemi identitásod miatt negatív bánásmódban részesülsz a közvetlen környezetedben? (Család, munkahely, egyház, stb.?)


Miután végigértetek az összes szerepen, pár percben beszélgessetek arról, hogy mit is tapasztaltatok! Bátran mondjátok el az érzéseiteket, gondolataitokat, és dolgozzátok fel együtt a tapasztaltakat! (Néhány tipp: Volt olyan szituáció, amivel könnyebb volt azonosulni, mint egy másikkal? Miért? Volt valami, ami furcsa vagy nehéz volt a számotokra?)


Olvasd el a következő szakaszt: János 8:1-11! Szerinted miért nem védte meg Jézus az írások tekintélyét, a törvényt és a házasság intézményét?


Felhasznált források:


D. Marci

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

2025/1/1 – Isten őszinte szeretete (január 4)

1. Isten őszinte szeretete (Január 4.) Ebben a tanulmányban Isten jelleméről fogunk gondolkodni. Arról, hogyan tudja kiegyensúlyozottan bemutatni a szeretetteljességet és igazságosságot egy személyben anélkül, hogy ellentmondásokba ütközne. És mit jelent az, hogy számunkra is hasonló életet szán, amelyben mindenkit egyenlőként kezelünk, és igazságosan bánunk velük, akár ösztönösen jön, hogy ilyen módon mutassunk szeretetet az irányukba, akár tudatos erőfeszítés kell hozzá. Olvassátok el Egyszerű Fordítású Bibliából Hóseás próféta könyvének 1. fejezetét! (A világosabb megfogalmazás és a magyarázó jegyzetek segítenek jobban átlátni.) Ismertétek ezt a történetet? Mit mond ez számotokra Isten jelleméről? Beleillik az istenképetekbe, hogy Ő néha ilyen furcsa dolgokat is kérhet a követőitől? Miért? Beszélgessetek ezekről! Isten hűsége és szeretete dacára saját választott népe újból és újból fellázadt ellene. A Szentírás ezért mutatja be többször is úgy az Urat, mint aki egy rossz házasságban...

2025/1/10 - A hatalom gyakorlásának szabályai (március 8.)

  10. A hatalom gyakorlásának szabályai (Március 8.) A hatalom Gyerek voltam még, amikor egy idős lelkész megtanított nekem egy szójátékot: "Azt mondják a hatalmasok, hogy akinek hat alma sok, annak hatalma sok, de akinek hatalma nincs, annak hat alma sincs." A közmondás azt az ironikus gondolatot hordozza, hogy a hatalom és az anyagi javak közötti összefüggés sokszor igazságtalanul alakul. A hatalommal bírók könnyebben jutnak hozzá a javakhoz, míg a hatalom nélküliek számára az alapvető dolgok is elérhetetlenek lehetnek. Szerinted mit jelent a hatalom? Neked milyen hatalmad van? Kik azok, akik rajtad gyakorolnak hatalmat és hogy viseled? Van olyan személy, akit felruháztál hatalommal?   Közjogi értelemben, a hatalom megszerzésének két útja van. Demokratikus környezetben a választók felhatalmaznak valakit közvetlenül, vagy megbízott küldöttjeik által. Ebben az esetben a polgárok legalább egyszerű többsége átadja valakinek, vagy egy csoportnak a hatalom gyakorlásának jogát, am...

2025/1/2 – Szövetség és szeretet (január 11)

 2. Szövetség és szeretet (Január 11.) Keresztény körökben gyakran emlegetjük a görög agapé szót, amely a feltétlen, önfeláldozó és önzetlen szeretetet jelöli. Ezért ezt a szót gyakran egyedül Isten szeretetével azonosítjuk. Az igazság azonban az, hogy emberek is képesek így szeretni. Sőt, Isten is képes máshogyan szeretni, hiszen a szeretet saját természeténél fogva egy többdimenziós dolog. Így amíg az alábbi jól ismert versben az eredeti szöveg az agapét használja (“Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” János 3:16), addig például János 16. fejezetének 27. versében a fileó kifejezés áll az eredetiben („Mert maga az Atya szeret titeket, mivelhogy ti szerettetek engem”.) Egy újabb görög szó, amit ugyanúgy a szeretetre használunk, de annak valahogy egy másik rétegét fogja meg. A fileo a baráti szeretetet jelöli, ezért úgy is lefordíthatnánk, hogy ‘kedvel’. Tehát az utóbbi bibliaverset val...