9. Viszályok Jeruzsálemben
És amikor imádkoztok, bocsássatok meg annak, aki ellen valami panaszotok van, hogy mennyei Atyátok is megbocsássa nektek vétkeiteket
Márk 11:25
Veszélyes dolog a vallás.
Mindig is voltak, akik Messiásként mutatkoztak be, de pusztulást hoztak. Ezen a héten is rendőrök ezrei hatoltak be egy vallási táborba a Fülöp-szigeteken, hogy egy befolyásos lelkipásztort keressenek, akit többek között gyermekekkel való szexuális kereskedelemmel vádolnak. Apollo Quiboloy lelkipásztor „Isten választott fiának” nevezi magát.
Honnan tudod, hogy a te Messiásod az igazi, és nem holmi szélhámos? Az emberek hiszékenysége és valamilyen vallásos köntös sok ember megkárosításához vezetett már. Te biztonságban vagy?
Például itt van ez a Jézus is. Ismered? Tudod, ki ő? Názáretből jött (Márk 10,47) – elég gáz hely, ha engem kérdezel. Elég karizmatikus figura, hiszen sokan bölcs rabbinak, tanítónak tartják iskolázatlansága ellenére (Márk 9,5. 10,17). Mások azt híresztelik, Dávid leszármazottja, az Ő trónörököse, királyságának felvirágoztatója (Márk 10,47-48). Ő “Emberfiának” mondja magát. Tudod, az “Emberfia” az aki Istennel együtt Uralkodhat Dániel próféta könyve szerint (Márk 2,10. 8,30. 14,62; vö. Dániel 7:13-14). Közeli csatlósai azt mondják ő a “Felkent” (a Messiás, vagy Krisztus, Márk 8,29). Futótűzként terjed ennek az új politikai vezetőnek a befolyása, a tömegek nyitottak a jézusi tanítások elfogadására, az ő életmódját sokan követik.
Nem félsz ettől a szélhámostól? — kérdezhették az írástudók, farizeusok és az akkori politikai-vallási vezetők. Ugyanezt kérdezik ma is sokan…
Nézzük akkor, mit csinál ez a “Talán Szélhámos”, “Talán Messiás” Márk evangéliuma következő részében. Döntsd el te magad, hogy szívesen követnéd-e az ő alternatív útját, vagy inkább a bevett és a “birodalom” által jóváhagyott utat követnéd! Márk evangéliuma 11-12. fejezetei több anekdotában is bemutatják ezt a két utat különböző vitákon, viszályokon keresztül. A szöveg bemutatja, ahogy Isten népének megválasztott és felszentelt politikai-vallási vezetői felveszik a harcot ezzel a Jézus nevű rabbival — egyesek szerint “eretnekkel”.
Harci szekér, vagy igavonó állat
Magasrangú megválasztott személyek tisztségükbe való beiktatásakor különböző szertartásokat szoktak tartani. Ilyen szertartások alkalmával jelképes cselekedetek, jelképes tárgyak kerülnek elő, amik sokat elmondanak arról, hogy milyen személy az, akit felavatnak, és pontosan mire is avatják fel, valamint kik azok, akik támogatják.
Ha teheted, olvasd el ezzel a szemüveggel Jézus bevonulásának történetét (Márk 11:1-11)! Kik voltak jelen ezen a neves alkalmon, és milyen fontos korabeli csoportok, közösségek vannak még ezen a jeles eseményen, akik nem kerülnek itt felsorolásra? Mit jelentenek azok a szavak, amit a sokaság mondott, valamint a ruhák, lombos ágak, amelyeket használtak? Mit jelenthet, hogy a főszereplő (ez a bizonyos “Názáreti Jézus”), egy igavonó állaton vonult be, és nem harciszekérrel? Ha teheted, olvasd el Zakariás 9. fejezetét is, különös tekintettel a 9. versre, amivel nagy valószínűség szerint Márk evangéliumának írója direkt próbálta összekapcsolni ezt a történetet!
Kívülállók gyűlölete, vagy kívülállók befogadása
Furcsa egy király, nem? És nem csak azért, mert nem egy felfegyverzett sereggel, és harci szekerével vonult be. Említettük Zakariás 9:9-et. Ha kiragadjuk a szövegkörnyezetből, nagyon cukin hangzik. De, ha megnézzük a szövegkörnyezetet, akkor felvet kérdéseket. Ítéletet hirdet a szöveg Tírusz, Askelón, Gáza és Asdód területei felett. Először azt írja: “Házam [Izrael] mellett táborozok, hogy megvédjem azoktól, akik arra járnak [más népek]. Nem támadhat rájuk többé fosztogató, mert ezentúl figyelek majd rájuk.” Majd azt, hogy “Felbuzdítom fiaidat, Sion, a görögök ellen, és olyanná teszlek, mint a hős kardja”.
Hogy fogja ezt véghezvinni ez a poros tanító, aki a szeretetről beszél, és földművesek, halászok követik őt? A mostani elnyomó néppel mit fog kezdeni? Kiűzi ezeket a semmirekellő ellenségeinket? — kérdezték valószínűleg a farizeusok.
Ezek mögött a kérdések mögött milyen szemüveget, lelkiállapotot, hozzáállást vélsz felfedezni?
Ahogy az bevett szokás volt az ősi Közel-Keleten, ahol a vallási vezetők politikai vezetők is voltak egyben, a király bevonulása a fővárosba sokszor valamilyen templomi helyzettel folytatódott (lásd 1Makkabeus 4,36-tól). Vajon milyen reformot fog hirdetni ez a “Talán Szélhámos”, “Talán Messiás”? Milyen szemüveg lesz rajta? Vajon a külső ellenség gyűlöletére, vagy valamilyen belső reformra fog motiválni? Vajon mi lesz az alázatos király “programja”?
Olvasd el Márk 11:15-19-et, és próbálj meg válaszolni a fenti kérdésekre! A válaszadást árnyalhatja néhány fontos tudnivaló. Először is, az áldozati rend fenntartásához azoknak a messziről érkező embereknek, akik nem tudnak magukkal hozni áldozati állatot, valahol muszáj volt beszereznie az “oltárravalót”. Másodszor pedig, ez a kereskedés a templom területén belül folyt, méghozzá ott, ahová a pogányok is beléphettek. Véletlenül sem a csak-zsidóknak fenntartott területen, nehogy őket megzavarja. Íme az uralkodó osztály rablóként fosztogatja a népet, majd a templomban keresnek menedéket, meggátolva a legsebezhetőbbeket attól, hogy Istenhez jöjjenek.
Jézus kiállt ellenük. Jézus kiállt a legsebezhetőbbek mellett.
Gondolod, hogy ő a Felkent? A Messiás? Te most már beállnál mögé?
Olvasd el te is ezeket a részeket, és döntsd el, hogy Ő-e a te Messiásod! Csatlakozz te is a jézusi úthoz!
Zsombi
Megjegyzések
Megjegyzés küldése